Verdiğiniz ödevler bir işe yaramıyor!

Ödev yapmak başarıyı getirir, hele söz konusu olan eğitim ise çocuklarımıza verdiğimiz ilk ders budur: Çalış, ödevini yap!

Haberin Devamı

Ama PISA sonuçlarına bakıyorum da durum hiç de öyle göründüğü gibi değil. OECD ülkeleri içinde bizim çocuklardan çok ödev yapan yok ama bizden başarısız ülke de yok. Sahi ne oluyor?

NİHAYET EĞİTİM GÜNDEM OLDU!

Önce bir not düşeyim. Bu sene PISA sonuçları nihayet Türkiye’de de hakettiği ilgiyi gördü. Primetime TV tartışmaları, gazetelerde çıkan detaylı analizler ve görsel kalitesi yüksek raporlarla ülke olarak en azından birkaç gün eğitimi gündeme alabildik. Bu tartışmalar doğal olarak genel başarı seviyemizin üzerinde odaklandı. PISA veri tabanı sadece başarıyı ölçmüyor oysa. Fen, matetmatik ve okuma becerilerinin yanında PISA aynı zamanda öğrenci, veli ve okul yöneticilerinden epey detaylı veri topluyor. Bu yazımda paylaşacağım veriler bu ek anketlerden.

Haberin Devamı

ÇOCUKLAR ÖDEVLERİNİ YAPIYOR MU?

PISA verileri içinde bu sene fen alanında yapılan detaylı anketlerde yukarıdaki soruya ışık tutacak bir alan; öğrencilerin ders dışı zaman kullanımı. 15 yaşındaki gençlere okul dışında ödev ve özel ders gibi etkinlikler için harcadıkları zaman sorulmuş. Aşağıda da göreceğiniz gibi Türkiye çocuklarına en fazla ders dışı öğrenme etkinliği dayatan ülkeler arasında. Bizden çok ödev veren ülkelerin hepsinde başarı bizden daha berbat. Tek istisna Çin’deki bir bölge. Türkiye şimdiye kadar yaptığımız tarzda daha fazla ödevle, daha fazla özel dersle çocuklarımızın eğitim karnesini düzeltemez. En azından bu veriler onu gösteriyor.

Verdiğiniz ödevler bir işe yaramıyor
 

FEN ALANINDA CİDDİ BİR SORUN VAR!


PISA verilerinde beni en fazla kaygılandıran sonuçlardan biri fen alanındaki felaket tablosu oldu. Bu temel beceri alanında çocuklarımız 70 ekonomi arasında 52. sırada yer alıyor ama asıl felaket bu genel sıralamada değil. PISA her alanda olduğu gibi fen alanında da ileri seviye beceriye sahip gençlerin de istatistiğini çıkartmış. İşte felaket o verilerde. Türkiye’nin ileri seviyede fen bilgisi becerisine sahip gençlerin oranı yüzde 1 bile değil. Bu seviyede öğrencilerin OECD ortalaması yüzde 7.7, iken bizde bu oran yüzde 0.3, yani yüzde 1 bile değil! Önümüzde duran yüksek teknoloji devriminde 80 milyonluk ülkenin kalkınması için tek yol olan katma değeri yüksek ekonomiyi bu kadar az gençle nasıl başaracağız? İnovasyonu, patenti kim geliştirecek? Bu sorulara yanıt vermek için tüm eğitimi gözden geçirmek, özellikle fen eğitimine eğilmemiz gerek.

Haberin Devamı

ÇOCUKLAR MI TEMBEL?

Yukarıda genel olarak ödevler üzerine yaptığımız hesabı yalnızca fen dersleri üzerinden de yapmak mümkün. Türkiye PISA verilerine göre 34 OECD ülkesi içinde fen alanında da en çok ödev veren ülke. Bizim çocuklar haftada ortalama 4.7 saat fen ödevi yapıyor. Bu rakama özel ders ve kurslar da dahil. Peki fen dersleri için ödevlere harcanan zamanda OECD ortalaması kaç saat dersiniz? 3.2 saat! OECD içinde fen puanında zirvede olan Japonya’da çocuklar ödev, kurs ve özel derslere haftalık ortalama 2 saat harcıyor, bizim çocuklar ise bunun iki katından daha fazla zaman ayırıyor. Ama performansa baktığımızda Japonya zirvede biz ise PISA’da sonunculuğu Meksika ile paylaşıyoruz.

Haberin Devamı

SORUN ÇOCUKLARDA DEĞİL!

Yukarıdaki veriler gösteriyor ki bizim çocukların aldığı berbat sonuçlar en azından onların tembelliğinin bir sonucu değil. Belli ki onlar verilen görevleri fazlasıyla yerine getiriyor. Ödevse ödev, kurssa kurs, özel ders ise özel ders alıyorlar. Ama bütün bunlar başarıya yansımıyor. O halde sorunun çözümü başka yerde aranmalı. Sorun çocuklarda değil. Peki nerede? Bu soruya birkaç hafta daha bu köşede yanıt arayacağım. 

 

Yazarın Tüm Yazıları