Trafikte yolumuzu kolay bulduk 10 milyon dolarlık pazar doğdu

TRAFİKTE yol bulmayı kolaylaştıran navigasyon sistemiyle geçen yıl tanışan Türk tüketicisi 10 milyon dolarlık pazar yarattı.

Bunda uydu görüntüleri yardımıyla birçok ili kapsayan ayrıntılı haritaların hazırlanması etkili oldu. Türkiye’de NavTurk’le başlayan navigasyon rekabeti, Blaupunkt ve Garmin’in pazara girmesiyle kızıştı. Fiyatlar 850 YTL’den 440 YTL’ye kadar geriledi.

TÜM dünyada yıllardır uygulanmasına rağmen, sürekli değişen sokak ve caddeleri yüzünden Türkiye’de bir türlü "haritaları oluşturulamadığı" için devreye sokulamayan navigasyon sistemiyle, geçen yıl tanışan Türk tüketicileri, bir anda 10 milyon dolarlık yeni bir pazar oluşturdu. Bunda da, uydu görüntülerinin yardımıyla İstanbul, Ankara ve İzmir başta olmak üzere Türkiye’nin bir çok ilini kapsayan ayrıntılı haritaların oluşturulması etkili oldu. NavTurk’le başlayan navigasyon sistemi, Avrupa ve Amerika’da lider konumda bulunan Blaupunkt ile Garmin’in bir anda Türk pazarına girmesini sağladı. Pazarda rekabet ortamının oluşmasıyla birlikte, fiyatlar bir anda araç kitlerinde 850 YTL’lerden 440 YTL’ye kadar geriledi. Araç sistemlerinin 195 Euro’luk el tiplerinin fiyatına kadar inmesi, pazarın önümüzdeki yıl 3 kat birden büyüyerek 30 milyon dolarlık hacme ulaşacağı beklentisi yarattı.

OTOMOTİV DE HAREKETE GEÇTİ: Uygulamanın hızla yaygınlaşması, rekabette öne çıkmaya çalışan otomotiv şirketlerini de harekete geçirdi. NavTürk’ün Ford’la satış anlaşması yapmasının ardından Kia, Sorento’nun, Land Rover da Free Lander’ın standart paketlerine navigasyon sistemini koymaya başladı. Pazarın yeni oyuncularından Garmin, Audi, Wolksvagen, Seat gibi markaların temsilcisi Doğuş Oto ve Hyundai ile görüşmelere başlarken Blaupunkt da boş durmuyor. Ayrıca, GSM şirketleri ile cep telefonu üreticileriyle de pazarlıkları sürdüren navigasyon firmaları, el bilgisayarları pazarından da yararlanmanın yollarını arıyor. HP’nin PDA’lar için NavTürk’le anlaşmasının ardından, Acer ve Asus da navigasyon pazarından pay kapmak için çalışmaları başlattı.

TRAFİĞE GÖRE YÖNLENDİRME: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, firmalar ayrıca İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile de ortak paket hazırlamak için kolları sıvadı. Belediye’nin belirleyeceği yol durum haritasının navigasyon cihazlarına aktarımını kapsayan bu proje, cihazların önümüzdeki yıl sadece mesafeye göre değil, trafiğin yoğunluğuna göre de güzergah belirlemesini sağlayacak. Bu hizmetten yararlanmak için ek bir bedel ödenmek zorunda kalınacak.

ÜÇ FİRMA VAR: Fiyatların 195 Euro’dan başlayıp 1500 Euro’ya kadar çıktığı pazarda, üç firma 35 farklı modelle rekabet ediyor. Cihazlar el ve araç tipi olmak üzere ikiye ayrılıyor. PDA özellikli tüm cep telefonları ve el bilgisayarlarında da kullanılabilen bu sistemde, pazarın yüzde 60’ına el tipi cihazlar hakim durumda. Bu da, fiyat avantajından kaynaklanıyor. Önümüzdeki yıl içinde 10 milyon dolardan 30 milyon dolara çıkması beklenen pazarda geçtiğimiz yıl 15 bin cihaz satışı gerçekleştirildi. Bunun 10 bin adedini NavTürk, 4 bin 500’ünü Garmin, 500’ünü de diğer markalar gerçekleştirdi.

Navigasyon pazarında son durum

Navigasyon fiyatları 195-1500 Euro arasında değişiyor.

Pazarda üç şirket 35 farklı modelle rekabet ediyor.

Geçen yıl 15 bin navigasyon cihazının satıldığı pazar 10 milyon doları buluyor.

Pazarın büyüklüğünün 30 milyon dolara çıkması bekleniyor.

Pazarda NavTürk, Garmin ve Blaupunkt faaliyet gösteriyor.

Yolu göstermekle kalmıyor DVD oynatıp çeviri yapıyor

NAVİGASYON cihazları artık, sadece yol güzergahı belirlemekle kalmıyor. DVD oynatmaktan MP3 çalmaya, resim göstermekten diller arası çeviri yapmaya kadar bir çok fonksiyonu da kapsıyor. Bluetooth özellikli cihazlar ise navigasyon sisteminin yanı sıra, araçta telefon kiti olarak da kullanılabiliyor. Bu cihazlar, telefon çağrılarına yanıt verip, arama yapılmasını sağlıyor. Bu cihazlar ayrıca kullanıcılarına bulundukları bölgede yer alan eczane, benzin istasyonu, restoran, hastane gibi çok sayıda noktayı da gösterebiliyor.

Pazar taksilerle büyüyecek

İSTANBUL Büyükşehir Belesiyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin 2007 yılında tüm taksicilere navigasyon sistemini kullanma zorunluluğu getirmesiyle birlikte, pazarın büyüyeceğini söyleyen Garmin’in Distribütörü Baytekin’in yetkililerinden Mücahit Aygün, "Bu karar, sadece İstanbul’daki 18 bin taksinin navigasyon cihazı almasını sağlayacak. Böylece taksici adres arama derdinden kurtulurken, yolcunun da gideceği yere uzun yoldan ulaştırılması önlenecek" dedi.

Almanya gibi pazar bir anda patlayacak

AVRUPA’da navigasyona olan ilginin ve satışların hızla arttığını söyleyen Blaupunkt yetkilileri, "Almanya’da pazar 2 yılda 84 kat büyümüştü. Aynı büyüme potansiyelini şimdi Türkiye taşıyor. Yeni firmalar pazarın büyümesinde yardımcı olacak" dedi.

Uydudan fotoğraf  pahalıya patlıyor

NAVİGASYON sistemlerinde Alman Destinator ile anlaşan İki Nokta Genel Koordinatörü Engin Açıkkan, "Uydudan çekilen fotoğrafını satın almak belediyelere 80 bin dolara mal oluyor" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları