NATO Konya’da buluştu

NATO’nun planlı en büyük hava tatbikatı olan NATO Air Meet (NAM-04) 18 ülkenin katılımı ile Konya’da başladı. 16 Eylül’e kadar sürecek tatbikatta üye ülkelerin taktik hava operasyonlarında ortak harekat olanaklarının geliştirilmesi planlanıyor.

İzmir’e geçen ay intikal eden NATO Güney Avrupa Hava Unsur Komutanlığı tarafından yürütülen tatbikata 18 ülkeye ait 97 uçak ve 1357 personel katılıyor. Ev sahibi Türkiye’nin yanı sıra tatbikatta geçmişin Varşova Paktı, şimdinin NATO üyeleri Macaristan, Polonya, Romanya, Çek gibi ülkelerin uçakları da görev yapıyor.

NAM-04’te tüm uçaklar, Konya 3’üncü Ana Jet ve Adana/İncirlik’teki 10’uncu Tanker Üssü’nde koşullandı. Tatbikatın ana konuları düşman hava savunma sisteminin imhası ve elektronik harp taktikleri, Konya’da özel olarak hazırlanmış EHTES olarak adlandırılan Elektronik Harp Test Sahası’nda deneniyor. Bu sahada aynı zamanda Türk Hava Kuvvetleri tarafından Anadolu Kartalı eğitiminde kullanılıyor. NATO Air Meet’te çevre faktörüne büyük önem veriliyor. Uçakların alçak uçuşları 610 metre ile sınırlandırıldı. Meskun alan ve yerleşim birimlerinin üzerinde alçak uçuş yapılmıyor. Tüm uçuşlar hafta içi gündüz saatlerinde gerçekleştiriliyor. Seyreltilmiş uranyum içeren mühimmat kullanımının kesinlikle yasak olduğu tatbikatta atışlar eğitim mühimmatları ile yapılıyor.

NATO Air Meet’in ilginç görüntülerinden biri Ege’de sık sık karşı karşıya gelen Türk ve Yunan F-16’larının yan yana durmasıydı. Balıkesir’deki 192 ile Yunanistan’ın Nea Ankhialos’taki 330’uncu Filo’ya ait uçaklar tatbikatta birlikte görev yapıyor.
Tolga ÖZBEK

Filo 70 uçak

Türk Hava Yolları, teslim aldığı Airbus A321-100’le toplam 70 uçaklık filoya ulaştı. Mayıs ayında imzalanan 12 uçaklık kiralama anlaşmasına göre teslim edilen onuncu uçak olan TC-JMA tescilli ‘Yozgat’, iki yıl önce faaliyetlerini durduran Swissair tarafından kullanılıyordu. THY’nin filosunu hızla gençleştirdiğine dikkat çeken Genel Müdür Abdurrahman Gündoğdu, amaçlarının havacılık sektöründe dünya ile rekabet edebilecek bir yapıya ulaştırmak olduğunu söyledi.

THY’nin Airbus’a sipariş verdiği 19 A320, 12 A321, 5 A330 ile Boeing’ten alınacak 15 737-800’ün teslimatlarına ise Ekim 2005’te başlanacak.

THY’nin yeni A321 uçağını Genel Müdür Abdurrahman Gündoğdu (sağda) ve İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatları işleten TAV şirketinin Murahhas Azası Sani Şener inceledi.

‘The Terminal’e Singapur Changi’de gala

Yönetmenliğini Steven Spielberg’ün yaptığı, baş rollerini Tom Hanks ve Catherine Zeta Jones’un oynadığı ‘The Terminal-Terminal’ filminin dünya galası Singapur Changi Havalimanı’nda yapıldı. Türkiye’de de vizyona giren film, 1988’den bu yana Paris Charles de Gaulle Havalimanı’nda yaşayan İranlı mülteci Merhan Karimi Nasseri’nin hikayesinden esinlenerek çekildi.

The Terminal’de Tom Hanks’in canlandırdığı Viktor Navorski, ülkesinde çıkan savaş ve karışıklıklar nedeniyle New York JFK Havalimanı’na gelir. Ancak yolculuk sırasında askeri darbe olur ve Amerikan hükümeti yeni yönetimi tanımaz. Pasaport ve vize geçersizdir. Artık ne geri dönebilir ne de Amerika’ya giriş yapabilir. Navorski’nin yeni evi JFK Havalimanı’dır. Zamanla havalimanı görevlileriyle dost olur. Ve hatta kabin memuru Amelia (Catherine Zeta Jones) ile aralarında duygusal bir bağ da oluşur...

Her ne kadar senaryo New York JFK Havalimanı’nda geçse de çekimler California’da imalatçıların gizli hükümet uçakları projeleri gerçekleştirdiği Palmdale’de yapıldı. Özel hazırlanan bir hangarın içine inşa edilen yaklaşık 20 bin metrekarelik alanda, havalimanında yolcu bilgi panolarından anons sistemlerine kadar terminaldeki tüm detaylara yer verildi.

16 yıldır Paris Charles de Gaulle Havalimanı’nda yaşayan İranlı mülteci Merhan Karimi Nasseri, hikayesini Dreamworks şirketine 300 bin dolara sattı.

Baron ‘Kuzu’ oldu

Seferlerine geçtiğimiz aylarda başlayan Baron Havayolları, adını ‘Kuzu Hava Kargo’ olarak değiştirdi. Tamamen kargo operasyonlarına odaklanan şirketin genel müdürlüğüne ise uzun yıllar MNG’de Ticaret Müdürü olarak çalışan Fatih Yurdakul getirildi.

Halen İstanbul’dan Amsterdam ve Londra’ya tarifeli sefer yapan şirket, filosuna ikinci A300B4 tipi uçağı kattı. Kuzu Grubu portföyünde yer alan havayolu, önümüzdeki yıl filosuna Airbus A300’un yeni nesil modeli olan 600 serisinden iki uçak daha almak üzere görüşmelerini sürdürüyor. Klasik A300’ler 45, 600 serisi ise 54 ton kargoyu daha uzun menzile taşıyabiliyor.

Türkiye’nin yeni kargo şirketleri ile kargo merkezi haline geldiğini söyleyen Genel Müdür Yurdakul, amaçlarının farklı hizmet vermek olduğunu açıkladı.

Phuket Air uçuyor

Phuket Air, İstanbul-Bangkok seferlerine başladı. Salı günleri Boeing 747 Jumbo Jet’lerle gerçekleştirilen uçuşlarda yolcular duraksız 8.5 saatlik uçuşla Tayland’a ulaşabiliyor. İstmar Turizm tarafından yapılan turlarda yolculara bağlantılı olarak Singapur, Hong Kong, Vietnam, Filipinler, Kamboçya, Taipei, Myanmar ve Endonezya gibi farklı noktalara bağlantı sunuluyor.

KLM Atlanta’da

Hollanda Kraliyet Havayolları KLM, Amsterdam-Atlanta uçuşlarına 15 Eylül’de başlıyor. Haftanın 7 günü Atlanta’ya Türkiye’den uygun bağlantı veren KLM, özel promosyon uyguluyor. Son seyahate başlama tarihi olan 15 Aralık’a kadar geçerli kampanyada vergiler hariç fiyatlar ekonomi sınıfında 491 dolardan başlıyor.

Model Uçak Şampiyonası

İstanbul Model Uçak Kulübü (İMUK) tarafından organize edilen Türkiye Model Uçak Şampiyonası 18-19 Eylül tarihleri arasında gerçekleştirilecek. Kulübün İstanbul Ömerli’deki tesislerinde yapılacak organizasyon tüm modelcilere açık.

TNT büyüyor

Ekspres paket kargo taşımacılığı yapan TNT, Türkiye uçuşlarında kapasite büyüterek Boeing 737-300F uçakları ile sefer yapmaya başladı. Belçika Liege’den Türkiye’ye saat 09.40 yerine 08.10’da gelen uçak sayesinde TNT müşterileri gönderilerini daha erken alabiliyorlar.

İnternet mi, dipsiz kuyu mu?

Uçak bileti satışlarında İnternet’in payı her geçen gün katlanarak artıyor. Küçük seyahat acentelerinden dünya devlerine tüm şirketler e-seyahat olarak adlandırılan bu pazara yatırım yapıyor. Özellikle rezervasyonların önemli kısmı İnternet’e kayıyor.

Gelişmeler umut verici. Ancak İnternet’in basit ve pratikliğine rağmen araştırmalar tam yolcu memnuniyeti yakalanamadığını ortaya koyuyor. Şikayetlerin başında bir çok sitenin yeterli seçenek sunamaması, alternatifler arasındaki ciddi fiyat farkları ve çok bacaklı uçuşlarda bağlantı sorunları geliyor. Yolcular tek sitede daha basit kullanıma sahip, tüm sonuçların bir arada görüldüğü tasarım ve sistemler istiyor. E-seyahat şirketleri bu ihtiyacı karşılamak ve pazar paylarını artırmak için ciddi çaba sarf ediyor.

Yolcu önceden belirlediği bir havayolu ile uçacaksa doğrudan o şirketin sitesine girerek işlemlerini yapabiliyor. En fazla havayollarının tarifeleri ziyaret ediliyor. Sanal aleme taşınan tarifeleri ayrıca özel tarife sitelerinden de takip etmek mümkün. Eğer uçacağınız şehir için farklı alternatifler istiyorsanız çok iyi bir araştırma sizi bekliyor. Birçok İnternet sitesinin tüm havayolu şirketleri ile anlaşması yok. Çoğunlukla seçenekler bayrak taşıyıcı olarak adlandırılan büyük havayolu şirketleri ile sınırlı. Özellikle Avrupa ve Amerika’da düşük maliyetli havayolları veya charter yani tarifesiz uçan şirketlerin fiyatları çok fazla sitelere yansımıyor. Bunun nedeni, bu tür şirketlerin bilet satış komisyonu ödemeyerek pazarlama-satış işlemlerini kendi site veya çağrı merkezlerinden gerçekleştirmesi.

Uzmanlar İnternet üzerinden bilet alacak veya rezervasyon yapacak yolculara iyi araştırma yapmasını öneriyor. Satın alma işleminde biletlerin özelliğine dikkat edilmesi, gerekirse danışma hattının aranması tavsiye ediliyor.

TÜRKİYE’DEKİ SİTELER

Türkiye’de bu pazardan en fazla payı sonfiyat ve bookinturkey siteleri alıyor. Her iki sitenin arkasında da Türkiye’nin en fazla bilet satan tur acenteleri Viking ve Setur bulunuyor. Her iki site de tarife, rezervasyon, kredi kartı veya farklı ödeme metotları ile satış yapıyor. Bilet yolcuya elden veya havalimanında teslim ediliyor. İki şirket geçen yıla göre iki kat artırarak bu yılı toplam 100 bin rezervasyonla kapatmayı hedefliyor.

Her iki sitenin de yaptığı araştırma ortak sonuçlara ulaşıyor. Yolcu önce bu sitelere kuşku ile yaklaşıyor. Ancak bir kere başarı bilet alımı yapıldıktan sonra sürekli müşteri haline geliyor. E-seyahatin bir başka avantajı son dakika fiyatlarının yanı sıra havayollarının özel İnternet fiyatlarının da anında sunulabilmesi. Sistemler wap ve cep telefonu mesajları üzerinden de yönlendirme gerçekleştirilebiliyor. Yıl sonuna kadar THY’nin iç hat biletleri bu siteler üzerinden satışa başlanması hedefleniyor.

Türkiye’deki havayolları da pazarı yakından takip ediyor. THY, İnternet üzerinden satış ve rezervasyon sayısını artırmak için promosyon fiyatlar çıkartıyor. Özel havayolları da girdikleri iç hat pazarında konumlarını güçlendirmek için İnternet yatırımlarına önem veriyor.

EN FAZLA ZİYARET EDİLEN E-SEYAHAT SİTELERİ

KATEGORİ - SİTELER - EKSİK YÖNLERİ

Acente siteleri

www.expedia.com - Tüm havayollarına sitelerinde yer verilmiyor.
www.travelcity.com
www.ebookers.com

Havayolu acenteleri

www.orbitz.com   -  Arkalarında çeşitli havayolları olduğu için sadece anlaşmalı şirketlere yer veriliyor.
www.zuji.com
www.opoda.co.uk

Tarife araştırma

www.skyscanner.net - Sadece popüler uçuş noktalarına yer veriliyor. Sınırlı seçenek sunuluyor.
www.applefares.com
www.cheapflights.com


Diğer siteler

www.oagflights.com - Veri tabanı hızla yenileniyor. Ama charter seçeneği sınırlı.
www.getthere.com
Yazarın Tüm Yazıları