GeriKelebek Sağlık Bakanlığı'ndan "Kanser Raporu"
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Sağlık Bakanlığı'ndan "Kanser Raporu"

Sağlık Bakanlığı hazırladığı Kanser Raporunda, şişmanlığın kanser riski oluşturduğunu ve besinlerin lezzetinin değiştirilmesi için kullanılan maddelerin kanser riskini artırdığı bildirdi.

Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan Raporda, kanserin nedenleri ve korunma yöntemleri açıklandı. Raporda, kanserin belirli bir doku veya organdaki hasarlı hücrelerin kontrolsüz bir biçimde üreyerek bir kitle veya tümör oluşturması olduğu belirtildi.

RİSK FAKTÖRLERİ

Rapora göre, kanserin beslenme ile ilgisi yüzde 10-70 arasında bulunuyor. Besinlerde üreyen küf ve toksinler, besinlerdeki nitrat ve nitritler doğal kanserojenler olarak insan sağlığını tehdit ediyor. Besinlerin aşırı saflaştırılması posa ve antioksidantların kaybına neden olarak kanser riskini artırıyor. Raporda, "Örneğin buğdayın kepeği ve özü alınarak beyaz un haline getirildiğinde, kanserden koruyucu maddelerin yüzde 90’ı kaybolur. Tüketilen buğdayda posa azaldığından, kolorektal kanser riski artar. Taze sebze ve meyveler toplandıktan sonra işleme koşullarına bağlı olarak vitamin değerlerinde azalmalar olur" bilgisine yer verildi.

Rapora göre, besin maddelerinin uzun süre bozulmadan saklanabilmesi, raf ömrününün uzatılması, lezzet ve görünümlerinin değiştirilmesi amacıyla kullanılan bazı bileşikler ve renk vericiler kanser riskini artırıyor. Yapay tatlandırıcıların önerilen miktarın üzerinde tüketilmeleri halinde idrar yolu kanserlerine neden oluyor.

Bakanlığın raporuna göre, kızgın yağda kızartılmış besinleri çok tüketmek ve yağı yaktıktan sonra yemeklere katmak kanser riskini artırıyor. Koyun, sığır, keçi ve tavuk etleri, hamburger, sade, yağlı etten yapılan köfteler, sucuk, sosis, salam, tereyağı, içyağı, yağda kızartılmış besinler, nitrit ve nitrat eklenmiş besinler, doğrudan ateşte pişmiş etlerin tüketilmesi de kanser riskini artırıyor. Rapora göre, A, C, E vitaminleri ve çinko, kalsiyum, selenyum, iyot ve demir gibi minerallerin yetersizliklerinde de kanser oluşma riski artıyor.

Raporda, şişmanlığın kanser çeşitlerinin oluşmasında risk faktörü olduğu belirtildi. Şişmanlarda kanserden ölüm oranının zayıflara oranla daha fazla olduğu kaydedildi. Raporda, emzirmeyen ve şişman kadınlarda meme kanserinin daha sık görüldüğü bildirildi.

Aşırı alkol alımının dudak kanserine neden olduğu kaydedilen raporda, tütün çiğneme, sigara ve nargile içmenin veya sigara dumanına maruz kalmanın çeşitli kanserlere neden olduğu bildirildi.

KANSERDEN KORUNMAK İÇİN BESLENME ÖNERİLERİ

Bakanlık, kanserden korunmak için uygun beslenme önerilerini ise şöyle sıraladı:

" Yeterli ve dengeli beslenilmeli

 İdeal vücut ağırlığı korunmalı.

 Yağ tüketimi azaltılmalı, yağlı etlerden mümkün oldukça uzak durulmalı.

 Yiyecekleri hazırlarken kızartma, kavurma, tütsüleme yerine ızgara, fırında, buğulama, haşlama gibi pişirme yöntemleri kullanılmalı.

 Günlük tuz tüketimi 5-6 gram olmalı.

 Turşu ve salamura gibi fazla tuzlu yiyecekler az tüketilmeli.

 Günlük 25-30 gram posa tüketilmeli.

 Günde en az 3-5 porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir.

 Kabuklu yenebilen meyveler kabuğu ile birlikte tüketilmeli. .Günde 2 porsiyon kurubaklagil yemekleri tüketilmel.

 Kurubaklagillerin ıslama ve haşlama suları dökülmemeli.

 Besinlerin saklama koşullarına dikkat edilmeli.

 Alkol tüketilmemeli veya tüketimi azaltılmalı.

 Besinlerin taze ve kendi mutfaklarımızda hazırlanıp, pişirilmiş olanları tercih edilmelidir.

 Ekmeğin kepekli olanı tercih edilmelidir.

 Yemek hazırlanırken domates, sarımsak, soğan, nane ve maydanoz gibi besinler bolca ve sıkça kullanılmalı.

 Haftada 3 gün en az 30 dakika yürüyüş, yüzme, bisiklet, step gibi egzersizler yapılmalı ve ömür boyu sürdürülmeli."

Bitcoin ve Ethereum ne kadar?

Bitcoin ve Ethereum ne kadar?

False