Kokpit

10 bin metrede Uyuma teknikleriUzun bir uçuşu yine kıpkırmızı gözlerle tamamladınız. Uyumak istediniz ama olmadı. Bütün uçuş boyunca koltuğunuzda kıvranıp durdunuz. Gideceğiniz yere yorgun argın indiniz. Bu dertten sizin gibi bir çok kişi muzdarip. Ancak aşağıdaki tekniklerle uçaktaki koltuğunuzda rahatlıkla uyuyabilir, uçuşun yorgunluğunu en aza indirebilirsiniz. İşte size 10 bin metrede uyuma teknikleri:Uçağa binmeden önce yediklerinize dikkat edin. Çay, kahve, portakal suyu gibi uyarıcı ve uyku kaçırıcı içeceklerden uzak durun. Midenizle ilgili sorununuz varsa, şişkinlik yapacak, ekşime ve yanmaya yol açacak hiç bir şey yemeyin, içmeyin. Özellikle uzun uçuş öncesinde biraz uykusuz ve yorgun olmanız daha iyi uyumanızı sağlayacaktır.Öncelikle uyumanıza yardımcı olacak bazı eşyalara ihtiyacınız var: Kulak tıkacı, göz maskesi, 'Don't Distrup-Rahatsız Etmeyin' çıkartması, bez mendil, bir şişe su, battaniye ve yastık.Uyumaya başlamadan önce hostesden yastık ve battaniye isteyin. Kısa ve orta mesafeli uçuşlarda kabindeki battaniye ve yastık sayısı az olabilir. Bu yüzden daha uçak kalkmadan kabin memurlarından bunları istemekte yarar var. Eğer uzun bir uçuşa çıkacaksanız zaten koltukların üzerinde battaniye ve yastıkları bulacaksanız. Uçak kalkmadan uyumaya çalışmayın. Gözlerinizi kapamanızın üzerinden geçecek bir kaç saniye sonrasında kabin memuru yanınıza gelerek sizi uyandıracaktır. Kalkış sırasında oluşabilecek acil durumda tahliyenin hızla yapılabilmesi için yolcuların uyumamaları gerekmektedir. Ne kadar uykusuz olursanız olun gözlerinizi kapamak için kalkışın tamamlanmasını ve kemer ikaz lambalarının sönmesini bekleyin. Ayrıca, uyumasanız bile kalkış tamamlanmadan önce kulak tıkaçlarını ve gözlükleri takmayın. Acil bir durumda gerekli ikazları algılayamayabilirsiniz.Kalkış tamamlandıktan sonra koltuğunuzu geriye yatırıp battaniyenizi örtün. Emniyet kemerinizi battaniyenin üzerinden bağlayın. Bu sayede, uçak türbülansa girdiğinde hostes emniyet kemerinizi görerek sizi uyarmak için uyandırmak zorunda kalmaz.Yastığı başınızın arkasına yerleştirin. Kabin memurlarından fazla yastık varsa isteyebilirsiniz. Yastığın boyun boşluğunuzu doldurmasını sağlayın. Eğer fazla yastık varsa onuda koltuğunuzun kollarından birine koyun. Sert yerden daha az etkilenip daha rahat uyuyabilirsiniz. Bazı koltuklarda ve genellikle business ve first koltuklarında bel boşluğunu alan bir buton vardır. Bazıları manuel, bazıları otomatik çalışır. Bu butona basarak koltuğunuzun bel boşluğuna gelen bölümünü şişirebilirsiniz. O zaman bel ağrınızda olmaz.Uçuş sırasında kabinde nem oranı düştüğünden, mendilinizi ıslatarak burnunuzun üzerine koyun. Uyumadan önce nemlenmesini sağlayan. Bu sizi bir süre idare eder. Ayrıca su şişesini uzanabileceğiniz bir yerde tutun. Kabinde hava kuru olduğundan daha çok susayabileceğinizi unutmayın. Su kaybı nedeniyle ağzınız burnunuz kuruyup uyanırsanız hemen su için.Eğer pencere kenarındaysanız, dışarıdaki görüntüden veya gündüz uçuşlarında güneşten rahatsız olmamak için plastik perdeyi indirin. Uzun menzilli uçuşlarda kabin ekibi sizi gece şartlarına alışmanız için plastik perdeleri inderecektir.Şansınıza yandaki koltuk boşsa, ortadaki koltuk kolunu kaldırarak buraya uzanabilirsiniz. Kendi koltuğunuzdaki erkek emniyet kemerini, yandaki koltuğun dişi emniyet kemerine ve yine battaniye üzerinden bağlayın.Eğer uçağın arka kısmı boşsa oraya geçmek için kabin memurlarından izin isteyin. Koltuk kollarını kaldırarak boş olan 3'lü veya 4'lü koltuğa yatarak daha rahat uyuyabilirsiniz. Uçağın kuyruk kısmında sarsıntıdan rahatsız olabilirsiniz. Çünkü arka kısımlar havada biraz gezinir. Yani uçağın arka kısmı daha hareketlidir. Bu size bir beşik keyifi de sunabilir.Yemek servisi sırasında uyandırılmak istemiyorsanız, 'Rahatsız Etmeyin' yazısını koltuğunuzun üzerine yapıştırın. Bu yazının olduğu çıkartmalar her uçakta bulunmayabilir. O zaman uyumadan önce size bakan kabin memurunu belirleyin ve kendisini uyarın.Bütün bunları yaptıktan sonra evde yatağınızda en çok ne tarafa dönerek ve hangi pozisyonda yatıyorsanız, koltukta da bunu deneyin. Uçaklar inişe gelmeden yaklaşık 25 dakika önce alçalmaya başlarlar. Uyandırılmanız için hostesi veya yanınızdaki yolcuyu uyarın. Bu hem size toparlanmak için zaman tanıyacaktır, hem de iniş sırasındaki bir tehlike durumunda zaman kaybınızı önleyecektir. Bütün bunları yaptığınızda uçaktan daha zinde olarak indiğinizi farkedeceksiniz. Belki ayaklarınız biraz şişmiş olacak. İnişten sonra bir süre bağlı ise ayakkabılarınızı bağlamayın. Aslında yola çıkarken mümkün olduğunca en rahat ettiğiniz ayakkabıyı seçin. Uçakta ayakkabınızı çıkarırsanız, onları bir torbaya koyun. Ne de olsa biraz kokacaktır. Ayaklarınıza da size verilen çorapları giyin. Eğer seyahate çıkarken içinde hiç sentetik olmayan bir çorap giyerseniz çok daha rahat edersiniz.BOEING SÜPERSONİK İŞ JETİ YAPACAKİş jeti pazarına B737-700 modelini kullanarak giren ve çok sayıda sipariş alan Boeing, sesten hızlı uçacak yeni bir iş jeti için çalışmalara başladı. Süpersonik İş Jeti Projesi (SİJP) olarak adlandırılan çalışmada Rus Sukhoi ile ortaklık yapılacak. Bundan 10 yıl önce Amerikan Gulfstream ile benzeri bir çalışmaya başlayan Rus Sukhoi, maliyetlerin fazla olması nedeniyle bu projeden vazgeçmişti. O yıllarda uçağın 19 kişilik olması ve ses hızından yaklaşık 2.2 kat daha hızlı uçması planlanmıştı. Yeni proje için Boeing ve Sukhoi arasında görüşmeler sürüyor. Bebek Boeing olarak adlandırılan ve MD 95 modelinden geliştirilen B717'nin de iş jeti modelinin yapımı düşünülüyor. İş jeti pazarının önemli üreticilerinden Fransız Dassault da sesten hızlı uçan üç motorlu iş jeti için ciddi çalışmalar yapıyor. TOLGA ÖZBEKUçaklı kravatlarHavacılık meraklıları için yapılan uçaklı kravatlar Amerika'da yok satıyor. Uçaklı kravatlar Ralph Marlin tarafından özel olarak Deneysel Uçak Birliği (EAA-Experimantel Aircrafts Association) üyeleri için tasarlandı. Ancak birliğe üye olmayanlar da kravatlardan alabiliyorlar. Kravatların üzerlerinde İkinci Dünya Savaşı uçaklarından askeri jetlere, ilk uçaklardan akrobasi ekiplerine ve günümüz uçaklarına kadar bir çok resim hoş bir tasarımla yer alıyor. Bu kravatlar 16.99 Dolara satılıyor. Fiyata vergiler ve gönderme masrafları dahil değil. Ama bu kravatların sahteleri de New York sokaklarında kaldırım üzerinde 3-5 Dolara satılıyor. Daha fazla bilgi için telefon: 00-1-920-426-5912. Adres: EAA Mail Orders, PO Box 3086, Oshkosh, WI 54903-3086, USA.Haydi genç kartallar uçmayaPek çok gökyüzü meraklısının kanına havacılık küçük yaşlarda ya kısa bir uçuş sonrasında ya da uçakları görmesiyle girer. Havacılık 'hastalığını' bir kere kapanın içinden bu sevgi bir daha çıkmaz.Havacılık sevgisini gençlere aşılayabilmek için tüm dünyada yapılan Young Eagles (Genç Kartallar) uygulaması Türkiye'de başladı. 8-17 yaş grubundaki gençlere hiç bir ücret ödemeden 45 dakikalık uçuş yaptırılıyor. Ve bu uçuş sonrasında özel bir sertifika veriliyor. Amerika'da çok gelişmiş olan bu uygulama ile yılda 90 bin çocuk uçuruluyor. Türkiye'de şu anda sadece Ankara'da Burak Sportif Havacılık Klubü tarafından yapılan ve Young Turks olarak adlandırılan uygulamada yaklaşık 70 çocuk havacılık camiasının yakından tanıdığı deneyimli öğretmen pilot Erdoğan Menekşe tarafından uçuruldu. Bu şanslı gençlerin isimleri www.ucman.com.tr/young.htm internet adresinde yayınlanıyor. Geçtiğimiz haftalarda Çocuk Esirgeme Kurumu’ndan gelen bir grup genç de bu aktivitelere katıldı. Ancak projenin yaşabilmesi için desteğe ihtiyacı var. Sponsorlar yardımıyla bu programın diğer şehirlere ve daha geniş kitlelere yayılması hedefleniyor. Daha fazla bilgi için: Burak Havacılık Klubü 0.312.426 2714Air France’dan THY'ye:‘Keşke bizimle olsaydınız’Zarardan kurtulup eski parlak günlerine dönmeye başlayan Fransız Havayolları'nın Uluslararası İlişkiler Müdürü, Türk Hava Yolları'na ilginç b
Yazarın Tüm Yazıları