Kuş ve balığın tekne hali ŞEBEK

Güncelleme Tarihi:

Kuş ve balığın tekne hali ŞEBEK
Oluşturulma Tarihi: Mart 18, 2010 17:15

CHEBEC-XEBEC-SUNBEKİ-SCHEBECKE-FELUKA-BARBARESQUE Adalarıyla da anılmakta bu yelkenli gemiler.

Haberin Devamı

Yelkenle hareket eden tekneler,gemiler için bu şekilde bir tanım hiçte yanlış olmayacaktır.İki akışkan içinde, su ve hava içinde hareket eden bu araçlar aslinda yelkenlerini kuşun,uçakların kanadı gibi gövdelerini,dümenlerini ve salmalarını ise  balıkların vücüt,yüzgeç ve kuyrukları  gibi kulanmaktalar .Gerçek rüzgarla ilk hareket dışında,tekneler hareketleri ile oluşturdukları rölatif  rüzgarla ilerlemekteler. Gövdelerinin suya yaptığı sürtünmeyi yenip daha hızlı hareket etmekteler. Akışkanlar mekaniği, dinamiği, hidrositatik kurallarının  bilinmedıği dönemlerde, zamanın diğer teknelerden hızlı gidebilecek gemi gövde ve yelkenleri geliştirenler Akdenzde ilk Türk donanması oldu. 

Sunbeki (Chebec veya Xebec); 15. yüzyıldan itibaren Tunus ve Cezayir koylarını üs olarak kullanan Türk denizcilerinin geliştirip, dünya denizcilik tarihine kazandırdıkları bir gemidir. Osmanli Denizcileri uzunca süreler Fransa sahillerinde yattıkları hatta Nice liman olarak kullanmaları ile de bu gemiler Fransız denizciler tarafından oldukça benimsenmiştir. İki uzun bir kısa  3  sereni bulunan ve 3 direkli olan latın yelkenli (armali)  tekneler, zamanın en yüksek manevra kabiliyetine sahip, en hızlı, her rüzgarda gidebilen ve ilk  en iyi orsa çekebilen bilen ( rüzgara en dik acıyla gidebilmek) yelkenli gemileriydi. 16 yüzyılın başlarında, Osmanlı İmparatorluğu bu geminin savaş kabiliyetini tespit edip, donanmasında yoğun bir şekilde kullanmaya başlamıştır.  

Haberin Devamı

Fransızlar 17.yüzyılda, Chebec’in gücünü anlayıp 5  adet büyük gemi inşa ettirerek deniz filolarına katmışlar ve bu gemilere “Barbaresque” (Barbaroslar) olarak da tanımlamışlardır. Fransızların yanı sıra İtalyan, İspanyol ve Venedik deniz kuvetleri bu gemileri yoğun bir şekilde kullanmışlar. 18 yüzyılın sonlarına kadar korsanlar ve donanmalar tarafından kulanılan bu gemilerin büyük olanları 24 -30 adet top taşımaktadırlar. Baş kıç bir, tiriandil teknelerini andıran  bu gemiler ince ve uzun yapıları, uzun su hatı v şekilli gövdeleri en büyük özellikleridir. Kıç tarafta bulunan uzun güverteleri ise tanımlayıcı özellikleri olmaktadır. Önceleri 8-10 adet hafif topu bulunan bu tekneler, Berberi sahili toplulukları tarafından korsanlık faaliyetlerinde kullanıldılar. Küçük koylara yakın kıyılara sokulabilecek şekilde sığ su kesimine sahiptiler. Akdeniz Karavel ve Kalyonun birleştirilip uzun yıllar içinde geliştirilmesiyle oluşmuşlardır. 

Haberin Devamı

Osmanli Donanmasın da Garp Ocakları tarafından kullanılan Şebekler, Fransız ve İspanyollar tarafından pruva  ve grandi direklerinin armaları latin yerine kabasorta olarak degiştirilerek hızlı yakın mesafe tüccar gemisi olarakta kullanıldılar.  Bu gemilere de Polacca denirdi. 

Türklerin Akdeniz’e kazandırdıkları, denizcilik tarihimizin iftiharı olan Sunbeki (chebec) tipi bu gemi, Olay Nautic tarafından dönemin özelliklerine uygun bir şekilde yeniden inşa edileceler.

Ortalama Boyutları

Omurga Uzunluğu: 32 metre

Tam Boy Uzunluğu:41 metre

Su Keseri: 2,50 meter ile 2,90 metre arası

Tekne Genişliği:8,70 metre

Su Kesimin de Genişlik:8,70 metre.

Akdeniz ve diğer denizlerde İstanbul’u ve Türk denizciliğini sembolize eden bu tarihsel eser; resmi davetlerde, önemli kültürel ve sanatsal etkinliklerde, uluslararası deniz festivallerinde kullanılacaktları belirtilmekte. 

Haberin Devamı

Önemli bir haber ise bu gemilerin önemli bir rol üslendiği bir dönem,  denizcilik tarihimizle ilgili  bir sinema çalışması  hazırlanmakta. Olay NAUTIC firmasının üstendiği projesi için şöyle demekte. Konusu ise Osmanli Donanması ve bir göç hikayesi. Halen filmin tarihsel senryo kısmı üzerine çalşımakta, altı aydır dramatik hikaye, çalışıyor ekibimiz. Film Osmanli topraklarına yapılan yahudilerin göçünü anlatacak olsada aslında bir denizcilik hikayesi olmaktan ötede, Akdeniz kültürü ve medeniyetler birliği çalışması olacağı söylenmekte. Tarihsel göç hikayesi ise şöyle başlamıştı. İspanya kraliçesi İsabella 'nın hıristiyan kilise ile işbirliği yaparak 31 Mart 1492 tarihinde ülkedeki bütün yahudilerin, 2 Ağustos 1492 tarihine kadar ülkeyi terk etmeleri üzerine ferman çıkarması İspanya'da 300 bin kadar yahudi vatandaşını iyice zor durumda bırakmıştı. İspanya yahudileri bu ferman üzerine çeşitli Avrupa ülkelerinden sığınma hakkı istediler ama Osmanlı İmparatorluğu'nun dışında onlara sürekli kalmaları üzere kapıları açan olmadı. Toplam 300.000 bin kişi göç etmek zorunda kaldı. 150.000 kişi ise denizden Akdeniz yolu ile Osmanli topraklarına gelmişti.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!