Sayaççılara 70 trilyonluk şok

Elektrikte tasarruf için yeni konutlarda zorunlu olarak başlatılan akıllı sayaç uygulaması, 70 trilyon liralık pazar oluşturdu.

Ancak, inşaat sektöründeki durgunluk, firmaları hayal kırıklığına uğrattı. Fiyatları düşüren firmalar şimdi stokları eritebilmek için gözünü eski abonelere dikti.

70 trilyon liralık yeni pazarın cazibesine kapılan sayaç firmaları şimdi, piyasaya balıklama dalmanın şokunu yaşıyor. İnşaat sektöründeki durgunluğu hesaba katmadan planlarını 700 bin sayaçlık yeni pazara göre yapan firmalar, stokları eritebilmek amacıyla gözünü eski abonelere dikti. Bu firmalar, sayaçlarını değiştiren abonelerin elektrik faturalarını ödemekten, sayacın takıldığı konutu sigortalamaya kadar bir çok cazip kampanya düzenlemeye başladı.

YENİLERDE ZORUNLU

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın başlattığı ve elektrik abonelerini tasarrufa yönelten akıllı sayaç, geçtiğimiz Aralık ayından itibaren yeni konutlarda zorunlu olarak kullanılmaya başlandı.

Bunun sonucunda yeni aboneler, çamaşır ve bulaşıklarını gece yarısı yıkayıp, ütü ve banyolarını sabaha karşı yaparak elektrik faturasından tasarruf edebiliyor. Aksi taktirde, indirimli tarifeden yararlanamayarak, yüklü faturaları ödemek zorunda kalıyor.

İŞTAH KABATTI AMA

Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, üretilen elektrik enerjisinin dengeli tüketimini sağlamak amacıyla başlattığı bu zorunlu uygulama, Türkiye için 70 trilyon liralık yeni bir pazar oluşturdu. Her yıl ortalama 700 bin yeni konutun yapıldığı Türkiye'de akıllı sayaç uygulamasının zorunlu olarak başlatılması, yerli ve yabancı firmaların iştahını kabarttı. Bir yıl gibi kısa sürede akıllı sayaç üretici ve ithalatçı firma sayısı 2 den 12'ye çıktı.

Ancak, evdeki hesap, çarşıya uymadı. Peş peşe yaşanan krizler sonucunda, inşaat sektörü durdu. Bunun sonucunda 100 dolardan satılan akıllı sayaçların fiyatı, 50-60 dolara kadar düştü. Buna rağmen firmalar stoklarını bir türlü eritemedi. Ümidini üretilecek konutlardan gelecek yeni abonelerden kesen firmalar sonunda çareyi eski abonelerde buldu.

CAZİP KAMPANYA

Firmalar, düzenledikleri cazip kampanyalarla aboneleri sayaçlarını akıllılarla değiştirmeleri için ikna etmeye çalışıyor. Bunun için de, bazı firmalar düşük fiyat politikasıyla müşteri çekmeye çalışırken, bazıları da bir yıl süreyle elektrik faturalarını ödemeyi, konutları sigortalamayı taahhüt ediyor.

Sayaç kullanıcıya göre akıllı oluyor

Akıllı sayaçlar, puant adı verilen sistem sayesinde abonelerin günün üç ayrı zaman diliminde, ayrı tarifelerden elektrik tüketmesine imkanı sağlıyor. Bunun sonucunda abone, tüketimin az olduğu 22.00 ile 06.00 saatleri arasında kullandığı elektrik için normal tarifeye göre yüzde 51, 150 kilowattsaatin üzerine uygulanan tarifeye göre ise yüzde 68 oranında daha az ücret ödüyor. Buna karşın, tüketimin yoğun olduğu 17.00 ile 22.00 saatleri arasında elektriği yüzde 5 ile yüzde 57 arasında değişen oranlarda daha pahalıya kullanıyor. Günün diğer saatlerinde kullandığı elektrik için ise yüzde 10 ile yüzde 40 oranında indirimli tüketim sağlayabiliyor. Bunun sonucunda akıllı sayaç, gündüz ve gece yarısı yoğun tüketimlerde avantajlı, akşam saatlerindeki yoğun kullanımlarda ise dezavantajlı oluyor. Akıllı sayaca geçmeyi planlayan abonelerin bu hesabı göz önünde bulundurmaları gerekiyor. Çünkü, sayaç akıllıca kullanılmadığında düşük faturaların yerini yüklüleri alıyor.
Yazarın Tüm Yazıları