Tüketicinin Erkan Abisi

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

Philips telefon ilanını gerçekten de abartmış

Fadime ÇOBAN

Philips'in ‘‘Küçük kavramını iyice abarttık’’ başlığıyla verdiği Genie model cep telefonu ilanlarında, ‘‘En küçük, en hafif, en güçlü’’ sloganı kullanılıyor. Bu ilanlarda, tüm cep telefonları arasında Philips Genie'nin en küçüğü, 95 gram ağırlığıyla en hafifi, 525 saat bekleme süreli piliyle de en güçlüsü olduğu vurgulanıyor.

525 YERİNE 70 SAATLİK

Ne var ki, bu ilanlara aldanıp, Philips Genie marka cep telefonu almak isteyenler, Interline bayilerine gittiklerinde 525 saat stand-by konuşma süresi olan cep telefonu yerine 70-80 saat bekleme süresi olan telefonları almak zorunda kalıyorlar.

Çünkü, Philips Genie'nin Türkiye Distribütörü Interline, ilanlarında ‘‘en güçlü’’ diye ilan ettiği telefonları ithal ediyor ama, telefona bu gücü sağlayan pilleri Türkiye'ye getirmiyor. Bunun sonucunda da 525 saatlik en fazla bekleme süresi olan bu telefonu almak isteyenler de Interline bayilerinde, ‘‘Henüz daha ithal edilmedi’’ yanıtıyla karşılaşıyor.

Ayrıca, haftalardır gazetelere verdiği ilanlarda tüketicilerine 525 saat bekleme süreli pillerin opsiyonel olduğunu sadece, ‘‘ops.’’ kısaltmasını kullanarak vermesi de tüketicilerin yanılgıya düşmesine yol açıyor.

Okuyucularımızın Hürriyet'in Tüketici Köşesi'ne yaptığı şikayetlerle ilgili olarak arkadaşımız Fadime Çoban'ın görüştüğü Philips Cep telefonlarının ithalatçısı Interline Pazarlama Satış Müdürü Esat Temimhan'da 525 saat stand-by konuşma süresi için gerekli olan pilin henüz ithal edilmediği iddiasını doğruladı. Temimhan, ‘‘Tüketicilerin 525 saat stand-by konuşabilmeleri için gerekli olan pil henüz ithal edilmedi. Yakında ithal edilecek bu pillerle tüketicilerin telefonları 525 saat stand-by süresine ulaşacak. zaten bu piller opsiyonel olduğu için tüketiciler, 525 saat stand-by süresine ulaşabilmek için ayrıca ithal edilecek bu pillerden alması ve ek bir ücret ödemesi gerekecek. Telefonla verilen normal pilin maksimum bekleme süresi ise 85 saat’’ dedi.

OPS.'IN ANLAMI

İlanlarda cep telefonunun 525 saatlik bekleme süresine ulaşabilmesi için ayrıca bir pile ihtiyaç olduğunu tüketicilere duyurduklarına da dikkat çeken Temimhan, ilanlardaki ‘‘ops.’’ kısaltmasının ithalatçı interline'in seçimi olduğunu İnterlıne'nin de bu kısaltmayı tercih etmesinin nedeninin tüketicilerin bu kısalatmayı anlayabilmesinden kaynaklandığını söyledi.

Tüketici dernekleri tüketiciyi aldatır mı?

Bugüne kadar sürekli tüketiciyi aldatan, yanıltan, kandıran firmalarla karşılaşıyorduk. Ama, bir tüketici derneğinin de tüketicileri aldatacağı aklımızın ucundan dahi geçmiyordu. Ta ki, Tüketiciyi Koruma Derneği TÜKODER'in yayın organı olan ‘‘Mavi Bülten’’i okuyuncaya kadar...

TÜKODER, Mavi Bülten'in son sayısında ibret dolu bir belgeye yer vermiş. Bu belge, başka bir tüketici örgütünün bir üretici firmayla yaptığı gizli bir protokol anlaşması...

Protokolü imzalayan taraflardan biri, 1986 yılında kurulan Türkiye'nin ilk tüketici derneği... Yani, Tüm Tüketicileri Koruma Derneği TTKD... Diğeri ise Türkiye'nin önde gelen peynir üreticilerinden Topçuoğlu Süt ve Süt Ürünleri Limited Şirketi...

Peki, bir tüketici derneği ile bir üretici firma arasında neden bir protokol imzalanır. Mavi Bülten'de açıklanan bu protokol belki de dünyada ilk örneğini oluşturuyor.

Nasıl mı?

TÜKODER'in Mavi Bülteni'nde yer alan ve 24 Mayıs 1996 tarihinde imzalanan belgeye göre dernek, 15 günde bir Topçuoğlu'nun ürettiği peynirlerin tahlillerini yapacak. Çıkan faturayı ise Topçuoğlu firması derneğin laboratuvarına ödeyecek.

Ayrıca, dernek, daha önce Topçuoğlu firması aleyhine sağlığa zararlı üretim yaptığı gerekçesiyle kamu yararına açtığı davadan vaz geçecek.

Tüm bunların yanı sıra, yapılan analizlerde hatalı çıkan sonuçlar, kamuoyundan saklanarak ‘‘Gizli’’ kaydıyla sadece Topçuoğlu'na bildirecek.

TÜKODER'in ele geçirdiği bu belgeye dayanarak yayın organı Mavi Bülten'de ‘‘Yorumsuz Belgeler’’ ve ‘‘Tüketiciyi aldatan sözde Tüketici Derneği’’ başlığıyla yanınlanan haberin bir bölümünü aynen yayınlıyoruz:

‘‘Üreticiler üzerinde denetimin olmaması, fiyat ayarlamalarında pervasızca davranmaları karşısında sınırsız olarak sömürülen tüketici bu kez de kendilerinden olduğunu sandıkları bir dernek tarafından, Tüm Tüketicileri Koruma Derneği (TTKD) tarafından aldatılıyor. TTKD Topçuoğlu peynir firması ile yaptığı protokole göre, laboratuvar sonuçlarını halktan gizleyecek.

TTKD geçtiğimiz yıl ‘Topçuoğlu Süt ve Süt ÜrünleriLtd.Şti' ile bir protokol imzalıyor. Bu protokole göre, amaç maddesi Topçuoğlu firmasının ürettiği, fason yaptırdığı ve satış maksadıyla piyasaya arz ettiği ürünlerle ilgili mikrobiyolojik, kimyasal ve fiziksel analizler yapılması, sonuçlarının aktarılması ve iyileştirme programı süresince derneğin açmış olduğu tüketici davasını geri çekeceği, hatalı çıkan sonuçları ‘Gizli' kaydıyla firmaya bildireceği, ancak bu sonuçların üçüncü şahıslara veya kurullara intikal ettirilmeyeceği karara bağlanmış.

Süresi 1 yıl olan bu protokol, halen yürürlükte altında TTKD Başkanı ve yine TTKD'nin sahibi olduğu Gıda Mikrobiyolojisi Laboratuvarı İdari sorumlusu Mehmet Barak'ın ve Topçuoğlu firmasının yöneticisinin imzası bulunuyor.’’

Yazarın Tüm Yazıları