Gürül Öğüt

Reklamcının penis saplantısı

4 Mart 2014

İki hafta önce “Reklamcının meme saplantısı” ve ardından geçen hafta “Reklamcının popo saplantısı” derlemelerinden sonra şimdi sırada erkekler var. Bu seferki reklamların odak noktasında, başlıktanda anlaşılacağı üzere penis var. Bu reklamların bir kısmı doğrudan erkeklik organının kendisini kullanırken, bir kısmı farklı sembollere başvurmuş. İlginç bir nokta da reklamlardaki şakaların veya sembollerin, boyut konusunu öne çıkarması. Öyle anlaşılıyor ki popüler kültür kadında memenin, erkekte penisin büyüklüğünü saplantı yapmış durumda. Her zaman olduğu gibi, aşağıdaki örneklerden hangilerinin zekice düşünüldüğü hangilerinin ise sığ kaldığı siz kararınız.

1. Tüfek
Finlandiya Kanser Vakfı, asker yatakhanelerine yerleştirilen bu afişlerde sigaranın iktidarsızlığa neden olabileceğini söylüyor.
Reklam ajansı: 358, Finlandiya.

2. Bebek
Bu bir reklam değil, bebek kutlama kartı. Tabii hangi cins için olduğunu belirtmeye ihtiyaç yok.

Yazının Devamını Oku

Reklamcının popo saplantısı

1 Mart 2014

Geçen haftaki reklamcının meme saplantısı başlıklı derlemeden sonra bu sefer odağında popo olan reklamlar sırada. Bunların bir kısmı doğrudan çıplak veya giyinik popoya yer verirken, bazıları grafik oyunlarla benzetme yapma yolunu seçmiş. Bol popolu bu reklamlar arasında yaratıcılık ödülü kazanmış bir tanesi de var. Her zaman olduğu gibi aşağıdaki 21 örnek içinden hangilerinin akıllıca düşünüldüğüne hangilerinin sığ kaldığına siz karar verin.

1. Adele
Almaya’da Elixia isimli spor salonu, adeleli erkek omuz ve göğsünü popoya benzetmiş.
Reklam ajansı: Kolle Rebbe, Almanya.

2. Bedava sürüş
Bir spor salonu reklamı daha. Bu sefer Amerika’dan. “Bedava sürüş” başlıklı ilan, antrenör kiralanması halinde üyeliğin bedava olduğunu duyuruyor.

Yazının Devamını Oku

Reklamcının meme saplantısı

22 Şubat 2014
Konu kadın memesi olunca reklamcının yaratıcılığı sınır tanımıyor. Fosforlu kalemden fotoğraf makinesi objektifine kadar hemen her ürün çeşidi için kadın göğsü kullanarak veya bir gönderme yaparak ilan hazırlayabiliyorlar. Bunların bir kısmı akıllıca ve espriliyken, bir kısmı kadını ve hatta bazen erkeği de aşağılar içeriği ile dikkat çekiyor. Aşağıdaki 24 örnek içinden hangilerinin akıllıca düşünüldüğüne hangilerinin sığ kaldığına siz karar verin.

1. Gölge
Avustralya’dan bir örnek. “Sıcak bira istemezdiniz, değil mi?”

2. Klima
Skoda, Almanya’da yayınlanan bu reklamında, Octavia modelindeki klimanın farklı iki bölgesel iklimleme özelliğini anlatıyor.

3. Hamburger

Yazının Devamını Oku

En gazlı reklamlar

19 Şubat 2014
Bağırsak gazını konu alan veya buna gönderme yapan reklamlar için uydurulmuş bir jargon bile var. Bu çeşit reklamlara şakayla karışık, İngilizce reklam anlamına gelen “advertising” ile osuruk anlamına gelen “fart” kelimeleri birleştirilerek “fartvertising” deniyor.

Genellikle reçetesiz satılan mide ve bağırsak rahatsızlığı ilaçları içerikli bu reklamlarda sağlık gibi ciddi bir konu işlenmesine rağmen çoğunlukla esprili bir dil tercih ediliyor. Aşağıdaki 15 örnek, hem mide ve bağırsak gazı sorununu giderici ilaç reklamlarını hem de farklı sektörlerden ama yine “fartvertising” olarak tanımlanabilecek esprili reklamları içeriyor.

1. Sessizlik
“Sesleri durdurur” başlıklı bu ilaç reklamı, Global ve Comprix isimli reklam yarışmalarında altın, Epica’da ise gümüş ödül kazanmış.
Reklam ajansı: BBDO Düsseldorf, Almanya

2. Karbon emisyonu
İlaç reklamı olmamakla birlikte Toyota Prius’un bu çalışması “fartvertising” olarak tanımlanabilir. İlanda, Prius’un karbon emisyonunun bir koyunun çıkardığı gazdan az olduğu söyleniyor.

Yazının Devamını Oku

Tüketiciyi tiksindiren reklam, korkutandan daha etkili

16 Şubat 2014
En sıradan yöntemlerden biridir, hedef kitlenin dikkatini çekmek için tepki çekici, itici, çirkin, hatta daha ileri boyutta tartışmalı reklam yapılması. Evrensel ticari iletişim kuralları, etik değerler ve yasalar çerçevesinde yapıldığı sürece, bu taktiğin bir sakıncası yoktur. Bu tür pek çok başarılı olmuş, ödüller kazanmış örnekler vermek mümkün.

Amerika’da Arizona Eyalet Üniversitesi İşletme Fakültesi’nde yapılan ve “Journal of Marketing Research” dergisinin Haziran 2012 tarihli sayısında yayınlanan araştırmaya göre, tüketiciyi harekete geçirmekte tiksindiren reklam korkutandan daha etkili. Tüketiciyi tiksindirmenin en kolay yolu da reklamın görselinden geçiyor.

Aşağıdaki 30 çalışma, bu tür görsel kullanan reklamlara örnek verilebilir. Üstelik, aralarında bazıları son derece yaratıcı.

1. Acele edin
Reklam ajansı: Y&R Not Just Film, Hollanda
“Ne kadar erken buraya reklam verirseniz, o kadar iyi.”

2. Heyecanlanmayın

Yazının Devamını Oku

Tüketiciyi tiksindiren reklam, korkutandan daha etkili

15 Şubat 2014
En sıradan yöntemlerden biridir, hedef kitlenin dikkatini çekmek için tepki çekici, itici, çirkin, hatta daha ileri boyutta tartışmalı reklam yapılması. Evrensel ticari iletişim kuralları, etik değerler ve yasalar çerçevesinde yapıldığı sürece, bu taktiğin bir sakıncası yoktur. Bu tür pek çok başarılı olmuş, ödüller kazanmış örnekler vermek mümkün.

Amerika’da Arizona Eyalet Üniversitesi İşletme Fakültesi’nde yapılan ve “Journal of Marketing Research” dergisinin Haziran 2012 tarihli sayısında yayınlanan araştırmaya göre, tüketiciyi harekete geçirmekte tiksindiren reklam korkutandan daha etkili. Tüketiciyi tiksindirmenin en kolay yolu da reklamın görselinden geçiyor.

Aşağıdaki 30 çalışma, bu tür görsel kullanan reklamlara örnek verilebilir. Üstelik, aralarında bazıları son derece yaratıcı.

1. Acele edin
Reklam ajansı: Y&R Not Just Film, Hollanda
“Ne kadar erken buraya reklam verirseniz, o kadar iyi.”


2. Heyecanlanmayın

Yazının Devamını Oku

Eğlenceli Sevgililer Günü reklamları

12 Şubat 2014
Günümüzde ticarileşmiş ve alışverişe odaklanmış Sevgililer Günü’nün kökeni, Roma Katolik Kilisesi'ne dayanır. Valentine ismindeki aziz adına kutlanan dini bir gün olarak ortaya çıkmıştır. Bu nedenle “Aziz Valentin Günü” olarak da bilinir. Valentine kelimesi, Sevgililer Günü kapsamında İngilizce beğenilen kişi veya sevgili anlamlarında da kullanılır.

İlk kez Amerika’da Esther Howland isimli kadının 1800’lerde Sevgililer Günü kartı yollamasından sonra yaygınlaşmaya başladığına inanılır (Wikipedia). Bu güne özel en yaygın uygulama, eşlerin ve sevgililerin birbirlerine kart vermesidir. Bazı batı ülkelerinde, sevgilisi olmayanlar hoşlandıkları kişilere kart gönderir. Alan kişi, içinde genellikle "Sevgilim olur musun?" yazan bu imzasız kartın kimden geldiğini bulmaya çalışır.

Kart göndermenin yanı sıra günümüzde sevgililerin birbirlerine başta çiçek ve çikolata olmak üzere çeşitli hediyeler alması da yaygınlaşmıştır. Bu da doğal olarak Sevgililer Günü’nün iyice piyasa hareketlenmesine odaklanmasına neden olmuştur. Dolayısıyla reklamcılara da epey iş düşmektedir.

Konu kadın - erkek ilişkisi ve aşk olunca reklamların kimi zaman dolaylı kimin zaman açıkça cinsellik göndermeli olması kaçınılmaz. Aşağıdaki 30 çalışma, Sevgililer Günü için hazırlanmış bu tür reklamlardan eğlenceli bir seçki.

1. Baş ağrısı
“Eğer bu gece sevgilinizin başı ‘gerçekten’ ağrırsa. Ağrı kesici Tylenol”
Reklam ajansı: JWT Toronto, Kanada

Yazının Devamını Oku

Lafa gerek duymayan reklamlar

8 Şubat 2014
Reklamın en önemli unsurlarından biri de elbette başlığıdır. İlan başlığı, kimi zaman tek başına kimi zaman görselle birlikte hedef kitlenin dikkatini yakalayan, o reklamı okumaya, incelemeye teşvik eden temel araçlardandır.

Diğer yandan öyle reklamlar vardır ki başlığa ihtiyaç duymaz. Bırakın başlığı, bazı reklamlar tek bir söz dahi içermez. Bu reklamlar mesajın tamamını görsel unusuru ile verir. Başlığın ve metnin üstleneceği görev, kendi asli fonksiyonları ile birlikte görseldedir.

Aşağıdaki 25 reklam, bu tür reklamlara iyi bir örnek olarak gösterilebilir. Listenin sonundaki “Beyin” başlıklı The Economist dergisi ilanı, başlık ve metin bulundurmamanın ötesinde logo bile içermemektedir. Buna rağmen söylemek istediğini başarıyla anlatabilmektedir.

1. Kepek önleyici şampuan
Reklam ajansı: Saatchi & Saatchi, Çin

2. Mola

Yazının Devamını Oku