Televizyonun son günleri

Bebişlerin ellerinde telefon ya da tablet, boş buldukları anda video izliyorlar. Yirmili yaşlarda olanlar zaten televizyonu bir kenara bıraktılar ve hatta belki hiç başlamadılar. Bu yaş gittikçe yükseliyor gün geçtikçe, otuzlu yaşlardakiler de artık ağırlığı internete vermiş durumdalar.

Haberin Devamı

Yaşları biraz daha ileri olanlar, sevdikleri bir iki diziyi, programı açıp, izleyip kapatıyorlar artık televizyonu. Sonra alıyorlar ellerine telefonu, tableti; gez babam gez...

Yeni medya bu kardeşim! İlla Youtuber olmak zorunda değilsin. ‘Merhaba arkadaşlar, kanalıma hoş geldiniz!’ diye açılış yapıp, milyonlarca takipçin olmak zorunda da değil.

Aklına bir şey mi geldi? Çek, yolla! Kafana bir şey mi esti? Çek, yolla! Arkadaşlarla komik bir şey mi yaşadınız? Çek, yolla! Mutlaka bir karşılığını buluyor.

Bunları iyi, sık ve düzenli yapanların da kitleleri oluşuyor. Kitle oluşunca reklam, ardından da para geliyor. 

Bir program hayalin mi var? Kafanda oturttun mu iyice? Bakın ana akım medyada yani televizyon yayıncılığında nasıl oluyor bu işler?

Hantal sistem, yaratıcı bir beyin için aşağı yukarı böyle bir yol izliyor. A’dan Z’ye yazayım size, tecrübeyle sabittir.

Haberin Devamı

a)Hayalindeki projeyi önce kağıda dökeceksin. Ama matematiği oturmuş, bilindik bir matematik olacak. Uçup kaçmayacaksın, köşelerde gezmeyeceksin, herkesin anlamadığı bir dilde yazmayacaksın. Cozutmayacaksın, medyanın adı ana akım, ana akımdan sapmayacaksın. Alışılmadık işlere bulaşmayacaksın.

b)Bir şirketin yoksa, yapımcı şirket bulacaksın önce. O yapımcıya kendi hayalini anlatacaksın.

c)Fikrini beğenmediler mi? Hayalin orada bitti. Eve döneceksin, artık ortamlara bakacaksın.

d)Beğendiler mi, ne güzel! Şirket yetkilileri hayalini itip kakacak, sorgulayacak, kendi tecrübeleriyle harmanlamaya çalışacak. Değiştirecekler, bambaşka bir hale getirecekler, gıkını çıkartamayacaksın.

e)Ama bir basamak ilerledin, hadi bakalım. Hayalinden geri kalanları yine kağıda dökeceksin.

f)Yapımcı alacak bu senin hayalin programı ve dosyayı, ilişkisi olan bir kanala götürecek.

g)İlişkisi mi yokmuş meğer? Ya da kanalın böyle bir işe mi ihtiyacı yokmuş? Sadece beğenmediler mi yoksa? Hayalin bu sefer burada bitti. Maalesef eve döneceksin, artık durumlara bakacaksın.

h)Var mıymış hem ilişki hem de ihtiyaç? Ne şanslısın! Bu sefer kanal yöneticisi hayalini didikleyecek, matematiğini sorgulayacak, kendi kanalının dinamikleriyle harmanlayacak. Sekiz toplantı yapacaklar. Kabul olacak ama ilk halinden çok farklı, kuşa dönmüş olacak.

Haberin Devamı

i)Bir basamak daha ilerledin helal! Şimdi hayalinden kalan kırıntıları yine kağıda dökeceksin, bir daha dosya yapacaksın. Yapımcıyla birlikte detaylandıracaksınız, kadroları oluşturacaksınız, on iki toplantı yapacak, işi masada çözeceksiniz.

j)Son halini ve daha detaylı hazırladığınız çalışmayı beğenmediler mi yine? Çok olasıdır, inan. İş burada kaldı. Eve döneceksin, artık başka işlere bakacaksın.

k)Beğendiler mi? Süper, bir basamak daha ilerledin. Artık, kanal şirketinden bir demo çekmesini isteyecek.

l)Şirket güçlü bir şirket değilse, dandik bir demo çekecek. Hayal ettiğinden eksik bir şey göreceksin.

m)Şirketle kanal on yedi toplantı yapacak ve belki bu aşamada kanal demoyu beğenmeyecek. Senin yapabileceğin bir şey yok, eve döneceksin.

Haberin Devamı

n)Yapımcı güçlü bir şirket miymiş meğer? Ne şanslısın! Güzel bir demo çekecek. Kuşa dönmüş hayalin, öyle ya da böyle ete kemiğe bürünecek. Bir basamak daha ilerledin, yürü kardeşim!

o)Kanal kendi içinde üst düzey yirmi bir toplantı yapacak ve her şeye rağmen güzel demoyu beğenmeyecek. O kadar çok oluyor ki! İnanılmaz ama bu aşamada bile eve döneceksin.

p)Kanal demoyu da beğendi mi? Harika! Şimdi en önemli aşamadalar, senlik bir şey yok. Yirmi yedi toplantı yapacaklar ve bütçe görüşmeye başlayacaklar.

r)Yapımcı verilen bütçeyi mi beğenmedi? İş kaldı. İnanılmaz ama, yine eve döneceksin.

s)Bütçede de mi anlaştılar? Müthiş, oluyor galiba bu iş! Heyecandan uyuyamayacaksın.

Haberin Devamı

t)Yapımcı ve kanal yetkilileri olaya el koyacak. İlk bölümü çekecekler. Senlik bir durum yine yok ama stresten öleceksin!

u)Kağıt üstünde farklıydı, demo da güzeldi ama kanal çekilen ilk bölümü beğenmedi mi? Bir sürü ilk bölümün çöp olduğunu biliyor muydun? İş bitti. Bu aşamada çok zor biliyorum ama eve döneceksin.

v)Kanal ve yapımcı otuz iki toplantı yapacaklar. Yapımcıda takat kaldıysa, ilk bölümü bir kez daha çekecekler. Sen seyirci gibi izleyeceksin.

y)Yapımcı bir gayret yayınlanabilir bir bölüm çıkarttıysa ortaya, senin hayalinden uzak ama bir kanalda yayınlanacak bir iş ortaya çıkaracaksınız. Büyük bravo hepinize!

z)Otuz yedi toplantı yapacaklar; program için gün belirleyecekler, ödeme vadelerinde anlaşacaklar, bin bir detayı konuşacaklar ve bir şekilde program başlayacak. Altı ay geçti ama harika bir iş çıkardınız! Hayalinden uzak oldu ama bir hayal gerçekleşti, mutluluklar!

 

Haberin Devamı

Sonra ne oldu? Bir kaç haftadır program yayında.

İş sizce iyi gidiyor ama reytingler kötü.

İş çok kaliteli ama başka bir kanala, aynı gün ve aynı saate daha iyi bir program geldi.

İş çok muhteşem ama reklam gelirleri düşük.

Program yayından kalktı, kafayı yiyeceksin ama eve döneceksin.

 

Ya da...

Kendi hayalini, kendi imkanlarınla, kimseye ihtiyacın olmadan, kimsenin fikrini almadan, kimseye fikir satmadan, büyük dekorlar kurmadan; belki bir cep telefonuyla, belki arkadaşının kamerasıyla çekiyor, kurguluyor ve internete yüklüyorsun!

İzlenmiyorsa, A’dan Z’ye debelenmiyorsun.

İzleniyorsa, yapımcısı da, kanal yöneticisi de gelip seni buluyor. Şu hayalini bizimle yapsana diyor!

İşine gelirse yapıyorsun, gelmezse kendi yoluna devam ediyorsun.

 

İşte internet yayıncılığının başarısı budur.

Doksan yıla yaklaşan dünya yayıncılık tarihinde, fikir hiç bu kadar önemli olmamıştı.

Direk üreticiden tüketiciye, maliyetine satışlar!

Hayırlı işler!

 

Not: Bana Twitter, Facebook ve Instagram’dan ulaşabilirsiniz: @anlatanadam

Yazarın Tüm Yazıları