Ses hızını “sessiz” aşan X-59 ilk kez uçtu

Güncelleme Tarihi:

Ses hızını “sessiz” aşan X-59 ilk kez uçtu
Oluşturulma Tarihi: Ekim 30, 2025 15:55

NASA ve Lockheed Martin Skunk Works iş birliğiyle geliştirilen X-59 sessiz süpersonik uçak ilk test uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Bu haftaki ilk uçuş ses hızından daha düşük hızda olsa da, uçak ilerleyen zamanlarda sonik patlamaları "nazik pat" seslerine dönüştürecek teknolojilerini sergilemeyi hedefliyor.

Haberin Devamı

Skunk Works Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü OJ Sanchez, "X-59'un ilk uçuşunu gerçekleştirmekten heyecanlıyız. Bu uçak, ortak ekibimizin inovasyon ve uzmanlığının bir kanıtıdır ve sessiz süpersonik teknoloji geliştirilmesinde öncülük yapmaktan gurur duyuyoruz" dedi.

YEDİ YILDA GELİŞTİRİLDİ

X-59, yedi yıl süren geliştirme sürecinin ardından düşük patlama sesiyle süpersonik uçuşu mümkün kılmayı amaçlıyor. 1973'te ABD topraklarında ticari süpersonik uçuşlar, gürültü endişeleri nedeniyle yasaklanmıştı ancak Haziran ayında yayımlanan bir başkanlık kararnamesi, yasakların kaldırılmasını öngörüyor.

X-59 prototipi, 30,4 metre uzunluğunda ve 9 metre kanat açıklığına sahip. Uçağın beklenen maksimum hızı ise Mach 1.4.

İLK UÇUŞ BAŞARILI

X-59, 28 Ekim sabahı Kaliforniya'nın Palmdale şehrindeki Skunk Works tesisinden 08:14 PT'te havalandı. 1 saat 7 dakika süren uçuş, Edwards Hava Kuvvetleri Üssü'nde son buldu. Pilot Nils Larson, uçağı 12 bin feet yüksekliğe çıkararak 250 knot hızla temel manevra kontrolleri gerçekleştirdi. Lockheed Martin, X-59’un “tam olarak planlandığı gibi performans gösterdiğini ve uçuş verilerini doğrulayarak güvenli bir şekilde iniş yaptığını” açıkladı.

Haberin Devamı

SESSİZ SÜPERSONİK TASARIM

X-59’un tasarımı, uçağın iğne ucu şeklindeki burnu, şok dalgası yumuşatan gövdesi ve üst montelenmiş motoru ile sonik patlamaların şiddetini en aza indirmeyi amaçlıyor.

Skunk Works, X-59’un uçuş yeteneklerini genişletmek ve transonik ve süpersonik test uçuşlarını yapmak için NASA ile iş birliğine devam edecek. Daha ileri aşamalarda, NASA X-59’u kullanarak ses imzasını ölçmeyi ve toplumun tepkisini incelemeyi planlıyor.

Boom Supersonic şirketi, kendi ticari süpersonik uçak projelerinde hızla ilerliyor. Şirket, XB-1 prototipinin hızlı uçuş testlerini tamamladı ve 2027'de tam ölçekli Overture jetinin ilk uçuşunu yapmayı hedefliyor. Diğer yandan, Spike Aerospace şirketi de S-512 Diplomat adlı düşük patlama sesli süpersonik iş jetini geliştiriyor. Ancak Aerion ve Exosonic gibi bazı girişim şirketleri, süpersonik uçak projelerinde finansman yetersizliği nedeniyle kapanmak zorunda kaldı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!