Süpürgeci saadet zinciri Bakanlıkla da mahkemelik

Tüketicilerin 238 milyon liralarını gasp eden Delphin adlı saadet zinciri, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın uyarılarını da kulak ardı ediyor. Tüketici şikâyetleri üzerine firmadan, aldığı paraları iade etmesini isteyen Sanayi Bakanlığı, bu talebini yerine getirmeyen Delphin'le mahkemelik oldu.Titan'dan esinlenerek oluşturulan Delphin adlı süpürgeci saadet zinciri, müşterilerinden gasp ettiği 238 milyon liralarını ödememek için akla gelen her türlü yöntemi deniyor. Tüketicilerin şikâyeti üzerine yaptığı inceleme sonucunda Delphin'e ‘‘müşterilerinin paralarını öde’’ uyarısında bulunan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı da, bu uyarıya kulak asmayan süpürgeci saadet zinciriyle şimdi mahkemelik oldu.Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, Hakan Dalkılıç ve Ahmet Cezmi Gürbüt adlı iki uyanığın, Titan'dan esinlenerek oluşturdukları Delphin adlı saadet zinciri sisteminde, pazarlama elemanları 580 milyon liralık süpürgelerin tanıtımını ve satışını müşterilerinin evine giderek yapıyor. Bu pazarlama elemanları, tanıtım sırasında süpürgelerden etkilenen, ancak fiyatını yüksek bulduğu için almayan müşterilere de oluşturdukları saadet zincirine katılmalarını öneriyorlar.CEZASI AĞIRBu öneriyi kabul edip, sisteme dahil olanlardan, ilk önce 1800 mark karşılığı olan 238 milyon liranın Delphin'e ödenmesi isteniyor. Ardından, bu süpürgeye 580 milyon lira ödeyebilecek 6 ayrı müşteri bulması isteniyor. 6 kişi bulunduğu taktirde bir sorunla karşılaşılmıyor. 580 milyon liralık süpürge 238 milyon liraya alınmış oluyor. Şayet, süpürgeyi alacak 6 kişi bulunamaz ya da süpürge alınmaktan vazgeçilirse, işte o zaman işin rengi ortaya çıkıyor. Ya süpürge 580 milyon lira tamamlanarak satın alınıyor. Ya da Delphin, yatırılan 238 milyon liraya ceza olarak el koyuyor. Üstelik, tüm bu işlemler tamamlanana kadar tüketici süpürgenin yüzünü dahi göremiyor. Delphin, Yasa gereği tüketiciye vermesi gereken cayma bildirim belgesini de süpürgeyle birlikte vereceğini ileri sürüyor. Bu nedenle de, süpürgeyi alamayan tüketici, cayma bildirim belgesini de alamıyor. Bu belge de, kapıdan pazarlamalarda ürün tesliminden sonra tüketiciye 7 günlük tecrübe ve muayene süresi hakkı tanıyor. Buna rağmen Delphin, sözleşmeye koyduğu bir maddeyle alıcının cayma hakkını sözleşmeyi imzaladığı tarihle kısıtlıyor. BAKANLIK UYARDISanayi ve Ticaret Bakanlığı, Tüketici ve Rekabetin Genel Müdürlüğü de, Gaye Yiğidim, Ö. Yüksel Uslu, Peruze Özen, Handan Tüzün, Binnaz Yücel, M. Kemal Doyran, E. Cavidan Akyüz ve Makbule İlhan adlı tüketicilerin şikâyeti üzerine Delphin adlı bu saadet zincirinde inceleme başlattı.Delphin'e bir uyarı yazısı gönderen Bakanlık, yaptıkları incelemenin sonucunda şikâyetçi olan tüketicilere Cayma Bildirim Belgesi verilmediğinin tesbit edildiğine değinilerek, bundan böyle tüketicilere sözleşmeyle birlikte cayma hakkının tüketicilere bildirilmesini istedi. Ayrıca, tüketicilerden aldıkları 238 milyon liralar ile imzalattıkları kıymetli evraklarının iade edilmesini talep etti.Bu talebe uymayan Delphin, Bakanlıkla mahkemelik oldu. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Sezer Turhan, Delphin'in uyguladıkları satış sisteminin kapıdan pazarlama kapsamına sokulmaması için çaba sarfettiğine dikkat çekti. Bu yolla, firmanın sorumluluktan kurtulmaya çalıştığına da değinen Turhan, ‘‘Oysa, pazarladıkları ürünün tanıtımını ve satışını tüketicilerin evlerine giderek yapıyorlar. Uyguladıkları piramit sisteminin kapıdan pazarlamaya değil, kampanyalı satışa girdiğini iddia ediyorlar. Ancak, Yasa çok açık; tüketicinin evinde ya da işyerinde gerçekleştirilen her türlü, tanıtım ve satış, kapıdan pazarlamaya giriyor. Kapıdan pazarlama yapanlar da cayma bildirim belgesini müşterilerine vermek zorunda. Yasa gereği, bu belge verilmediği sürece, tüketici ne zaman alışverişten vazgeçerse geçsin firma, aldığı parayı ve imzalattığı belgeleri iade etmek zorunda’’ dedi.
Yazarın Tüm Yazıları