"Adnan Kaya" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Adnan Kaya" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Adnan Kaya

Yeni tesisimizle kapasitemiz 7.5 milyona çıkacak, Avrupa’nın üçüncü büyük jantçısı olacağız

CMS Yönetim Kurulu Başkanı Berat Ösen’le önce gazetede, bir hafta sonra da İzmir Pınarbaşı’ndaki merkez ofisinde görüşme fırsatımız oldu.

Berat Bey, şu günlerde tatlı bir telaş ve heyecan içinde. Bu durum, mayısta devreye girecek Gaziemir Ege Serbest Bölge’deki üçüncü fabrikadan kaynaklanıyor.
Türkiye’nin en büyük alüminyum jant üreticisi ve ihracatçısı konumundaki CMS’nin patronu Ösen, yüzde 80’i tamamlanan yeni tesisin 80 bin metrekaresi kapalı toplam 100 bin metrekare alana sahip olacağını, yaklaşık 60 milyon Euro harcamayla hayata geçeceğini söylüyor.

CMS olarak bugüne kadar geliştirdikleri teknolojiyi sergileyebilecekleri, bırakın Türkiye’yi, Avrupa’da bile eşi benzeri olmayan bir fabrika kurduklarını belirten Berat Ösen, “Ciro ve üretim artışına ek olarak 450-500 kişilik de yeni istihdam sağlayacağız, toplamda 2 bin kişiye ulaşacağız” diyor.

Neden üçüncü fabrikaya ihtiyaç duydunuz?
- Talepten dolayı. Tahminlerimizin de üstünde gerçekleşti. Tabii bir de mevcut müşterilerimizin yanı sıra son birkaç senedir ilişkilerimizi geliştirmeye çalıştığımız D ve E segmentlerindeki araçlara yönelik satışların artması nedeniyle bu kararı aldık. 2012’de yapacağımız toplam üretimin 600 bin adetlik bölümünü lüks otomobil üreticilerine sunacağız. 2008’de krizde Avrupa’da birçok tedarikçi zor duruma düşmüştü. Özellikle, iflas eden şirketler nedeniyle jant bulamayan BMW, Porsche, Lexus, Mercedes, Audi gibi lüks üreticilere o dönemde hizmet vermeye başlamıştık. Önce ufak ufak başlamış ama zamanla kalitemizi ispat etmiştik. Şimdi ürün yetiştiremiyoruz. Özetle, yeni fabrika kurmamızda lüks pazarına yönelik satışlarımızın artması büyük etken oldu.

Bu yıl kaç adet jant üretmeyi planlıyorsunuz?
- Halen yıllık üretim kapasitemiz 5.5 milyon adet. Bunun yarısı 1985’te faaliyete geçirdiğimiz Pınarbaşı, kalanı ise 2007’de açtığımız Çiğli OSB’deki fabrikada üretiliyor. En büyük tesisimiz olacak yeni yatırımımızda kapasitemiz ilk etapta 7.5 milyona çıkacak. İkinci fazın da devreye girip yüzde 100 kapasiteye geçmemizle bu rakam 9 milyon adede ulaşacak. Ancak bu noktaya 2015’te ulaşmayı hedefliyoruz.

Yeni tesisle birlikte ulaşacağınız kapasite sektörünüzde pozisyonunuzu nasıl etkileyecek?
- Halen Avrupa’da alanımızda Avrupa’nın dördüncü büyük firmasıyız. Yeni kapasitemizle, Alman Ronal ve Borbet’in ardından bir basamak atlayıp üçüncü sıraya çıkacağız.
Berat Bey, bu noktada bir de çağrı yapıyor. “İzmir ilerlemiyor, gelişmiyor, köyden farksız” diyenlere inat, İzmirlileri, İzmir’e daha çok yatırım yapmaya davet ediyor.

Dünya devlerinin otomobillerinde bizim jantımız var

YURTDIŞINDA hangi firmalarla çalışıyorsunuz?
- Toyota Grubu (Toyota, Lexus), VW AG (Audi, Bentley, Seat, Porsche, Volkswagen), Daimler Grubu (Mercedes Benz, AMG), PSA Grubu (Peugeot, Citro?n) Fiat Grubu (Lancia, Alfa Romeo), Renault Grubu (Dacia, Nissan) ve BMW markalarına jant tedarik ediyoruz.

Peki, ya Türkiye’de?
- Toyota, Oyak Renault, Tofaş ve Honda Türkiye.

Kaç çeşit jant üretiyorsunuz?
- Kurulduğumuz günden bu yana 13’ten 20 inche bugüne kadar 750 çeşit jant ürettik. Şu anda tasarımı yapılmış 30  model ise üretilmeyi bekliyor.

Partner bulup Rusya’da fabrika kurmayı hedefliyoruz


32 YILLIK birikimini, kullandığı son teknolojilerle birleştirerek her geçen gün başarı çıtasını biraz daha yükselten CMS, 2011’i yüzde 48’lik büyümeyle tamamladı, 230 milyon Euro’luk ciroya ulaştı.
Avrupa’da adı kalite ve sorunsuzlukla anılan bir marka haline gelen, “CMS” dendiğinde kapıların saygıyla ardına kadar açıldığı, Berat ve Bertuğ Ösen kardeşlerin yönetimindeki firmanın gündeminde artık Rusya da var. Berat Bey’den dinliyoruz:
- Rusya otomotiv pazarı hızla büyüyor. Birçok otomotiv devi Rusya’da tesis kuruyor. Bu yüzden rotamızı Rusya’ya çevirdik. Hedefimiz, burada üretim yatırımı gerçekleştirmek. Ortaklık şeklinde düşünüyoruz. Görüşmelerimiz devam ediyor. Ancak, henüz somut bir şey yok. Tamamen kesinleşmeden daha fazla bir şey söylemek istemiyorum.

Ürettiğimiz her 100 jantın 86’sını ihraç ediyoruz

1956’DA 21 bin lira sermayeyle temelleri atılan CMS, günümüzde neredeyse tamamen ihracat odaklı şirket pozisyonunda. 2000’li yılların başında yüzde 90 iç, yüzde 10 dış piyasaya çalışan CMS, Türkiye’deki krizlerden bıkıp rotasını ihracata çevirmesinin karşılığını alarak bugün üretiminin yüzde 86’sını yurtdışına satar hale gelmiş. Berat Ösen’le bunu da konuşuyoruz:

Nerelere ihracatınız var?
- Otomotiv endüstrisinin kalbinin attığı Almanya, Fransa, İtalya’nın yanı sıra İngiltere, İspanya, Çek Cumhuriyeti, Portekiz. Özetle, Orta ve Doğu Avrupa ülkeleri. Avrupa dışında bir pazarımız daha var, Rusya. İnanıyoruz ki, o da çok büyüyecek.

Bu yıl ne kadar jant satmayı planlıyorsunuz?

2012’de Türkiye’ye 800 bin, Avrupa’ya ise 6 milyon adet jant satmayı planlıyoruz.
Yurtdışında olduğu gibi yurtiçinde de ağırlıklı olarak Orijinal Ekipman Pazarı (OEM) için üretim yaptıklarını, üretimlerinin sadece yüzde 14’ünü iç piyasaya vermelerine rağmen buradaki pazar paylarının yine de yüzde 40 dolayında olduğunu söyleyen Ösen, iç pazarın payının neden bu kadar düşük olduğunu da şöyle anlatıyor:
-İç piyasada talep az. Zira, Türkiye otomotiv sanayinin projelerinin başında ticari araçlar geliyor. Bunlar otomotiv sanayini ateşlemiş, çok başarılı projeler. Ama o projelerde araçlar sac jant kullanıyor. Daha ucuz ve daha basit bir teknoloji olduğu için genelde onlar tercih ediliyor.
Berat Bey, büyüklüğü yaklaşık 350 bin adet olan Türkiye’deki Yenileme Pazarı’nda (AFM-After Market) birkaç yıl öncesine kadar önemli bir oyuncuyken şimdi neredeyse yok denecek pozisyonda olmalarının nedenini de açıklıyor:
- Bu kararı almamızda kendimizi biraz daha garantiye alma psikolojisi etken oldu. OEM talebi hızla arttığı için AFM talebini karşılayamıyoruz. O nedenle iki fabrikamızda ağırlığımızı OEM’e verdik. Yeni tesisle birlikte belki tekrar yenileme pazarına kapasite ayırabiliriz. Ancak onu da zaman gösterecek.


Şehir güzel, kızlar güzel, jantlar neden güzel olmasın


TÜRKİYE’DE çoğu insan CMS’yi bu sloganla tanıdı. Firmanın reklamlarında, billboardlarında, afişlerinde, totemlerinde, promosyon malzemelerinde, araçlarının üzerinde kullandığı bu slogan hem CMS’nin hem de İzmir’in adının geniş kitlelerce duyulmasını sağladı. Köşe yazılarına bile konu oldu. Beğenen de oldu eleştiren de... Sempatik bulan da oldu antipatik bulan da... Sonra... Firmanın yenileme pazarından çekilmesiyle birlikte kullanımı azaldı ama unutulmadı. Berat Ösen, 12 yıl önce hayatımıza giren bu sloganı şimdi yeniden canlandırmaya karar verdiklerini söylüyor, “Çok yakında İzmir’i yine bu sloganla donatacağız” diye konuşuyor.

Yabancı fonlardan çok talep var ama ilgilenmiyoruz

BERAT Ösen’e, ortaklık ve satın alma konusuna nasıl baktıklarını da soruyorum. Geçmiş yıllarda birtakım girişimlerinde bulunduklarını hatırlatan Ösen, şunları paylaşıyor:
- Örneğin, son olarak, Ege Serbest Bölge’deki yatırımımız için yeni makine parkının yanı sıra Avrupa’da iflas açıklamış iki şirketin demirbaşlarını da satın aldık. Belki şirket satın almadık ama makinelerini topladık. Bize de bugüne kadar çok teklif geldi. Ortak yatırım öneren de oldu, hisselerimizi satın almak isteyen de... Şimdi de özellikle yabancı fonlar ilgileniyor. Ancak, yüzde 100 yerli sermaye ve aile şirketi olan CMS’nin planlarında böyle bir şey yok.
Berat Ösen, buna ihtiyaçları olmadığını, finansal yapılarının yatırımlarını kaldırdığını dile getirerek, “Hepsine teşekkür ediyoruz” diyor.

Bu yıl erteledik ama seneye halka açılmayı planlıyoruz

HALKA arz düşünüyor musunuz?
- Aslında bu yıl için düşünüyorduk, başvurumuzu da yaptık ama sonradan erteledik.

Neden?
- Başlıca neden Avrupa’daki ekonomik kriz. Bize nasıl yansıyacağını, riskleri tam olarak kestiremedik. Borsanın performansını da sürdürülebilir görmedik. Ayrıca, yatırım sürecimizin uzaması da planlarımızı etkiledi.

 

 

 

 

X