Restoran Haftası biterken

Mayıs ayı Gastronomi adına hareketli başladı diyebiliriz. Bir yandan tüm Türkiye’de festivaller, şenlikler başlarken diğer yandan Türk Mutfağı Haftası tüm yurtta etkinliklerle doruk noktasına ulaştı. Ama size bir önemli etkinlikten daha bahsetmek isterim ki ; Restoran Haftası!

Haberin Devamı

Restoran Haftası biterken
Bu sene onbirincisi düzenlenen, 5-31 Mayıs tarihleri arasında kutlanan Restoran Haftası da unutulmaması gereken büyük bir organizasyon. Gastronomi sektörünün kilit taşı olan restoranları konu alan, sektörün ihtiyaç ve beklentilerini tüm paydaşlarla bir araya gelerek tartışılması, konuşulması için düzenleniyor.

Bu yıl ‘Sürdürülebilirlik’ teması ile gastronomi ve pazarlama danışmanlık firması Dude Table tarafından Metro Türkiye ana sponsorluğunda düzenlenen Restoran Haftası startını Feriye’de yaptı.

Restoran Haftası süresince Türkiye’nin önde gelen katılımcı restoranları, etkinliğe özel olarak oluşturdukları sürdürülebilirlik temalı menülerini daha uygun fiyatlarla müşterilerine sundu. Bu yılki programda Metro Türkiye’nin ana sponsorluğunda gerçekleştirilen ‘35 Yaş Altı 3 Şef’ yarışması ise ilk kez düzenleniyor. Yarışma, Türk mutfağını sürdürülebilir bir geleceğe taşıyacak genç şefleri öne çıkarmayı ve desteklemeyi amaçlıyor.

Haberin Devamı

PRAG’TA EĞITIM HAKKI

Metro Türkiye’den Genç Şeflere Prag’ta Eğitim Hakkı bu yıl Restoran Haftası kapsamında ilk kez düzenlenen ‘35 Yaş Altı 3 Şef Yarışması’ nda genç şefler Türk mutfağının sürdürülebilirlik elçileri olmak için yarışacak. Finale kalan 3 genç şefe Prag’ta bulunan Metro platformunda eğitim hakkı verilecek.

Atıksız mutfak prensibiyle hazırladıkları reçeteleri ile jüri karşısına çıkacak 10 aday arasından seçilen 3 şef, Restoran Haftası’nın son haftası açıklanacak. Yarışmada başarılı olan bu 3 genç şef aynı zamanda ‘Türk mutfağının sürdürülebilir genç elçileri’ olacak.

VEGAN & VEJETARYEN, YEREL VE COĞRAFİ İŞARETLİ VE ATIKSIZ MENÜLER

Türkiye’nin ilk gastronomi apoletini taşıyan Restoran Haftası bu yıl İstanbul dışında; İzmir, Bodrum, Denizli ve Gaziantep’te de düzenlendi. Umarım Restoran Haftası tüm Türkiye’de, özellikle Gastronomi şehirlerinde sektör temsilcilerini bir araya getirerek yaygınlaşır.

Türkiye’nin en önemli restoranlarının ve en değerli şeflerinin katıldığı haftada sürdürülebilirlik teması ile özel olarak hazırlanmış menüler sunuldu. Etkinlikte Restoran Haftası’na 100’ün üzerinde restoran katıldı.

Haberin Devamı

Katılımcı restoranların ‘sürdürülebilirlik’ temasında hazırladıkları lezzetler, uygun fiyatlarla lezzet tutkunlarıyla buluşarak, Restoran Haftası’nda 60 ve 90 TL’lik menülere ek olarak, 125 TL’lik Restoran Haftası Tabakları ve 225 TL’lik Tadım Menüleri sunuldu. Restoran Haftası’na katılan markalar menülerini ‘sürdürülebilirlik’ teması kapsamında, atıksız mutfak disiplinine uygun, yerel & coğrafi işaretli, vegan & vejetaryen menüler olarak üç kategoride oluşturdu. Bunlardan bir örnek vermek gerekirse;
ALAF’DAN YEREL & COĞRAFI IŞARETLI RESTORAN HAFTASI TABAĞI
Az Çomaç Yörüklerin Atıştırmalığı
Baharın Tadı Sultani Bezelye ve Taze Lor
Anamur Avokado ve Bahar Yeşillikleri Antakya Zeytin Salatası ve Zahter Taş Fırından Otlu Lavaş
Denizli Yanık Yoğurt ve Denizli Kale Biber

Haberin Devamı

Etkinlik programına ilk kez 2019 yılında alınan ve gastronomi profesyonellerini buluşturarak her yıl farklı bir temayı işleyen Türk Mutfağı 2.0 Konferansı’nda Metro’nun ürünleri Feriye’nin deneyimli şefi Birkan Şef ile buluşunca çok özel menüler ortaya çıktı

SORUMLU RESTORAN HAREKETİ

Restoran Haftası biterken
Metro’nun Kalite ve Sürdürülebilirlik Grup Müdürü Tülay Özel moderatörlüğünde yapılan ‘Horeca Sektöründe Gıda Atıklarıyla Mücadele’ konulu oturumunda Ali Ocakbaşı ve Köşebaşı markalarıyla tanıdığımız Akkomarka YK Üyesi Hasan Yeşilyurt, bizlere işletmelerinde uyguladığı ve başarılı olduğu atık ve çevre yönetimini anlattı. Bizden sonraki nesillerin ‘iyi yaşam hakkı’ için ‘Sorumlu Restoran Hareketi’ni başlattıklarını ve yaptıklarını madde madde anlattı:
Sorumlu Restoran Hareketi kapsamında kadın üreticileri ve kooperatiflerini desteklediklerini, tedarik zincirlerine bu üreticileri eklediklerini,
Sıfır Atık projesiyle restoranlardaki atıklar ayrıştırdıklarını, sonrasında geri dönüşüme kazandırdıklarını,
Tüm geri dönüşüm atıklarını ilgili dönüşüm merkezlerine teslim ederek, gıda atıklarını kompost hale getiriyor veya hayvan barınaklarına ulaştırdıklarını,
Üretimden sunumuna kadar tüm süreçlerde gıda israfına savaş açtıklarını, müşterilerle işbirliği yaparak masada kalan ürünleri paket yaptıklarını, yemeklerin yanında sunulan istemedikleri garnitürleri sorduklarını,
Plastik paket servis ürünlerini mümkün olduğunca kullanmadıklarını, geri dönüştürülebilir hammaddeleri tercih ettiklerini, Amerikan servis yerine masa örtüsü kullandıklarını, su servisinde pet şişe yerine cam şişe kullanımına geçtiklerini,
Restoranlarında kullandıkları enerji kaynaklarını tamamen ‘yenilenebilir enerji’ kaynaklarını kullandıklarından tercih ettiklerini,
İşletmelerde karbon ayak izini düşürebilmek için tüm aydınlatma sistemlerini revize ettiklerini, su tasarrufu için musluklarını fotoselli sisteme geçirdiklerini,
Glutensiz ürün seçeneklerini menülerine eklediklerini, Türkiye’de ilk defa ‘Vegan Kebap’ yaparak müşterilerine sunduklarını,
Yerli üretimi destekleyerek menülerinde ‘coğrafi işaretli ürünleri’ kullandıklarını anlattı.
Bu projelerin çoğalarak Türkiye’nin diğer restoran markalarında da hayat bulmasını çok önemsiyorum. Restoran derecelendirme ve sınıflandırma sistemlerine bu konuların da kriter olarak ele alınmasını diliyorum.

Haberin Devamı

Tarım Bakan yardımcılığı döneminde, Kadın Üreticilerini desteklemesi, modern tarımın, verimli tarımın geliştirilmesinde çok önemli projeleri başlatan Ayşin Işıkgece de bizlere yaşadığımız gezegende ve ülkemizde kendi kendimize yetebilmemiz için yerli ırk hayvan yetiştiriciliğinin önemini, gıda sektöründe bizleri bekleyen riskleri, alınması gereken önlemleri, iklim krizinin tarıma ve gıdaya olan etkilerini harika bir sunum ile bizlere aktardı.

Radyolardan sesine aşina olduğumuz Türkiye’nin en değerli yemek kültürü yazarı Aylin Öney Tan’ı bu kez canlı dinledik. Türk Mutfağının sürdürülebilirliğini Şef Maksut Aşkar ve Gastronomi ve Şarap Uzmanı Levon Bağış, Mey Diageo Genel Müdürü Levent Kömürcü ve sosyolog Prof. Dr. Zafer Yenal çok güzel sunumlarıyla bizlere Türk Mutfağını bekleyen tehlikeleri, alınması gereken önlemleri, sektörün gelişme alanlarını bizlere aktardılar.
Sofra kültürünün birleştirici etkisini, Türkiye’nin petrolünün şarap ve üzüm olduğunu, yemeğin sosyolojisini, geçmişten gelen yemek kültürünün geleceğe nasıl taşınması gerektiğini örneklerle, tatlı sohbetleriyle bizlere anlattılar. Bu ve diğer oturumların detaylarını sayfamda yer olmadığından aktaramıyorum, başka bir zamanda yazmaya çalışacağım.

Haberin Devamı

Restoran Haftası projesinin mimarı Dude Table Gastronomi ve Pazarlama Ajansı kurucusu Funda İnansal ve etkinliğin ana sponsoru Metro Türkiye CEO’su Sinem Türüng’e, Türk mutfağına ve gastronomisine yaptıkları katkılardan dolayı özellikle teşekkür etmek isterim. Benzer projelerin artarak devam etmesini, Restoran Haftası’nın tüm Türkiye’ye yayılarak kutlanmasını dilerim.

EN ÇOK HANGİ YEMEĞİ SİPARİŞ EDİYORUZ?

Restoran Haftası biterken
Madem Restoran Haftası’ndayız? Siz de benim gibi merak ediyor musunuz? Türkiye’de en çok hangi yemekler sipariş ediliyor?
Bu sorunun cevabını Türkiye’nin en büyük yemek sipariş platformu olan GetirYemek’ten öğrenmeye çalıştım.
Tüm şehirlerde en çok tercih edilen lezzetler arasında çiğ köfte, lahmacun, kebap, pizza, hamburger gibi Türk ve dünya mutfağı yer alıyor.
İstanbul’da en çok tercih edilen 3 lezzet sırasıyla; hamburger, pizza ve kebap. İzmir’de ise bu sıralama hamburger, döner ve pide; Ankara’da da hamburger, döner ve pizza olarak karşımıza çıkıyor. Hamburger, 3 ayrı şehirde de en çok tercih edilen lezzet. Gaziantep ve Adana gibi bölgelerde ise lezzetler döner, hamburger ve kebap olarak sıralanıyor.

Son 6 aylık süreçte sipariş sayısını göz önüne alınca en çok büyüyen şehirler Tunceli, Sinop, Iğdır, Amasya ve Karaman oldu ve yaklaşık %900’lük bir büyüme yaşandı.
Aynı şekilde bu 5 ilde en çok büyüyen mutfaklar, Döner, Tavuk ve Tost & Sandviç olarak karşımıza çıkıyor.
Ayrıca son 3 ayda Türk Kültür ve Mutfağına uygun en çok sipariş verilen ürünlere baktığımızda ilk 5 yemek aşağıdaki gibi çıkıyor :

1. Lahmacun
2. Adana Dürüm
3. Tavuk Döner Dürüm
4. Tavuk Tantuni Dürüm
5. Tavuk Şiş

Yazarın Tüm Yazıları