Güncelleme Tarihi:

NHTSA yaptığı açıklamada, “Üreticiyle ek bilgi toplamak üzere iletişim halindeyiz. Direksiyon başındaki insan sürücü, aracı kontrol etmekten ve trafik güvenliği yasalarına uymaktan tamamen sorumludur.” ifadesini kullandı.
FSD SİSTEMİNE YÖNELİK ARTAN ŞİKAYETLER
NHTSA bu ayın başında Full Self-Driving sistemine yönelik yeni bir soruşturma başlattı. Kurum, Tesla’nın otonom sürüş teknolojisinin “trafik güvenliği yasalarını ihlal eden araç davranışlarına yol açtığına” dair raporlar aldığını bildirdi. Bazı araçların FSD aktifken kırmızı ışıkta geçtiği, dur levhalarında tam durmadığı ve hatta ters yöne girdiği iddia edildi.
Bu gelişme, Tesla’nın sürücüsüz araç teknolojisini “beta” etiketiyle piyasaya sürmesi ve kullanıcıların gerçek trafikte test etmesine izin vermesi nedeniyle uzun süredir devam eden tartışmaları yeniden alevlendirdi.
2018’DEKİ İLK DENEMEDEN BUGÜNE
Tesla, “Mad Max” modunu ilk kez 2018 yılında, FSD sisteminden önce duyurmuştu. O dönemde bu özellik sadece şerit değiştirme agresifliğini ayarlamaya yarıyordu. Ancak bu ay modu yeniden aktif hale getiren şirket, daha dinamik bir sürüş profili sunduğunu belirtti.
Ne var ki, kullanıcıların paylaşımlarına göre Mad Max açıkken bazı araçlar hız limitlerini aşıyor, dur levhalarında tamamen durmadan geçiyor ve kısa süreli “riskli” manevralar yapabiliyor. Bu durum, otonom sürüş güvenliği konusunda kamuoyunda yeni endişelere yol açtı.
MUSK VE DOGE İDDİALARI
Öte yandan, yılın başlarında Tesla CEO’su Elon Musk’ın başında olduğu “Hükümet Verimlilik Departmanı” (Department of Government Efficiency – DOGE), Trump yönetiminin bir girişimi olarak NHTSA’daki bazı personel azaltmalarını yürütmüştü. İddiaya göre, o dönemde otonom araç güvenliği üzerine çalışan küçük bir ekibin üç üyesi işten çıkarılmıştı. Bu durum, kurumun bağımsız denetim kapasitesinin zayıflatıldığı yönünde eleştirileri beraberinde getirmişti.
OTONOM SÜRÜŞTE YASAL BELİRSİZLİK
ABD’de FSD teknolojisi hâlâ “seviye 2” otonom sistem olarak sınıflandırılıyor, yani insan sürücünün her an kontrolü devralması gerekiyor. Ancak sistemin isimlendirilmesi (“Full Self-Driving”) kullanıcılar arasında yanlış bir güven duygusu yarattığı için eleştiriliyor.
Türkiye’de ise otonom sürüş teknolojileri henüz yasal olarak tanımlanmış değil. Şu anda sadece gelişmiş sürücü destek sistemleri (ADAS) kullanımda ve tüm sorumluluk sürücüde bulunuyor.
GÖZLER NHTSA RAPORUNDA
Tesla’dan talep edilen teknik bilgilerin NHTSA tarafından analiz edilmesinin ardından, kurumun yeni bir geri çağırma kararı alıp almayacağı merak konusu. Şirket daha önce de FSD yazılımında güvenlik sorunları nedeniyle birkaç kez yazılım güncellemesi yapmak zorunda kalmıştı.
Yeni “Mad Max” soruşturması, otonom araçların geleceği ve denetim standartları açısından da önemli bir test olarak görülüyor.