kokpit

21.yy.supersonigi1962: İngiltere ve Fransa süpersonik yolcu uçağı yapmak üzere anlaştılar.1965: Yarışa Rusya Tu-144 uçağıyla katıldı.1966: Amerika'da FAA Boeing'in geliştirdiği B2707'ye onay verdi.1968: Yarışta ilk uçan Tu-144 oldu, bir bombardıman uçağının motorların kullanıyordu.1969: Fransız-İngiliz yapımı Concorde test uçuşlarına başladı.1971: Bütçe yetersizlikleri nedeniyle Amerikan Başkanı Nixon Boeing 2707 projesini durdurduğunu açıkladı.1973: Paris Air Show'da gösteri uçuşunda bir Tu-144 yere çakıldı.1976: Sadece 14 adet yapılan Concorde Air France ve British Airways'de hizmete girdi. Uçak Avrupa'dan New York ve Washington'a yapılan uçuşlarda kullanılmaya başlandı.1978: İlk yapılan Tu-144'ün sefer sırasında çakılmasıyla uçak Rusya'da hizmetten kaldırıldı.1998: Concorde 22 yıldır uçuyor. Seferlerin ilgi görmesi nedeniyle Air France depolarında sakladığı bir Concorde'u daha tekrar uçurmaya başladı. BA ve Air France'da halen 7'şer Concorde uçuyor. Uçuşlarını ağırlıklı olarak Londra-New York, Paris-New York olarak yapıyorlar. Bir de bazı adalara charter uçuşlarına izin veriliyor.NASA'nın liderliğinde Boeing, General Electric ve Pratt and Whitney tarafından geliştirilen yeni süpersonik uçağın 13-15 milyar dolara mal olması bekleniyor. Uçak 2015 yılında hizmete girecek. Bu projeye Avrupa'nın nasıl cevap vereceği merak konusu. İngilizler yeni bir süpersonik uçak projesini pahalı bulurken Fransa ise Amerika'ya yeni bir rakip çıkartmak istiyor.Efsane Concorde'un yerini alacak yeni nesil süpersonik uçağın ana hatları ortaya çıktı. Amerika'da NASA'nın liderliğinde oluşturulan konsorsyum tarafından tasarım çalışmaları devam eden uçağın 2015 yılında hizmete girmesi bekleniyor. Yolcu kapasitesi 300 olan uçak saatte 2 bin 500 kilometreden daha hızlı uçabilecek. Projenin maliyetinin yaklaşık 13-15 milyar Dolar arasında olması planlanıyor.Yıllar boyu süpersonik yolcu uçakları, gürültücü, çevre kirliği oluşturan pahalı uçaklar olarak anıldı. NASA, Boeing, General Electric ve Pratt and Whitney mühendislerinin ortak olarak çalıştığı gelecek nesil uçağın bu değerlendirmelerin dışında çevreye saygılı, sessiz ve ekonomik olması planlanıyor. Hizmete girdiğinde bilet fiyatları normal yolcu uçaklarına oranla sadece yüzde 20-25 daha pahalı olacak. Böylece yolcular az bir farkla gidecekleri yerlere daha hızlı uçabilecekler. Oysa şu anda hizmetteki tek süpersonik yolcu uçağı Concorde sadece tümü first koltuklarda 100 yolcu alabiliyor ve bilet fiyatı normal fiyatların en az iki katı.MALİYET DÜŞECEK İlk süpersonik uçak yapım yarışını Avrupalılara kaptıran Amerikalılar yeni yarışa oldukça iddialı giriyor. Gelecek 15-20 yıl içinde Concorde'ların emekli olacağını belirten uzmanların bu süre sonunda yeni nesil süpersonik uçakların hazır olmasının gerektiğini belirtiyorlar. Avrupa'da yeni Concorde projesine İngiltere çok pahalı olması nedeniyle isteksiz. Fransızlar ise Amerikalılara rakip çıkartmak istiyor.Amerikalılar Yüksek Hızlı Sivil Ulaşım (YHSU) adını taşıyan projelerine 1990'da NASA liderliğinde başladılar. Boeing, General Electric, Pratt and Whitney gibi Amerikan havacılık sanayinin devleri bu konsorsyumun başında yer alıyor.YHSU'nun 300 koltuklu olmasının nedeni maliyetleri düşürmek. Bir sırada 5 veya 6 koltuk olacak. Uçak iki ya da üç sınıflı olacak. Ama mutlaka ekonomi sınıfı bulunacak. Ancak uçakta diğer yolcu uçaklarından farklı bir servis sunulacak. Kabin eninin B737 uçaklarından biraz daha geniş olması planlanıyor. Böylece Concorde'nin yarattığı rahatsızlıkta ortadan kalkacak. Alışılmış deyimi ile insanlar bir soba borusu içinde yolculuk yapmayacak. Menzili 9 bin kilometre olacak uçak direkt Los Angles- Tokyo arasında uçabilecek. Sidney-Los Angles uçuşları ise bir saatlik duraklamayla yapılacak.Konsorsyum motor konusuna çok büyük önem veriyor. General Electric ve Pratt and Whitney atmosfere zarar vermeyecek yeni bir motor geliştiriyorlar. Özel egzos sistemiyle atmosfere ve ozon tabakasına zarar veren gazlar temizlenerek dışarı verilecek. Gürültü konusunda ise süpersonik motorlar şu an kullanılan motorlarla aynı sınıfta olacak.yeni kompozit gövde Uzmanlar iki dev şirketin geliştirdiği süpersonik motorların aslında uçağı çok daha hızlı uçurabilcek kapasiteye sahip olduğunu belirtiyorlar. Ancak gövde teknolojisinin motorlara oranla daha yavaş gelişmesi uçağın hızını saatte 2 bin 500 kilometreyle sınırlı tutuyor. Gövde yapısı tamamen karbon fiberden oluşacak. Böylece uçağın toplam ağırlığı azalırken, metal yorgunluklarının da önüne geçilecek. Yeni kompozit gövde yüksek sıcaklıklara da dayanabilecek özelliklere sahip. Özel tasarımlı geriye açılı kanatlar yakıt sarfiyatının düşük seviyelerde tutulmasını sağlayacak. En son aerodinamik gelişmelerin tümü uçağa uygulanacak. Gövde tasarlandıktan sonra özel bilgisayar programlarıyla rüzgar testleri yine bilgisayarda yapılacak.Uçakta klasik radarlardan farklı olarak lazer radar kullanılacak. Bu sistem çok uzaktan türbülansları bularak pilotlara haber verecek.Belge gibi fotoğrafHer yıl çekilen uçak fotoğrafları çeşitli yarışmalarla değerlendiriliyor. Eğitim uçağından iş jetine kadar geniş bir üretim yelpazesi olan ünlü Cessna firmasının çektirdiği bir fotoğraf bütün yarışmaların en beğenilen resmi oldu. Amerika'da Nevada Reno yakınlarında bulunan Lake Taho üzerinde çekilen fotoğraf aynı zaman bir belge niteliği taşıdı. Cessna Citation serisinden 7 modeli uçağın bulutlar içinden geçerken çekilen fotoğrafı kanat uçlarının arkada gökyüzünde yarattığı hava girdabını (vortex) da gözler önüne serdi. Bir pamuk tarlasından çıkar gibi görünen uçağın arkasında bıraktığı bukleler kanat uçlarının yarattığı hava hareketinin en iyi resmi oldu. Dünyanın en çok satan uçaklarından olan Cessna'nın bu fotoğrafı biraz daha yüksek irtifada seyreden ve dışına özel kamera bağlanmış bir başka Cessna uçağından çekildi. Embry-Riddle en iyi uçuş okuluDünyanın en eski havacılık üniversitesi olan Embry-Riddle bugünlerde Türk Hava Yolları'ndan gelecek pilot adaylarına merhaba demeye hazırlanıyor. John Paul Riddle tarafından 1925 yılında bir kaç küçük barakayla kurulan okul bugün Amerika'nın dev üniversiteleri arasında. Yıllık bütçesi 100 milyon dolar olan okulda 19 bin öğrenci havacılık eğitimi alıyor. Embry-Riddle'a dünyanın dört bir yanından bir çok öğrenci geliyor.Embry-Riddle'da pilotajdan teknisyenliğe, havacılık mühendisliğinden havayolu işletmesine kadar geniş eğitim yelpazesi bulunuyor. Normal eğitimin yanı sıra özel kurs programları da mevcut. Bunlar arasında havacılık İngilizcesi, profesyoneller için özel kurslar, master ve doktora programları da var. Tüm eğitim programları Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi FAA onaylı. Yani tüm dünyada geçerli. Florida,Daytona Beach'deki okulun simulatör merkezi öğrencilerle birlikte profesyonel havayolu pilotlarına da hizmet veriyor. Okulda B737-300, Beechcraft 1900D ve Frasca 242T simulatörleri bulunuyor.Kuşkusuz programlar arasında en büyük ilgiyi pilotluk eğitimi alıyor. Okul filosu TB9 Tampico, Beechcraft BE76 Duches, Cessna 150, 172, 182, 340, Mooney M20J, Piper PA28, PA44 uçaklarında oluşan 118 uçağa sahip. Ayrıca gelecek yıllar için Cessna ile özel bir anlaşma imzalandı. Cessna şirketi okula 12 yıllık süre içinde toplam 300 tek motorlu yeni uçak satışı gerçekleştirecek.Fiyat olarak Embry-Riddle özellikle Avrupa'dan daha ucuza eğitim veriyor. Mezuniyette FAA onaylı belgelerini alan öğrenciler dünyanın her tarafında rahatlıkla iş bulabiliyor.Daha fazla bilgi için Faks: 00 1 602 491 2200AIRBUS: Uçak pazarında büyüme sürecekAirbus Industrie 2017 yılına kadar hava trafiğinde yıllık tahmini yüzde 5 oranında gerçekleşecek artışı karşılayabilmek ve eski jetlerin yenilenmesi amacıyla 16 bin 700'ün üzerinde uçak talebi beklendiğini açıkladı. Avrupalı konsorsyumun son 'Global Pazar Tahmini' önde gelen 271 havayolu şirketinden beklenen yolcu uçağı ve kombi (kargo+
Yazarın Tüm Yazıları