Evet genç girişimciler var ama azınlıklar!

*

Haberin Devamı

Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg; hepsi de yirmili yaşlarının başlarında dünyayı değiştiren ürünlerini piyasaya sürdü. Filmler, haberler, makaleler ve TV şovlarına bakılırsa başarılı girişimlerin arkasında her zaman cesur bir genç beyin yer alıyor. Fakat istatistikler bunun bir Silikon Vadisi miti olduğunu gösteriyor.

Harvard Business Review, pek çok kriteri göz önünde bulundurarak başarılı girişimcilerin yaş ortalamasının 45 olduğunu ortaya çıkardı. Ortalama bir değer üzerinden iyi bir girişimci olmak için ideal yaşı belirlemek tabii yeterli değil. Üstelik bu ortalamalar sektörlere göre değişkenlik de gösteriyor. Yazılım girişimlerinde ortalama yaş 40 iken, petrol veya biyoteknoloji gibi endüstrilerde bu sayı 47’ye çıkıyor. Ama yine de bu istatistiklere baktığımızda, düşünüldüğü gibi genç dâhilerin yaygın olmadığını söylemek mümkün.

Aynı raporda genç bir girişimciye göre orta yaşlı birinin başarılı olma ihtimalinin yüzde 85 oranla daha fazla olduğunu görüyoruz. Hala Steve Jobs örneğini mi düşünüyorsunuz? Steve Jobs işini kurduğunda gençti belki ama en karlı işi olan iPhone’u 52 yaşındayken piyasaya sürmüştü. Jobs’ın 25 yaşındaki üretimi olan Apple III, tam bir facia ile sonuçlanmıştı. Pazarda fark yaratabilme uğruna daha önce denenmemiş yeni teknik özellikleri bir arada barındıran bir bilgisayarı piyasaya sürdü, bunca yatırım ve emeğe rağmen karşılığını alamadı. MIT’nin yaptığı bir çalışmada da benzer bir şekilde 20’li yaşlarının başındaki girişimcilerin iyi bir “exit” yapması küçük bir olasılık olarak görülüyor. Peki bunun sebebi ne olabilir? Evet, aklınızdan geçen doğru cevap: Deneyim!

Teoride özellikle de teknoloji alanında gençlerin daha başarılı olacağını düşünmek için pek çok neden var. Öncelikle gençler dönüştürücü veya kalıpları tamamen yıkan fikirlere sahip oluyorlar. Zuckerberg bu durumu çok basit bir şekilde açıklamıştı: “young people are just smarter” (Genç insanlar sadece daha zeki). Dijital dünyaya doğan gençler, teknolojiyle tüketici taleplerini nasıl karşılayabileceklerini iyi biliyorlar. Öte yandan orta yaşlı girişimciler, bir start-up’ı başarılı kılabilecek diğer becerilerde daha iyiler. Tecrübeleri sayesinde iş süreçlerini yürütme, liderlik etme ve kriz çözme konusunda gençlere göre çok daha ileri bir pozisyondalar. Gençlerin enerjisi mi, yoksa orta yaşın deneyimi mi bir girişimi başarılı kılar sorusunun cevabı oldukça tartışmalı. Her iki taraf için de artı-eksi listeleri uzayıp gider. Ben de girişimcilik dünyasına çok erken yaşlarda girmedim. Ama şunu söyleyebilirim ki bir girişimi en baştan kurgulamak, hayata geçirmek ve sürdürülebilir kılmak, halihazırdaki köklü bir şirketi yönetmekten çok daha farklı bir deneyim olsa da iş hayatımda edindiğim tecrübeler her dönüm noktasında doğru seçimleri yapmamı sağladı.

Bir de bu konunun yatırımcı boyutu var. Melek yatırımcıların ya da girişim sermayesi şirketlerinin genç girişimcilere daha fazla yatırım yaptığı görülür. Bu da araştırmaya değer bir konu. Bu algı da sadece bir mitten ibaret olabilir. Bunun gerçek olduğunu varsayarsak, iki sebebi olduğunu düşünüyorum. Birincisi bu yazının başından beri anlattığım genç girişimci profilinin yatırımcılarda da yarattığı heyecan. Diğeri ise gençlerin pazarlık konusunda daha deneyimsiz olması. Yani bir yatırımcı genç bir girişimciye ekonomik desteğini sunduğunda, iş süreçlerinde de kolayca söz sahibi olabiliyor. Çünkü gençler çoğu zaman sermaye bakımından daha güvencesiz oluyor.

Evet, gençliğin enerjisi önemli çünkü gençler öğrenmeye daha istekliler. Ama orta yaşın deneyimi istatistiklerin de gösterdiği gibi en azından günümüzde çok daha büyük başarılar getiriyor. En iyisi ikisini birleştirebilmek diyebiliriz: Enerji dolu ve öğrenmeye hevesli ama girişimcilik kültürüyle de olgunlaşmış genç beyinler.

Yazarın Tüm Yazıları