GeriKelebek Sağlıklı doğum için 30 dakika egzersiz
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Sağlıklı doğum için 30 dakika egzersiz

Abone Olgoogle-news

Gebeler sağlıkları ile ilgili bir problemleri yoksa gebeliklerinin herhangi bir döneminde spor yapmaya başlayabilirler. Daha önceden yapıyorsa da devam edebilirler. Gebelere, her gün en az 30 dakika egzersiz yapmaları öneriliyor. Gebelikte egzersizin kas ve eklemleri güçlendirmek dışındaki etkileri nedir?Düzenli yapılan egzersiz gebelerin de kas ve eklemlerini güçlendirir. Erken doğum ve gebelikte bazı ciddi hastalıkların gelişme risklerini azaltır. Gebeliğe bağlı şeker hastalığının gelişimini engellediğine dair ciddi kanıtlar da bulunuyor. Ne zaman egzersize başlamalı? Egzersiz programına başlamadan önce gebeliği takip eden doktorun onayı mutlaka alınmalı. Başlangıç döneminde yapılan egzersiz ağrı, nefes darlığı veya yorgunluğa yol açmamalı. Aktivite yavaş yavaş arttırılmalı. Dikkat edilmesi gerekenler?Gebelikte egzersiz / spor yaparken, fiziksel yaralanma riski fazla olan yöntemlere rağbet edilmemeli (kayak veya at binmek gibi). Hokey, basketbol, hentbol, voleybol gibi karına darbe gelebilecek spor dallarından kaçınılmalı. Özellikle üçüncü aydan itibaren sırtüstü yatarak yapılacak egzersizlerden de uzak durulmalı. Çünkü rahimin kan akımının azalması riskine yol açabilir. Düşme-çarpma riski en aza indirilmeli, bireysel yöntemler tercih edilmeli. Üçüncü aydan itibaren sırtüstü yatarak veya ayakta uzun süre kalarak yapılacak egzersizlerden kaçınılmalı. Sıcak havalarda egzersiz yapmak için sabah erken saatler veya akşam üzeri tercih edilmeli. Kapalı mekanda yapılan egzersizlerde mekanın iyi havalandırıldığından emin olunmalı. Susuzluk hissedilmese bile bol sıvı alınmalı. Dengeli bir diyet uygulanmalı.Egzersiz sırasında kaçınılması gerekenler?Egzersize başladıktan bir süre sonra kalp atım hızı dakikada 140’ı geçmemeli. Nefes darlığı hissedilirse ara verilmeli. Gebeliğin özellikle ilk üç ayında kan basıncı düşük olduğu için nefes darlığı şikayeti de sık ortaya çıkabilir. Nemli ve sıcak ortamlarda egzersiz yapmaktan kaçınılmalı.Özellikle son 3 ayda koşma, sıçrama gibi hareketler yapmamaya dikkat edilmeli.Gebelik için en ideal sporlar hangileri? Fonksiyonları nedir?Açık ve temiz havada kendilerini zorlamadan ortalama 30-45 dakika yürümeleri ideal. Yüzme, gebelikte faydalı olduğu kabul edilen sporlardan. Suyun kaldırıcı gücü nedeniyle gebe kilo alsa da fazla yorulmadan spor yapmış olur. Sabit bisiklet, spor salonuna gidenlere önerilebilecek bir spor. Hafif doz aerobik, iyi bir yöntem. Kas tonu ve gücünün artması sırt ağrılarını ve kabızlığı engeller. Doğumda gebenin rahatça ıkınmasına uyumu arttırır. Kan şekerini kontrol altında tutması, halsizliği azaltması ve iyi uyku uyumaya yardımcı olması da diğer yararlı etkileri. Yoga da yapılabilir. Yoganın en büyük yararı, nefes alıp vermeyi düzenleyerek rahatlamayı öğretmesi ve vücut duruşunu düzeltmesi. Ancak bazı geleneksel poziyonların gebe vücuduna göre değiştirilmesi gerektiği unutulmamalı. Egzersizi bırakmayı gerektiren durumlar hangileri? Vajinadan (hazneden) kan veya sıvı gelmesi, karın veya vajinada (haznede) ani veya kuvvetli ağrı, egzersiz sona erdikten 30 dakika sonra hálá devam eden kasılmalar, göğüs ağrısı, nefes darlığı, kuvvetli veya geçmeyen baş ağrısı, baş dönmesi, bulanık görme halinde hemen egzersiz bırakılmalı. Gerekirse tıbbi yardım istenmeli.
False