Nurten'in konukları

Nurten ERK
Haberin Devamı

Sabancı’nın kalite kahramanları

Sabancı Grubu, son yıllarda kalite yarışında ödülden ödüle koşuyor. Brisa ve Beksa'nın Avrupa'da Büyük Ödül almasından sonra, şimdi de grubun Ulusal Kalite Ödülü sahibi şirketi Kordsa, Avrupalı rakipleriyle aynı kulvarda kalite yarışına girmeye hazırlanıyor. Başta Sakıp Sabancı ve yeğeni Güler Sabancı olmak üzere Sabancı Ailesi'nin bütün bireyleri, Toplam Kalite Yönetimi'ne gönül vermiş. Bu yönetim felsefesini uygulamak isteyen yöneticilerine yıllardır gereken tüm desteği veriyorlar. Toplam Kalite Yönetimi'ne esas olan ‘‘iş mükemmeliyeti’’ modelinde en fazla iş yöneticilere düşüyor. Çünkü bu modelin başarısı, liderin buna içtenlikle inanması ve değişime önce kendisinden başlamasına bağlı. Bugün; Brisa, Beksa ve Kordsa'yı ‘‘kalite zaferi’’ne taşıyan kalite bölümü yöneticileriyle beraberiz. Brisa Kalite Koordinatörü Ali Riza Orçunus 20 yıldır grupta. Beksa Kalite Güvenilirlik Müdürü Hakan Öker ve Kordsa Kalite Sistemleri Koordinatörü Dr. Aydın Kosova ise 14 yıldır... Ali Rıza Orçunus, Hakan Öker ve Aydın Kosova ile ‘‘iş mükemmelliyeti’’nin şirkete, çalışana, müşteriye ve topluma getirdiklerini konuştuk.

Sorunlar hoşgörüyle çözülür

Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler (KOBİ) dalında Avrupa Kalite Oskarı'nı bu yıl alan Beksa'nın Kalite Güvenilirlik Müdürü Hakan Öker, sorularımızı şöyle yanıtladı:

Beksa'da Toplam Kalite Yönetimi süreci nasıl başladı?

- 1988'de şirkette bu felsefenin temelleri atıldı. Ekipler kurup, sorunları o ekiple çözüyorduk. 1991'de yönetim tarzımız, Toplam Kalite Modeli'ne doğru yöneldi.

Bu ödülün Beksa'ya neler getirmesini bekliyorsunuz?

- Beksa, KOBİ'lere örnek olacak.

Türkiye'deki şirketlerin yüzde 99.5'u KOBİ.

Toplam kalite hayatınıza nasıl yansıdı?

- Her şeyin paylaşılarak yapılabileceğini biliyoruz. İnsana saygı şart. Bir çok arkadaşım, özellikle evlerindeki yaşamlarında değişiklik olduğunu anlatıyor. Sorunları konuşarak, birlikte çözmeyi öğrendik.

Sendikayla sorunlarınız oluyor mu?

- Bu yönetim tarzı, işi en iyi yapan bilir ilkesine dayalı. İnsanın kendisini ve çevresini tanıması önemli. Çok kuvvetli bir iletişim ağımız var. Böylece sorunlarımızı çözebiliyoruz. Sendikayla ilgili sorunumuz hiç olmuyor.

Brisa'ya kalite turları

Avrupa Kalite Oskarı'nı geçen yıl alan, 1993 yılında da TÜSİAD-KalDer Ödülü'nün ilk sahibi olan Brisa'nın Kalite Koordinatörü Ali Rıza Orçunus, sorularımızı şöyle yanıtladı:

Brisa, birikimlerini diğer şirketlerle nasıl paylaşıyor?

- Çember konferanslarını Brisa dışına da açtık. Geçen yıl ödüle başvuranların deneyimlerini aktarabildiği bir hale getirdik. Bu yıl uluslararası platforma taşımayı düşünüyoruz. Ayrıca Brisa ziyaretlerimiz var. Şu ana kadar 17 ülkede Brisa'nın Avrupa Kalite Büyük Ödülü'ne nasıl ulaştığını anlattık.

Bu ziyaretlere ilgi nasıl?

- Eylül-Ekim aylarında yurtdışı ve içinden, en az 35'er kişilik, 15 ayrı ziyaretçi grubu

var. 97 yıl sonuna kadar herhalde bin civarındaki yöneticiyle deneyimlerimizi paylaşmış olacağız. Bunun da yüzde 90'ı tepe yöneticiler. Siemens Int. önümüzdeki günlerde 40 kişilik bir ekiple gelecek. ABB ve Vaillant yöneticileri de Brisa ve Beksa'yı ziyaret edecek,

Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı'na (EFQM) nasıl üye oldunuz?

- EFQM'e 1994 sonunda üye olduk. Batı Avrupa ülkesi olma şartı nın sessizce kaldırılması üzerine üyeliğimizi kabul ettirdik. EFQM'e üye olan ilk Türk şirketiyiz. Şu anda Türkiye'den 13 kuruluş üye.

İş mükemmelliği Brisa'ya neler getirdi?

- Öncelikle müşterimizin, ardından çalışanımızın değerini anladık.

Yaşam kalitesi arttı

TÜSİAD - KalDer Ödülü'nü geçen yıl alan, Avrupa Kalite Ödülü'ne gelecek yıl aday olacak Kordsa'nın Kalite Sistemleri Koordinatörü Dr. Aydın Kosova, sorularımızı şöyle yanıtladı:

TÜSİAD-KalDer Ulusal Kalite Ödülü'nü almanız şirketi nasıl etkiledi?

- Ödülü, iş mükemmelliğine ulaşmakta araç olarak gördük. İş mükemmelliğinin kendi hedefleri var, bu hedeflere ulaşmaya çalışıyoruz. Ödül, ana hedefimiz değil. Ulusal Kalite Ödülü'ne aday olduktan sonra, bize geri besleme raporları geliyor. Bu raporlarla birlikte eksiklerimizi tamamlıyoruz.

Avrupa'daki kalite yarışına nasıl hazırlanıyorsunuz?

- Ulusal Kalite Ödülü sürecinde gelen geri besleme raporuyla eksiklerimizi tamamladık. Çok hızlı

öğreniyoruz. Ödül için aday olmanız öğrenme sürecinizi hızlandırıyor. Tüm şirketi çok daha hızlı bir şekilde harekete geçirebiliyorsunuz.

Sabancı Grubu'nda bu yönetim tarzı nasıl işliyor?

- Bizde şirketlerin çok daha esnek yapıları var. Holdingden bir yönlendirme gelmiyor. Şirketler kendi çabalarıyla bu işi görüyor. Bence bu liderlerden kaynaklanıyor.

Toplam Kalite, Kordsa'da nasıl yerleşti?

- Önce yöneticiler değişti. Talimat veren yönetici anlayışından ziyade, yönlendirilen bir ortam var. Çalışanın ömrünün geçtiği işyerindeki yaşam kalitesini artırmak çok önemli.

İş mükemmelliyetine Sabancılar’ın bakışı nasıl?

- Sakıp Bey, çok ince mesajlarla bizi yönlendiriyor. Aynı şekilde Güler Hanım da. Olay liderde bitiyor.

Yazarın Tüm Yazıları