Sekiz saat boyunca geçer-geçmez evet-hayırdan başka şey konuşmuyoruz

Güncelleme Tarihi:

Sekiz saat boyunca geçer-geçmez evet-hayırdan başka şey konuşmuyoruz
Oluşturulma Tarihi: Mart 05, 2011 21:50

İETT, İstanbul Valiliği ve Kültür Üniversitesi işbirliğiyle 2 bin 260 şoför eğitimden geçirildi. Proje üç yıl devam edecek ama şoförler çok dertli; yolcuların da eğitimden geçirilmesinden yanalar

Haberin Devamı

Yer, istanbul Kültür Üniversitesi’nin beşinci katı. Amfide heyecanlı, mavi gömlekli, lacivert takım elbiseli İETT şoförleri ilk kez bir üniversitenin içinde ders görmenin heyecanını yaşıyorlar. Kürsüde Yard. Doç. Dr. Münevver Mertoğlu, sorunlu yolcularla nasıl baş edeceklerine dair örnekler verirken onlar da kimi zaman tebessümle, kimi zaman tepkiyle dinliyorlar. En çok şikâyet ettikleriyse büyük çantalarında bir türlü Akbil’i bulamayan ve sürekli söylenen kadın yolcular. Tabii durağa yanaşmalarını engelleyen taksiler ve halk otobüsü şoförlerine de homurdanmaktan da geri kalmıyorlar.Durak harici inip binmek isteyen ve sürekli “Hızlı gidiyorsun, yavaşla”, “Niye ani fren yaptın” diye müdahale eden yolculara da kızgınlar.

KALABALIK İÇİNDE YALNIZIZ

Haberin Devamı

“Her türlü insanla baş etmek zorunda kalıyoruz. Cam açıyoruz yaşlı üşüyor, açmıyoruz genç sıcaktan bunalıyor. Sekiz saat boyunca “Evet, hayır, geçer, geçmez” den başka kelime ağzımızdan çıkamıyor” diye yakınıyorlar.  Kendilerini kalabalık içinde yalnız hisseden istanbul’un trafiğiyle gün boyu cebelleşen İETT şoförlerinden biri, “Her sabah aynı saatte binen yolcu bile yıllardır nereye gideceğimi soruyor” derken; bir başkası “Duraklarda çok sıkıntı çekiyoruz. Sabah ve akşam saatlerinde araçlarımız tıklım tıklım oluyor. Fazla yolcu alınca içeridekiler, almayınca dışarıdakiler kızıyor” diyor.

EĞİTİMDEN ÖRNEKLER

? Dış görünüşünüze önem vereceksiniz.? Öfke kontrolünü sağlayın. Kızsanız da içinizden 10’a kadar sayın.? Yolcuyla göz kontağı kurun, aktif dinleyin.? Yolcuyla empati kurun.? Yolcularla ego yarışına girmeyin.? İşiniz yolcuyu sağlıklı, güvenli şekilde yerine ulaştırmaktır.? Yolcunun sorunları olabilir. Tamamen sizin üzerinizden devlete ya da belediyeye kızabilirler. Kendi üzerinize alınmayın.? Yolcuyu sert ifadeyle karşılamayın.

CAFER KIDIN (25 YILLIK SÜRÜCÜ)Haklarımızı öğreniyoruzBu eğitim bize yararlı olacak. Haklarımızı da, olaylar karşısında nasıl davranacağımızı da öğreniyoruz.

REŞAT DURU (12 YILLIK SÜRÜCÜ)Bozuk para versinlerKadınların çantada Akbil araması diğer yolcuları kapı ağzında çok bekletiyor. Ayrıca bozuk para vermiyorlar.

Haberin Devamı

EN ÇOK NELERDEN ŞİKÂYETÇİLER? Sürekli şikayet eden yolcular, biz tepki vermeyince daha çok öfkeleniyorlar. ? Sabah saatlerinde çok kavga oluyor. Araca binen de, birbirini iten de tartışıyor.? “Maaşını ben veriyorum” diyen yolculara çok kızıyoruz.  ? Taksi, minibüs, dolmuş ve halk otobüsleri yanlış duraklarda yolcu indirip bindiriyor. Bu nedenle durağa nizami yanaşamıyoruz.? Yavaş git, hızlı git, geç kalıyorum diyen yolculara da sesimizi çıkaramıyoruz. ? Akbil’i olmayan yolcular bozuk para vermiyor, sürekli bütün para ödüyorlar. Onlara para üstünü verirken, uzun kuyruklar oluşuyor.

 

YARD. DOÇ. DR. MÜNEVVER MERTOĞLU(Kültür Üniversitesi CEHAMER Şiddeti Araştırma ve Önleme Bölümü Başkanı) Derslere severek devam ediyorlar? Bu eğitimin amacı ne?-Şoförlerin araç içinde ve yolda karşılaştıkları olaylarla baş etmedeki güçlüklerini biliyoruz. Yolcularla olan ilişkileri ve iletişim biçimleri, yolcuların güvenliği yanında kendi güvenliklerini de tehdit ediyor. Toplu taşıma araçlarından yararlanan neredeyse herkesin olumsuz şeylere tanıklıkları vardır. Yüzlerce yolcunun taşındığı İETT otobüslerinde meydana gelen olaylarda şoförlerin krize nasıl müdahale edecekleri önemli. Bunun için özel eğitim almaları gerekli. ? Kaç kişiye eğitim verdiniz?- Bugüne kadar 2 bin 260 sürücüye eğitim verdik. istanbul’da Güvenli Yolculuk Projesi kapsamında İETT’de görev alan 7 bin otobüs şoförüyle üç yıl birlikte çalışacağız. İETT Genel Müdürlüğü, istanbul Valiliği ve üniversitemiz işbirliğiyle bir eğitim çalışması hedefleniyor.  ? Eğitim içeriği nasıl oluştu?                            - Sürücülerle önce bir anket ve mülakat yaptık. İhtiyaç analizi sonucunda eğitimleri belirledik. ? Cerrahpaşa Tıp Fakültesi ile de işbirliği yapmışsınız...- Sürücülerin ‘Uyku Apne Sendromu’ (Direksiyonda uyuma) ve ‘Oswestry Bel Ağrısı’ (sürekli araç kullanmaya bağlı sorun) ile depresyon ve tükenmişlik sorunlarına karşı çözüm önerileri sunuluyor. Derslere Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nden doktorlar ve üniversitemizden öğretim üyeleri katılıyor.

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!