Kokpit

Eski uçaklar geri dönüyorSon günlerde uçak yolculuğuna artan talep eski uçakların değerlerini yükseltiyor. Yeni uçakların pahalı olması havacılık kuruluşlarının değişik çözümler aramasına yol açıyor. Bu arayışların başında, eski uçakların modernize edilip daha uzun süre kullanılması yer alıyor. Pek çok havayolu ve hava kuvvetleri uçaklarını modernize ederek daha uzun yıllar hizmette tutuyor. Bir çok havayolu şirketi ise filosunu büyütmek için yeni uçak almak yerine eski uçakları modern hale getirerek kullanma yoluna gidiyor.Örneğin 70 bin saat uçmuş 25 yaşından büyük bir DC-9 uçağını satın alan bir havayolu şirketi bu uçağın içini tümüyle değiştiriyor. Deri koltuklar koyuyor, kokpitteki bir çok cihazı atıp yerine yeni nesil modelleri yerleştiriyor. Motorları modifiye ettiriyor. Daha az yakıt harcayacak hale getiriyor. Yeni bir uçak satın alsa en az 35 milyon Dolar ödemesi gerekirken, bir DC-9 uçağını 10 milyon Dolara malederek filosuna katıyor. Uzun süredir kullanılmamış, yıllardır müşteri bekleyen uçakların toplandığı Arizona Phoenix'deki gibi uçak mezarlıkları da bu günlerde sürekli müşterilerin ziyaretleri ile hareketleniyor. Oysa bir kaç yıl öncesine kadar kimse eski uçakların yüzüne bakmıyordu. Hemen her havayolu şirketi yeni uçak satın alabilmek, kiralayabilmek için finans kurumlarının kapılarını aşındırıyordu. Uçaklarını modernize ettiriyorlarGeçtiğimiz günlerde Amerikan Continental Havayolları'yla yakın işbirliği yapmak üzere anlaşan Northwest Havayolları, filosundaki 150 adet DC-9 uçağının tüm seyrüsefer ve elektronik sistemlerini yenileyerek daha uzun yıllar kullanacağını açıkladı. THY'nin ilk jet uçağı olan DC-9’ları 24 yıllık hizmetleri sonrasında 1994’de Amerikan Value Jet'e satılmıştı.Paket taşımacılığı yapan UPS şirketi filosundaki 50 DC-10 uçağını modernize ettiriyor. Bu uçakların kokpitleri yenilenecek. Eskiden üç kişiyle yönetilen bu uçaklara takılacak yeni sistemler sayesinde kokpit ekibi ikiye inecek. Yani uçuş mühendisinin görevini bilgisayarlar yapacak. Uçakların motorları ve gövdeleri de yenilenecek.Ancak uzmanlar eski uçaklara karşı yolcunun tepkisinin bölgelere göre değiştiğini belirtiyorlar.Amerika'da yolcular uçakların eski olmasına önem vermiyorlar. Otobüse biner gibi uçak yolculuğu yapılan ABD'de ancak kazalardan sonra uçağın eskiliği tartışılıyor.Avrupa'da yolcular mutlaka yeni uçak istiyorlar. Yapılan araştırmalardan her 10 yolcudan sekizinin uçağın modeline ve modernliğine dikkat ettiği ortaya çıkıyor.Asya-Pasifik ülkelerinde yolcunun isteği yeni uçak. Afrika kıtasında yolcular henüz uçak ayrımı yapmıyorlar. Rusya’da yolcular batılı uçaklara binmekten keyif alıyorlar ve daha fazla güven duyuyorlar.Türkiye'de son yıllarda yolcuların yeni uçak istekleri gözleniyor. Başta Türk Hava Yolları olmak üzere özel havayolu şirketleri sürekli uçaklarını yeniliyorlar. Çok eski uçak kullanan havayolu şirketi sayısı fazla değil.Eski askeri uçaklar da kullanılıyorSivil uçaklarda olduğu gibi pek çok ülkenin hava kuvvetleri çok pahalı yeni uçaklar yerine eldeki imkanlarla kullandıkları savaş uçaklarını modernize ediyorlar. Yeni sistemler takılan ve gövdesel yenileme yapılan uçaklar en az 10-15 yıl daha görevde kalıyor. Böylece daha küçük bütçelerle gelişmeler takip edilebiliyor. Türk Hava Kuvvetleri de uzun yıllardır kullandığı F-4 ve F-5 uçaklarını modernize ediyor. Bu uçakların modernizasyon işlemlerinin bir kısmı da Türkiye'de yapılıyor.Havayolları ve hava kuvvetlerinin modernizasyon talepleri yeni bir pazar da oluşturdu. Bu durum özellikle yeni çözümler üretmeye çalışanlar için büyük önem taşıyor. Modernizasyon konusunda uzmanlaşan pek çok şirket sürekli olarak ellerinde eski uçaklar bulunan şirketlerin kapılarını çalıyor. Yeni uçak almamalarını, çok daha ucuza eldeki eski uçakların neredeyse sıfır saat uçak haline getirilebildiğini anlatıyorlar. Hatta bu şirketler pazarda tutunabilmek için satın alıp, baştan sona yeniledikleri uçakları havayolu şirketlerine götürüp gösteriyorlar. Sanki yeni bir uçak gösterir gibi tanıtım uçuşları bile yapıyorlar.Singapur Havayolları sefer sayısını artırıyorSingapur Havayolları İstanbul'a haftada karşılıklı iki olan sefer sayısını arttırma kararı aldı. Havayolunun Dubai aktarmalı olarak gerçekleştireceği üçüncü seferi 7 Temmuz'da başlayacak. Singapur'un B747-300 Big Top uçakları Salı, Perşembe ve Pazar günleri saat 12:45'de İstanbul'dan kalkacak ve ertesi gün sabah 06:45'de Singapur Changi Havalimanı’na inecek.Yeni seferler özel bir promosyon kampanyasıyla destekleniyor. Yolcular Singapur bileti fiyatına Ağustos ayı sonuna kadar Manila, Bangkok, Kuala Lumpur gibi noktalara uçabilecekler. Bu kampanyanının yanı sıra Eylül ayı sonuna kadar aktarma için bir gece Singapur'da kalacak yolcular otele geceliğine sadece 1 Dolar ödeyecekler. Eğer kalma sürelerini uzatmak isterlerse oteline göre geceliği 30-35 dolar gibi fiyatlardan konaklayabilmek mümkün.Artan taleple birlikte Singapur Havayolları ocak ayından itibaren İstanbul'a haftalık sefer sayısını 4'e çıkartmayı planlıyor. Bu planlamada dördüncü sefer gerçekleştiği takdirde dünyanın en büyük iki motorlu uçağı olan Boeing 777'ler kullanılacak.THY'nin ilk Boeing 737-800'ünde Türkler çalışıyorABD'nin Seattle kentindeki Boeing fabrikasında, THY'nin sipariş verdiği 737-800 serisi ilk uçağının yapımında Türk teknisyen ve mühendisler de görev aldılar.THY'nin Boeing'e sipariş verdiği yeni nesil 737-800 uçaklarının yapımına başlandı. Gövde parçaları birleştirildi ve üzerine THY için yapılan ilk 737-800 yazısıda asıldı. İlk uçak ağustos ayında teslim edilecek ve ilk uçuş Urfa, ya da Diyarbakır'a yapılacak. Boeing'in teslimatta gecikmesi üzerine THY'ye Kıbrıs Hava Yolları’nın borcunu ödeyemediği için iade ettiği iki MD-90 uçağı Boeing tarafından tahsis edildi. THY Douglas imalatı bu uçakları bir buçuk ay süre ile para ödemeden kullanacak. Boeing tarafından satın alınan McDonnell Douglas fabrikası ile birlikte tüm uçaklarda Boeing'in eline geçmişti.Seattle'daki fabrikada çalışan Türk işçileri ve mühendisleri THY uçağının yapımında büyük bir heyecan içinde görev yapıyorlar. Geçtiğimiz yıl Boeing'in açtığı elektrik teknisyenliği sınavını kazanan eski milli boksörümüz Emin Tokay da bu uçağın kablo döşeme işinde çalışıyor. Mühendisler Levent Vural ve Doğan Subaykan da, 737-800'de çalışan Türkler arasında yer alıyorlar. Ağustos ayında teslim edilmesi beklenen uçakta çalışan Türkler ‘‘Uçağın içinde çalışırken kendimizi Türkiye'de sanıyoruz’’ diyorlar. Boeing'in yeni nesil B737-800 uçaklarından ilki Alman Hapag-Lloyd'da seferlerine başladı. Yeni nesil B737-800 uçakları toplam 760 sorti test uçuşu sırasında 740 saat havada, 550 saat de yerde denenerek Amerikan ve Avrupalı Sivil Havacılık Otoriteleri FAA ve JAA'den onay aldı. Koltuk kapasitesi 160-189 olan 800 modelinin menzili 5 bin 420 kilometre.Dünya havalimanlarında her altı saniyede bir havalanan ve her an göklerde 825'in üzerinde uçağı bulunan Boeing 737 ailesi bugüne kadar aldığı 4 binden fazla siparişle havacılık tarihinin en çok satan uçağı ünvanına sahip.UÇAKLI PORSELEN TEPSİLERÜzerinde uçak resmi bulunan ve Coca Cola ağırlıklı porselen tepsiler kolleksiyoncuların beğenisine sunuldu. Yuvarlak, kare veya dikdörtgen şekillerde satılan tepsilerin üzerinde eski uçak ve Coca-Cola amblemleri nostaljik bir görüntü sunuyor. Eski reklamların orijinalleri alınarak yapılan bu yeni tepsiler büyük beğeni topladı. Tepsiler vergiler ve gönderme masrafları hariç tanesi 20 Amerikan Doları’ndan satılıyor. Sipariş için Deneysel Uçak Birliği'ne (EAA-Experimental Aircraft Association) başvurulabilir. Tel: 00-1-920-426-4800.Adres: EAA Catalog Sales, PO Box 3086, Oshkosh, WI 54903-3086 USAAirbus müşterisini dinliyorDünyanın en büyük uçak imalatçılarından ikinci sırada yer alan Airbus yeni ve ilginç bir reklam kampanyasına başladı. ‘Airbus müşterilerini dinliyor’ başlığı ile hazırlanan kampanya
Yazarın Tüm Yazıları