Dünyanın en kısa kargo uçuşu

İstanbul hava sahasında, geniş gövdeli Airbus A300-600 ile dünyanın en kısa tarifeli kargo seferi yapılıyor. Haftanın 5 günü Atatürk Havalimanı’ndan kalkan uçak, Sabiha Gökçen’e 14 dakikada uçuyor.

Haberin Devamı

Dünyanın en kısa geniş gövdeli kargo uçuşunu DHL’nin önümüzdeki ocak ayında Almanya operasyonunun başına geçecek Türkiye Genel Müdürü Markus Reckling’den duyduğumda hemen katılmak istedim. Reckling ile birlikte şirketin Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Tonguç’la Atatürk Havalimanı’nda buluştuk.

 

DHL’in kurduğu tesislerde, İstanbul’da Avrupa yakasından gelen kargolar ayrılıyor ve konteynerlere yerleştiriliyor. Gümrükleme işlemi yapılıyor. Güvenlik çok önemli. Tüm gönderiler x-ray cihazından geçiriliyor. Zaman zaman özel eğitimli köpekler kuşkulu kargoların peşine düşüyor.

 

 

DÖRT BACAKLI UÇUŞ

 

Haberin Devamı

Kargo ile birlikte uçağa geçiyoruz. DHL adına bu seferleri MNG Havayolları gerçekleştiriyor. Kapasitenin yarısı DHL’in. Bu nedenle uçağın kuyruğu DHL’in sarı rengine boyanmış. TC-MCA tescilli A300-600, Airbus imalat hattından kargo uçağı olarak imal edilmiş. Kargo kapasitesi 49 ton.

 

Yükler büyük bir hızla uçağa yükleniyor. Uçuş ekibimiz Kaptan Pilotlar Tevfik Hancı ve Bahri Yıldız, İkinci Pilot Kazım Ceylan ile Yükleme Uzmanı Burak Çaylak’tan oluşuyor. Rota, Atatürk-Sabiha Gökçen, oradan da Almanya’da önce Leipzig’e yani DHL’in ana merkezine, sonrasında da Köln’e uzanıyor. Hedef, uçağın sabah 08.00’de Atatürk Havalimanı’na dönmesi. Toplam süre yerde geçen zamanla birlikte 11 saati buluyor.

 

Kapı kapatmamıza yakın Sabiha Gökçen’in yoğun kapasitesi nedeniyle 50 dakika rötar geliyor. Operasyon o kadar dakik planlanmış ki, yükler aktarma noktalarına indiğinde bu gecikmenin nasıl kapatılacağı hemen planlanıyor.

 

 

NEDEN GEÇ KALIYORUZ

 

Kalkış için beklerken aklıma Sabiha Gökçen’in durumu geliyor. Paralel pist için çok geç kalındı. “Mevcut pistte uçakların teker koyduktan sonra daha çabuk çıkıp trafik akışını rahatlatacakları ‘hızlı taksi yolları’ niye yıllar önce yapılmadı” sorusu aklımda dolaşıyor. Bu plansızlığın cefasını yolcular rötarla, ihracatçı geciken kargosuyla çekiyor. Kargo kapımızı kapattık. Push back aracının hava trafik kontrol merkezinden gelecek talimatla bizi geri geri itiyor. En kısa seferimiz başlıyor. Motor çalıştırma derken pist başına doğru ilerliyoruz. Kalkışta iki numarayız.

 

 

Haberin Devamı

ALÇAKTAN İSTANBUL MANZARASI

 

A300-600 giderek hızlanıyor. Pistin ortasından kesiliyoruz. Tatlı bir açıyla kuzeye doğru seyir yüksekliğimiz olan 6 bin feet yani 2 bin metreye hemen tırmanıyoruz. Hemen sağa dönüp Boğaz’a doğru ilerliyoruz. İstanbul havadan gece de güzel. Kalkıştan kısa bir süre sonra uçağımız Sabiha Gökçen Havalimanı üzerine geliyor. Kontrolör bizi Marmara Denizi’ne doğru döndürüyor. Adaları geçtikten sonra pisti karşılıyoruz. Hızımız kademeli olarak düşüyor ve iniş takımlarını açıyoruz. Artık iniş sırası bizde.

 

Yan rüzgâr hamleli vurup uçağımızı pist dışına itmeye çalışsa da A300-600  06/24 pistine oturuyor. Yolcu terminali solumuzda, kargo ise sağda. Kargo terminaline dönmek için taksi yolu tam pistin ortasına yapılmış. Yani koca uçağın pistin tam ortasında yavaşlaması ve 90 derece dik inşa edilen taksi yolundan çıkması için neredeyse tam durması gerekiyor. Tabii ki uçağımız durmuyor. Pist sonuna kadar devam ediyoruz. Sola dönüp aradan geçiş için yine sıra bekliyoruz. İki uçağın inmesini, birinin de kalkmasını bekleyip yeniden pisti aşıp karşıya ulaşıyoruz. Apronda buradan alınacak kargo bizi bekliyor. Ekiple vedalaşıp uçaktan iniyoruz. Onların önünde ise 3 bacak uçuş daha var.

 

Haberin Devamı

Dünyanın  en kısa  kargo uçuşu

 

DÜNYANIN EN KISA UÇUŞLARI

 

1. Westray - Papa Westray, İskoçya: İki nokta arasındaki mesafe 2,7 km ve uçuş süresi 47 saniye.

 

 2. Caye Chapel - Caye Caulker, Karayipler: 3,9 kilometrelik mesafedeki seferi Maya Island Air şirketi 2 dakikada gerçekleştiriyor.

 

3. Karpathos - Kasos, Yunanistan: On İki Adalar’ın bu iki adası arasındaki mesafe 19,3 kilometre. Olympic havayolu şirketi bu seferi yaklaşık 5 dakikada gerçekleştiriyordu.

 

4. Connemara - Inishmaan, İrlanda: Mesafe 16 km, süre 6 dakika.

 

5. St. Gallen-Altenrhein (İsviçre) – Friedrichshafen (Almanya): Feribotla 1.5 saat süren yolculuk, uçakla 8 dakikaya indirildi.

 

5 YILDA 100 MİLYON EURO

 

DHL, Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan üç yıldır operasyon yapıyor. Böylelikle İzmit ve Bursa’daki müşterilerine daha iyi hizmet veriyor. Hızlı paket kargo taşıyıcıları için en önemli kural, geç alınan gönderinin bir sonraki güne kalmadan hemen gideceği yere ulaştırılması. 2020’ye kadar Türkiye planında 100 milyon Euro’luk yatırım hedefleyen şirket, Üçüncü Havalimanı’nda da mevcut kapasitesini beşe katlayacak.

Yazarın Tüm Yazıları