Milyarlık ‘özür’ faturası

İSKİ, bilgisayar hatası yüzünden 17 bin 600 kartlı sayaç abonesinden 4 bin 510'una iki yıl süreyle düşük tarife uyguladı. Yapılan hatanın fark edilmesiyle birlikte milyarlık faturalar düzenleyen İSKİ, şimdi abonelerinden özür dileyerek bu farkı ödemelerini istiyor.

2001 yılının kasım ayında kartlı sayaç aboneleri için belirlediği tarifeleri bilgisayara yanlış aktaran İSKİ, hatasını ancak yeni fark etti. Bu da 4 bin 510 kartlı sayaç abonesinin iki yıl boyunca düşük tarife üzerinden su bedeli ödemesine neden oldu. İSKİ şimdi, yaptığı bu yanlışı, abonelere çıkardığı milyarlık faturlarla düzeltmeye çalışıyor.

1999 Kasım'ından itibaren kartlı sayaç uygulamasını başlatan İSKİ'nin bu uygulamasından, otel, restoran, hastane, işhanı gibi sarfiyatı yüksek olan işyerleri ile günlük 1.5 metreküpün üzerinde su tüketen aboneler yararlanıyor. Kartlı sayaçlar montajıyla birlikte 400 dolara mal oluyor. İSKİ, bu maliyeti abonelerine yansıtmıyor. Buna karşılık İSKİ, sayaçların takılacağı aboneleri kendi belirliyor. Kartlı sayaca geçmek isteyen aboneler ise İSKİ Genel Müdürlüğü'ne bir dilekçeyle başvurması gerekiyor. Şayet dilekçeyle başvuran abonelerin talepleri uygun görülürse, bu aboneler de kartlı sisteme ücretsiz olarak geçebiliyor.

BİLGİSAYAR HATASI

Bugüne kadar toplam 17 bin 600 abone, kartlı sisteme geçti. Bu aboneler, kartlarına istedikleri kadar kontör yükletebiliyor. Yüklettikleri kontör kadar da su tüketiyor. Kontör bittiğinde aynı işlem yeniden tekrarlanıyor.

Bu sistem, İSKİ operatörlerinin 2001 Kasım'ında kartlı sayaçlar için belirlenen yeni su tarifelerini bilgisayara aktarırken hata yapıncaya kadar, sorunsuz devam etti. Sorun, konut ve işyerleri için tüketime göre farklı tarifelerin uygulandığı sistemde operatörlerin, tüm abonelere aynı tarifeyi girmesiyle yaşandı. Konut ve işyerleri tükettikleri su için kademeli olarak ödeme yapması gerekirken, tüm abonelere tek bir kademe üzerinden tarife uygulandı.

İSKİ'nin yaptığı bu yanlışlık sonucunda 17 bin 600 kartlı aboneden 4 bin 510'ununa iki yıl düşük tarife uygulandı. İSKİ, yaptığı yanlışlığın farkına yeni varabildi. İSKİ şimdi, iki yıl düşük tarife uyguladığı 4 bin 510 aboneden aradaki farkı talep ediyor. Aboneler, İSKİ'nin çıkardığı milyarlık faturaları ödemek istemiyor. ‘‘Hatayı kim yaptıysa, ondan alın’’ diyor.

ÖZÜR DİLİYOR AMA

İSKİ ise sorunun tarifeler bilgisayara geçirilirken yapılan bir hatadan kaynaklandığını açıklıyor. Oluşan kademe farkı için abonelerinden özür dileyen İSKİ, şimdi bu farkı ödemelerini istiyor. Okuyucularımızdan Süleyman Yazıcı ve Mehmet Bayram'ın şikayetiyle ilgili olarak İSKİ'den yapılan açıklamada, ‘‘2002'den itibaren konutlara üç, işyerlerine ise iki kademeli tarife uygulanmaktadır. Konutlar aylık tüketimlerine göre 852 bin lira ile 3 milyon 602 bin lira arasında değişen fiyat tarifeleri uygulanıyor. Bu tarife, işyerlerinde ise 2 milyon 474 bin lira ile 3 milyon 602 bin lira arasında değişiyor. Ön ödemeli elektronik sistemli sayaçlarda abonelerin kontör karşılığı tüketimlerini takip etmek için metreküp cinsinden sarf edilen suyu gösteren mekanik su sayacı bulunuyor. Bu nedenle, abonelerimiz kullandıkları suyun metreküpünü ve birim fiyatını sayaçlarından kolayca takip edebiliyor’’ denildi.

Hatanın düzeltilmesi çıkartılan faturaların ödenmesinde de abonelere kolaylık sağlanacağına dikkat çeken İSKİ, ‘‘Farktan kaynaklanan faturalar bir peşin 14 taksitte ödenebilecek. Faiz uygulanmayacak’’ dedi.

DÜZELTME

GEÇEN haftaki ‘‘İnternet bankacılığı 500 bin liraya çıktı’’ başlıklı haberimizde, internet şubesi bulunmayan bankalar arasında Vakıfbank, yanlışlıkla yer almıştır. Banka, 2000 yılından bu yana internet üzerinden müşterilerine ücretsiz hizmet sunmaktadır. Düzeltir, özür dileriz.
Yazarın Tüm Yazıları