Havana’ya kadar uzanabiliriz

MEHMET Kutman’ın Global Yatırım Holding çatısı altındaki Global Liman İşletmeleri (GLİ) hedef büyütüyor.

Haberin Devamı

Akdeniz’in en büyük limanı Barselona’nın yanı sıra portföyünde Lizbon, Malaga, Karadağ’ın Bar limanı (yeni adıyla Port Adria) olan GLİ, önümüzdeki perşembe günü turistlerin yeni gözdesi Dubrovnik kruvaziyer limanının, 1 Ekim tarihinde ise özelleştirilmesi biraz yılan hikâyesine dönen Venedik limanının ihalelerine hazırlanıyor.
İkisinin arasında ayrıca 25 Eylül tarihinde İtalya’nın bir başka gözde limanı Livorno için ön teklif verilecek.
GLİ’nin limanlarda düzenlediği maraton koşu nedeniyle Karadağ’da bir araya geldiğimiz GLİ Genel Müdürü Saygın Narin şirketin kısa sürede 4.2 milyon yolcuyla nasıl dünyanın bir en büyük kruvaziyer liman işletmecisine dönüştüğünü konuştuk.
Tabii bunda ortaklıkların önemli payı var.


FRANSIZ ORTAKLA HAVANA


GLİ, Barselona Limanı’nın işletmecisiyle Creuers’deki yüzde 62’lik payıyla Malaga limanının yüzde 50’sine, Singapur limanının ise yüzde 25’ine sahip.
Lizbon’daki payı ise şimdilik yüzde 46.
800 bin yolcu kapasitesi olan Dubrovnik için ön elemeyi geçen tek grup olan GLİ’nin bu ihaledeki ortağı Fransızların telekom, inşaat, enerji alanlarında faaliyet gösteren dev grubu Bouygues.
Dubrovnik için kurulan konsorsiyumda GLİ’nin ortaklığı yüzde 75, Fransızlarınki ise yüzde 25.
Ancak Fransızlarla ortaklık aynen İspanyollarla ortaklık gibi Global Liman İşletmelerine başka dünyaların kapılarını açmaya namzet.
Bouygues, ABD ile varılan anlaşmayla bir açılma hamlesinin eşiğinde olan Küba’nın en büyük inşaat şirketleri arasında.
Dolayısıyla modernleşmesi planlanan Havana Kruvaziyer Limanı’yla yakından ilgileniyor.
Bouygues’un Havana bağlantısı yüzünden GLİ’nin Küba’ya kadar uzanması hiç hayal değil. Bu arada Malta Kruvazieyer Limanı’yla da “bağlayıcı anlaşma”nın imzalandığını belirten Saygın Narin, Malta’yı da 2015 yılının sonunda portföyüne katmayı hazırlanıyor.

Haberin Devamı


PORT ADRİA’NIN ÖNEMİ


Hem güzel, hem ucuz olduğu için Avrupalı turistlerin giderek ilgisini daha çok çeken Karadağ’da GLİ’nin limanı Port Adria’sı konteyner limanı.
700 bin kadar nüfusu olan ülkede böyle bir limanın nasıl karlı olabileceği aklıma takıldı.
Saygın Narin’in de işaret ettiği gibi, Port Adria, 9 milyonluk Sırbistan’ın denize açılan kapısı.
Sırbistan tüm ithalat-ihracatını Port Adria üzerinden yapıyor.
Ayrıca Bosna, Kosova ve Arnavutluk gibi ülkelerin de limanı olma potansiyelini taşıyor.
Port Adria, bir Türk şirketinin, sosyalist Yugoslavya döneminden kalan (Bar limanı Yugoslavya’nın en büyük limanıydı) hantal, ağır işleyen, teknolojisi zayıf bir limanı 30 milyonluk euroluk bir yatırım nasıl modernleştirmeyi, nasıl verimli bir işletmeye dönüştürmeyi başardığını gösteriyor.
GLİ’nin gelmesinden önce zarar eden liman geçen yıldan beri kâra geçmiş.

Yazarın Tüm Yazıları