GeriSeyahat Korkunuzu yenin
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Korkunuzu yenin

Korkunuzu yenin

Uçak taş gibi düşer mi?

Uçağa binmeden bir kaç gün önce başlayan korku, uçakta koltuğunuza yerleşince yoğunlaşır, kalkışa geçilince zirveye tırmanır. Uçağın kalkamayacağı, bir yere çarpıncaya kadar pistte hızla ilerlemeye devam edeceği korkusu yaşayabilirsiniz. Aerodinamik kuralları hakkında hiç bir bilgisi olmayanlar ‘‘Bu kadar büyük bir araç nasıl havalanabilir'' düşüncesine kapılırlar. Belli bir hıza kavuşan uçağın kolayca havalanabileceği gerçeğini göz ardı etmeyin.

Uçak kalktığında bu kez boşluk korkusu devreye girer. Basit bir yanlış hareketin uçağın düşmesine yol açacağına inananlar, koltuğunda kıpırdamayı bile göze alamaz. Öyle ya, ayağının altında büyük bir boşluktan başka hiç bir şey yoktur! Kara insanı havanın ‘boş' olmadığını unutur. Oysa hava aslında bir sıvıdır. Nasıl suda boşluk yoksa, havada da boşluk yoktur. Hava gözle görülmese de, akımları ve kendine özgü gücüyle hep orada ‘vardır.' İnanmıyorsanız akrobatik kayak ustası Andreas Daescher'e kulak verin. Daescher, gösterilerini yaparken kendini hava sayesinde nasıl güvende hissetttiğini şöyle anlatır: ‘‘Hava her zaman altımda bana destek veren bir yastık gibidir. Hatta o yastığa başımı koyup uyuyabilirim.''

Soruları unutun

Uçak kalkıştan sonra düz uçuşa geçtiğinde risk faktörü en aza inse bile yolcunun aklında şu sorular sıralanır: ‘‘Ya motorlardan biri bozulursa, daha da kötüsü hepsi birden duruverirse? Motorlardan birinde yangın çıkarsa? Peki ya fırtınaya yakalanırsak?''

Genellikle düşük bir ihtimal olsa da motorlardan birinin bozulduğunu varsayalım. Uçak diğer motor ya da motorları sayesinde normal uçuşuna devam eder ve sorunsuz inişi gerçekleştirebilir. Eğer uçuş sırasında bütün motorlar birden durursa, ki bu ihtimal yok denecek kadar azdır. Böyle bir talihsizlik olsa kanatları sayesinde aslında harika bir planör olan uçak taş gibi düşmez, havada yumuşak bir şekilde süzülmeye başlar. 10 bin metrelik irtifada motorları susan uçak havada 20 dakika kadar süzülebilir.

Yangın için önlemler

Motorda yangın çıkması olasılığına karşı da her türlü etkili önlem alınmıştır. Her bir motorda pilotların uzaktan kumandayla denetimi altında bulunan iki yangın söndürme sistemi vardır. Bunlardan biri yangını söndürmeye yeterlidir. Ayrıca motorun diğer sistemlerle temasını kesip, yangının yayılmasını önleyen otomatik sistem de mevcuttur. Bu sistem sayesinde yakıtla bağlantısı kesilen motorun alevleri, hız yüzünden meydana gelen hava akımıyla kendiliğinden de sönebilir.

Türbülansa yakalanan uçakta korkudan beti benzi atanların aklında tek bir düşünce vardır: ‘‘Kanatlar her an kırılacak gibi görünüyor. Uçak bu narin yapısıyla buna nasıl dayanır?'' Dayanır, çünkü son derece esnek olan kanatlar hiç bir türbülansta kırılmaz. Ayrıca uçak türbülans sırasında savrulmaz, her zaman yörüngesinde kalır. Uçuş korkusu yaşayanlar kabul etmek istemese de, karada yürüyen, denize açılan, denizaltı hatta toprak altında seyahat eden insanoğlu, günümüzde gökyüzünde kuşlar gibi güvenlik içinde uçabilmektedir. Hatta uzayı fethetmektedir.



False