Yükselen yıldız ‘premium ekonomi’

Ne ‘first’ ne de ‘business class’… Havayollarında en büyük rekabet, ‘premium ekonomi’ kabininde yaşanıyor. Dev havayolları arka arkaya business ile ekonomi arasındaki bu yeni sınıfa ürünler sunuyor.

Haberin Devamı

Bundan 10 yıl önce havayolları arasında bir anda ‘ara sınıf’ modası çıkmıştı. Business ile ekonomi arasında yer alan konfor standartları biraz daha yüksek ‘premium’, kimi şirkette çok tuttu. Aralarında Türk Hava Yolları’nın da olduğu bazı havayolları da kısa bir uygulama süresinden sonra bu hizmetten vazgeçti.
Son dönemlerde premium ekonomi yine gündemde. Amerikan, Malezya Havayolları bu yıl yeni tasarımlarını pazara sunuyor. Singapur ürününü yeniliyor. Büyük sürpriz ise Emirates’ten. Dubai merkezli şirket, önümüzdeki yıldan itibaren premium ekonomi tasarımına geçiyor. Yani kabinde first, business ve ekonomi ile birlikte dördüncü sınıf hizmetini başlatıyor.

Neden modu oldu?

Havayolları en çok geliri ‘first’ ve ‘business class’tan elde ediyor. Ekonomide ise daha çok fiyat odaklı pazarlama yapılıyor. Ancak son yıllarda ‘first class’larda doluluk oranları çok düştü. Şimdi şirketler ekonomiden daha fazla konfor sunan ama daha uygun fiyatlı ara kabinlerle hem yolcuyu memnun ediyor hem de gelirlerini artırmayı hedefliyor.

Haberin Devamı

Uzun menzilde ‘ekonomi’ ile ‘business’ arasında ortalama beş kat fark var. Yapılan araştırmalar, birçok yolcunun ekonomiden daha fazla konfor ve hizmet için belirli bir miktar daha ödeme yapmaya hazır olduğuna dikkat çekiyor. Fiyat-doluluk oranlarını tutturmak için şirketler ‘premium’ uygulamalarında fiyatları ekonominin yaklaşık 2-2.5 katı olarak belirliyor.

Yükselen yıldız ‘premium ekonomi’

Premium’u özel yapan hizmetler

Ayrı kontuar, özel salon: Terminallerde premium ekonomi yolcusu business veya first class gibi ayrı kontuardan işlemini yapıyor. Bazı havayolları Premium yolcularının özel yolcu salonlarından da yararlanmalarını sağlıyor.
Ekstra bagaj: Business kadar olmasa da ek bagaj hakkı sunuluyor. Genellikle her biri 23 kilogramı aşmayacak iki bavul kabul ediliyor.

Geniş koltuk aralığı: Premium’da ekonomiye göre ortalama 20-25 santimetre daha fazla koltuk aralığı veriliyor. Koltuk aralıkları 120 santimetreye kadar çıkabiliyor. Birçok business class koltuğunun 180 derece yattığı günümüz kabinlerinde ‘premium’ koltuk ortalama koltuk yatış açısı da 135 dereceyi buluyor.
Özel ikram: İkramda ‘business’a yakın standartlar ve yemek seçenekleri veriliyor. Hoş geldiniz içeceği sunuluyor.

Haberin Devamı

Yükselen yıldız ‘premium ekonomi’

Amenity kit: Uzun yolculuklar için özel tasarlanmış fonksyonel çantalar dağıtılıyor. Ayrıca şirketler premium ekonomi için kulaklık kalitesini de yükseltiyor.

Hangi havayolları ne yapıyor?

EMIRATES: Dubai merkezli şirket, eylül ayında aldığı bir kararla uçaklarına ‘business’ ve ‘ekonomi’ arasında yeni bir ürün sunmak üzere düğmeye bastı. İlk tasarımın 12 ay içinde tanıtılması planlanıyor.

AVUSTURYA: Avrupa’da premium ekonomiye yatırım yapan son havayolu ise Avusturya Havayolları oldu. Viyana merkezli şirket uzun menzilli Boeing 767 ve Boeing 777 uçaklarının tamamında 15 milyon euro yatırım yaparak 2018’den itibaren premium ekonomi kabini koyacağını açıkladı.

Haberin Devamı

SİNGAPUR: Üç yıl önce ‘premium ekonomi’ uygulaması başlayan Singapur Havayolları, önümüzdeki yıl bu konseptini yenileyecek. Havayolu şirketi ilk uygulamasını A380’e yapmayı hedefliyor.

Yazarın Tüm Yazıları