Yeni Latin Aşığı

Güncelleme Tarihi:

Yeni Latin Aşığı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 11, 1997 00:00

Naomi’nin uğruna ölümü göze aldığı Cortes, flamenko dünyasında fırtına gibi esiyorSert hatlı yüzü, kömür rengi gözleri ile flamenko dünyasını bir anda değiştiren, ünlü top model Naomi Campbell'ın uğruna ölümü göze aldığı adam: Joaquin Cortes. Sırtı çıplak dans ettiği ve bir rock stara benzediği için dans otoritelerinin eleştiri bombardımanına maruz kalıyor. Dansının ‘‘yenilikçiliği’’ sorgulanıyor. O ise şöyle diyor: ‘‘Üstü kapalı olmayı ve birşeyleri kirletmeyi seviyorum ama benim yaptığım yüzde yüz flamenko: kendi kendine hayat veren, ölümsüz, mitolojik bir Tanrı...’’Şaşırtıcı bir Çingene; sert hatlı yüzü, kömür rengi gözleri ile flamenko dünyasını bir anda değiştdi. Ünlü top model Naomi Campbell ile birlikte olduğu duyulunca birçok kadının deliye dönmesine neden oldu. İlişkileri sırasında ünlü modelin onun için ölmeyi göze alması günlerce konuşuldu. Ama dans otoriteleri onu eleştiriyorlar, çünkü sırtı çıplak dans ediyor ve bir rock stara benziyor. Güçlü, şiddet dolu, duygusal ve dış görünüş olarak oldukça modern. Kadınsı hareketleri ile geleneğe karşı koyuyor. Aslında ufak tefek bir adam, sahnede ise olduğundan çok daha uzun gözüküyor.Joaquin Cortes, 28 yaşında. Cordoba doğumlu. Çok yakışıklı. Vahşi. Dergilere kapak olmaya çok alışık. Ondan ve dansından sözedebilmek için sözlükte geçen birçok kelimeyi kullanmak gerekiyor. Otoriteler onu dans sırasında kadın hareketleri kullandığı için de eleştiriyorlar. O ise dansını şöyle özetliyor: ‘‘Benim flamenkom rocka benziyor. Üstü kapalı olmayı ve birşeyleri kirletmeyi seviyorum ama benim yaptığım yüzde yüz flamenko: kendi kendine hayat veren, ölümsüz, mitolojik bir Tanrı...’’Herkes onun peşindeÖyle ya da böyle Joaquin Cortes'in flamenkosu onu bir idol haline getirip ‘‘Latin Aşığı’’ tahtına oturtmayı başardı. Stilistler ve yönetmenler de bu düşünceyi onaylıyorlar. Modacılar Armani ve Dolce & Gabbana koleksiyonlarını tanıtmak için, ünlü yönetmen Carlos Saura flamenko üzerine çekeceği film için onu tercih ettiler. Pedro Almodovar ‘‘Sırrımın Çiçeği’’ filminde onu olduğu gibi gösterdi. Filmde, dansederek kendini anlatabilen, kanatlarını açarak uçacak gibi duran bir karakterdi. Belki de bunun sonucunda İspanyollar onu ‘‘El Aguila Gitana’’, Çingene Kartal olarak adlandırıyor. Yine de arkasından çok konuşuluyor, birçok kişi onun bir anda üne kavuşan Take That ya da Duran Duran gibi bir sonu olacağını düşünüyor. Onun da kaderinin, bir anda parlayıp çabucak sönen bu yıldızlara benzeyeceğini söylüyorlar. Diğer yandan, onun yaptıkları tüm bu sözleri yalanlıyor. Gösterisi ‘‘Passion Gitana’’, Çingene Heyecanı şu anda Güney Afrika'da turnede. Oradan Avustralya'ya, Japonya'ya, önümüzdeki yaz müzikallerin başkenti olarak nitelendirilen Broadway'e gidecek. Ünü tıpkı bir rock starınınkine benziyor. 1995 yazında Spoleto Festivali'ne katıldığında eleştirmenler onun için birbirinden değişik ve övünç dolu sözler sarfettiler. Bazılarına göre o hala genç bir çocuk ama oldukça akıllı ve temkinli. İnanılmaz çekiciliğini, fiziksel karizmasını kullanmasını iyi biliyor. Bunun için gösterilerini nasıl değiştirdiğini ve geliştirdiğini görmek yetiyor. Joaqiun Cortes'in kendine göre bir havası var. Maço erkek cazibesini kullanıyor. ‘‘Kadınlar, özellikle Latin olanlar, vahşi bir duygusallık gösteriyorlar. Korunmak için kendini beğenmeyi silah olarak kullanıyorlar. Bazı şeylerin, özellikle dans ederken yaptığım hareketlerin üstü kapalı olmasını seviyorum. Kendi cinsel kişiliğimden şüphe duymama da gerek yok. Çıplaklığım gücü temsil ediyor, ilkel bir sanat olan dansın gücünü. Flamenkoda güzellik fazla bir işe yaramıyor. Kişinin büyüsü, nasıl yoğrulduğu önemli’’ diyor Cortes. Flamenkoyu lekeledimTabii onun flamenkosu, turistlerin gösterilerde seyretmeye alıştığı ya da Antonio Gades'in beyaz perdeden tüm dünyaya yaydığı flamenkodan çok farklı. Gades'in herkese sunduğu flamenko konser salonlarından çıkıp tiyatro sahnelerine giren, hikayeler anlatan, içinde duygular, Endülüs'ün heyecanı yansıtılan bir flamenko. Eskiye olan saygısını koruduğunu söyleyen Cortes, ‘‘Gades flamenkoyu tiyatrolaştırdı, ben ise flamenkoyu değiştirdim, lekeledim, onu stadlara, spor salonlarına taşıdım’’ diye açıklıyor. Flamenko, geleneksel formunda da doğaçlamaya ve yenilenmeye açık bir sanat. Endülüs müziği, Arap dansları, hint dokuları ve Çingene kıyafetlerinin bir karışımı olan flamenko dansı sırasında, dansçılara eşlik eden, arkada şarkı söyleyenlerin sesleri, müezzinlerin yakarışlarına benzetiliyor. Ellerin çırpılması da kathak adı verilen Hint dansından gelme bir alışkanlık olarak nitelendiriliyor. Aslında flamenkonun değişimi Cortes'ten çok daha önce başlamıştı. Albeniz, De Falla, Ravel gibi büyük ispanyol müzisyenlerinin eserlerinde de bu değişim görülebiliyor. Bugün de tüm flamenko sanatçıları, Joaqiun Cortes gibi, gösterilerine başlamadan önce bu sanata emek vermiş kişileri hatırlayarak onlara olan saygılarını gösteriyorlar.Cortes bu yaz Gipsy Passion Band adıyla çıkarttığı CD'de 17 çocukluk arkadaşıyla çalışmış. Joaquin Cortes gösterisinde Prince, Paco De Lucia ve Miles Davis'ten parçalara da yer veriyor.İKİ ÜNLÜ YÖNETMENJoaquin Cortes Ballet Flamenco Topluluğu ile şu ana kadar iki ünlü yönetmen çalıştı: Carlos Saura, Pedro Almodovar.SİZ DE FLAMENKO ÖĞRENEBİLİRSİNİZ1) İlk pozisyon. Sağ kol hafif kıvrılıyor, el içe doğru dönük, göğüs hizasından biraz aşağıda ve 10 cm. uzaklıkta tutuluyor, diğer kol arkada avuç içi yukarı dönük. 2) Aynı hareket ters kol ile tekrarlanıyor.3) İkinci pozisyon. Sağ kol yaklaşık 20 cm. yukarıya kalkıyor, sol kol ilk pozisyonda olduğu gibi duruyor.4) Aynı hareket ters kol ile tekrarlanıyor.5) Kollar yukarıda baştan 10 cm. yukarıda kıvrılmış olarak birleştiriliyor. Eller aşağıya doğru dönük.6) Eller bileklerden dışa doğru dönüyor.7) Sağ kol yavaş hareketlerle aşağıya iniyor.8) Aynı hareket diğer kol ile tekrarlanıyor.9) Dans elbisesi ile adımlara alışmak için yapılan egzersizler: ayaklar paralel tutuluyor sağ ayakla topuk yukarı kaldırılarak adım atılıyor.10) Aynı hareket sol ayak ile tekrarlanıyor.11) Sol ayağın yanı ile elbisenin etekleri yana doğru itiliyor.12) Tam bir dönüş yapılıyor, sağ ayak kalkıyor, sol ayağın topuğu yere vuruluyor.13) Sağ tabanın ön kısmı yere değiyor, sol ayağın yan tarafı ile elbisenin etekleri havalandırılıyor.14) Aynı hareket diğer tarafla da tekrarlanıyor.15) Ayaklarla ritm tutarken baş yukarıda tutuluyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!