Fotoğrafçı mimar olursa

Fotoğrafın farklı alanlarından biri de mimari ve peyzaj fotoğrafçılığı.

Haberin Devamı

İran asıllı Elnaz Farahbakhsh, bu alanda fotoğrafları ile dikkat çeken isimlerden. Geçtiğimiz aylarda Ankara ve İstanbul’daki sergileri ile çalışmalarını gözler önüne seren Elnaz, peyzaj fotoğraflardaki başarısını mesleği mimarlığa bağlıyor.
Elnaz Farahbakhsh’i ile fotoğrafa bakışını, peyzaj fotoğrafçılığını konuştuk:

İRAN’DA MECBURİ DERS

“Çocukluk yıllarımda evdeki fotoğraf makinesi ile çok ilgiliydim. Aile fotoğraflarını de hep ben çekerdim. Babam hep ‘Elnaz güzel fotoğraf çeker’ diyerek bana verirdi, makinayı. Ama asıl fotoğraf konusunda çalışmalarımın temeli 2004 yılında İran’da üniversite eğitimi sırasında atıldı. İran’da Mimarlık bölümünde, fotoğraf mecburi bir ders olarak okutuluyor. Çünkü fotoğraf, bakmayı ve batığınızı okumayı, yorumlamayı bilmeniz gereken bir sanat fotoğraf. Fotoğrafa profesyonel bakışım üniversitedeki bu eğitimle gelişti. İnternet üzerinden paylaşımlara yapılan olumlu dönüşler, alınan ödüllerle fotoğraflarıma olan öz güvenim arttı. Türkiye’ye yüksek lisans için gelip burada kalınca da fotoğraftan asla vazgeçmedim.

Haberin Devamı

Fotoğrafçı mimar olursa
PEYZAJ FOTOĞRAFÇILIĞI

Son yıllarımı mimari ve daha çok peyzaj fotoğrafları üzerine harcadım. Bu alanda ihtisaslaşmaya çalışıyorum. İyi bir peyzaj fotoğrafı için temel fotoğrafçılığın yanında sokak fotoğrafçılığı, doğa fotoğrafçılığı, mimarlık, tasarım ve peyzaj ruhunun bilmesi gerekiyor. Bir de oranın kültürünün bilinmesi önemli. Fotoğrafı çekilecek alanın topoğrafik yapısı, bitki türleri, ışığın alandaki etkisinin ve tasarımın öyküsünün öğrenilerek yola çıkılması başarılı bir sonuç için etkili.

Fotoğrafçı mimar olursa
ÇÖP KUTUSU BİLE DEĞERLİ

Peyzaj mimarlığı üzerine fotoğraflarda tasarım niteliklerini de ortaya çıkarmak amaçlardan biri. Bu yüzden mutlaka peyzajda kullanılan unsurların kent mobilyası, bitki türü, belki çocuk alanı veya yürüyüş parkuru, hatta bir aydınlatma direği ya da orada kullanılan çöp kutusu bile fotoğrafınıza değer katabilir. Tasarımcı için kullanılan malzemenin yanı sıra o alandaki merdivenin kaç basamak olduğu bile önemli olabiliyor.

Haberin Devamı

PEYZAJ UYGULAMASININ TÜRLERİ

İki tür peyzaj uygulaması var fotoğraflanan. Biri var olan tasarımın yenilendiği alanlar, Taksim Meydanı gibi. Taksim herkesin bildiği bir yer. Genel olarak Taksim’in eski haline sadık kalındı. Taksim’de fotoğraf çekerken tasarımın, yeniliklerin bu alandaki insanlara etkisini yansıtmak önemli. Proje eleştirilse de tasarımın ve tasarımcının zorluklarını biliyorum. Bu tür alanlarda sizden istenen sınırlar ve teknik olarak uygulamadaki yapabilecekleriniz var. Bunlar sınırlar sizin limitlerinizi belirliyor. Tasarımcının sınırsız bir özgürlüğü yok yani. Böyle bir alanda fotoğraf çekiyorsanız o bölgenin geçmişini de bilmek önemli. Bölgenin geçmişteki fotoğraflarını incelemek farklılıkları ortaya koymak adına önemli.

Haberin Devamı

SIFIRDAN YARATILAN ALANLAR

Diğer bir peyzaj uygulaması ise sıfırdan yaratılan alanlar. Ankara’da inşa çalışmaları devam eden Botanik Bahçesi gibi. Burada önemli olansa tasarımın nedeni, ülkeye veya bölgeye katkısı, insanların kullanım alanlarından nasıl faydalanacaklarının bilinmesi gerekiyor. Botanik Bahçesi gibi alanlarda geniş açı çekimlerle bölgenin yapısı ve detay fotoğraflarla da tasarımcının çizgisi gözler önüne serilebilmeli”

Fotoğrafçı mimar olursa
Elnaz Farahbakhsh Kimdir?

İran’ın Tebriz kentinde doğan Elnaz Bakeri Farahbakhsh, üniversite yıllarında fotoğrafla tanıştı. 2010 yılında yüksek lisansını yapmak için Gazi Üniversitesine geldi. Eğitiminin ardından Türkiye’de kalan ve iş hayatına mimar olarak devam eden Elnaz, bu süreçte fotoğraftan hiç kopmadı. Son yıllarda ise mimari ve peyzaj üzerine fotoğrafları ile dikkat çeken Elnaz Farahbakhsh, geçtiğimiz aylarda bu alandaki çalışmalarını Ankara’da TSMD Mimarlik Merkezi’nde İstanbul’da da Sirkeci Garı’nda açtığı On-Tasarım’ın “İlk-On” isimli sergisi ile gözler önüne serdi.

Yazarın Tüm Yazıları