Alayı poz

Güncelleme Tarihi:

Alayı poz
Oluşturulma Tarihi: Haziran 12, 2015 01:16

Becerikli Bay Ceza’dan giderek piyasamızdan çekiliyor gibi görünen bir türde, her yönüyle derli toplu bir albüm geldi. Ceza, öfkesini bilemiş. ‘Suspus’ta alışılanın ötesinde politik eleştiriler ve sert göndermeler dikkat çekiyor

Haberin Devamı

eni albümüne şöyle giriyor Ceza: “Hoş geldiniz bayanlar, baylar, nerdesin diye soranlara selam...” Rap’te girizgâh mühimdir, diğer türlerin hemen hemen hepsinden daha mühimdir. Sağlam bir giriş, sağlam bir rapçide bulunur, diye düşünülür genellikle. Devamı da mühim tabii. Ceza da iyi getiriyor: “Rapte yeni bir tarz diye bir şey yok, alayı poz, ya rap yap ya sus ve yat kalk otur, hep hip hop dedik ama kalkmış
vapur...”
Birilerini iğneliyor olmalı (ki rap’te en çok bu var; iğneleme, aba altından sopa gösterme, mesaj gönderme, hatta adlı adınca tehdit, filan); yoksa ‘rapte yeni bir tarz’ neden olmasın. Vardır; hatta en fazla deneme bu alanda
yapılır.

ORTADA MÜZİK VAR MI?

Alayı poz


Rap’in yolculuğu epeyce maceralıdır. Bir müzikal tür olarak kabul görmesi çok zaman aldı. Bizde ise daha da fazla. “Ortada şarkı filan mı var?” diyordu bir kısım insan; “akıllarına geleni sayıp döküyorlar” diyordu bir başka kısım. “Köprü altında cam cam...” makamında şarkı mı olur dahil, bir sürü başka şey de.
Başka türlere göre çok başka olduğu kesin. İlk zamanlarında yadırganması da normal. Her yeni şeyde bu olur. Ama rap ve hip hop, çoktan rüştünü ispat etmiş durumda, kabul görmek ya da görmemek meselesini çoktan gömdük tarihe.

Bu türde, işin büyük kısmı şarkıcının kendisinde bitiyor. Solistin ortalamanın çok üzerinde enerjik olması gerekiyor. Ortalamanın kat kat üzerinde de bir ritm duygusuna sahip olması. Topluma karşı kendisini sorumlu hissediyor olup olmadığına, ışık hızıyla sıraladığı cümlelerde toplumda ters gidenleri diline dolayıp dolamadığına sıra, bunlardan sonra geliyor.

CEZA’NIN YETENEĞİ

Bir kısım insanda bunların ilk, bir kısmında ise ikinci bölümü var. Ceza’da ise (Sultana, Kolera, Barikat ve Sagopa Kajmer de öyledir) ikisi birden. Böyle olduğu içindir ki hâlâ var olma imkânını bulabiliyor. Rakiplerinden çok daha fazla albüm yaptı. Sezen Aksu’yu dahi bu işe ikna etmeyi başarmışlardandır. Yeni albüm ‘Suspus’un, içinden geçmekte olduğumuz günlerin bir neticesi olsa gerek, siyasi göndermeleri/eleştirileri, önceki albümlere göre daha fazla ve keskin. “Saklanır gerçek, gizlenir senden, dizlerin çözülür ve izlenir herkes” (‘Bulanık Sular’) ya da “Kendisinden başkasını düşünene kolay gelsin, elinden gelenin en iyisini yapana kolay gelsin” (‘Kolay Gelsin’) ve benzeri cümleler, Ceza’nın da hepimizle birlikte öfkesini bilediğinin işaretleri. ‘Kim Olduğunu Unut’ta (“Yazdım rap’in namına, uysun rhyme’nin şanına”) ve rap’in bir başka mühim ismi Sansar Salvo ile yaptığı ‘Sor Bize’de (“Doğruları denemeden kötülüğü yelek eden, tam anlamıyla anlamayı denemeden”) ise, doğrudan doğruya işine ortak çıkanlara göndermiş mesaj(lar)ını. Becerikli Bay Ceza’dan giderek piyasamızdan çekiliyor gibi görünen bir türde, her
yönüyle derli toplu bir albüm.

İçinden geçmekte olduğumuz günlerin bir neticesi olsa gerek, siyasi göndermeleri, önceki albümlere göre daha fazla.

Haberin Devamı

Alayı poz

Haberin Devamı

Zamanın ötesinde bir albüm
Kapın Her Çalındıkça, Behiye Aksoy, Coşkun
Beş üzerinden beş yıldız

Türk Müziğinin en büyük isimlerinden Behiye Aksoy’u geçtiğimiz hafta kaybettik. Yalnızca çok iyi bir assolist değildi, yalnıza usulüne uygun şarkı söyleyenlerden değildi; bunlar da vardı ama asıl özelliği, Türk müziğini hapsolduğu dar çerçeveden kurtarıp, bin bir renkle donatanlardandı… Taş plak, LP ve 45’likleri tonladır ama kıymet bilen plak firmalarının bir kısmı tarafından yayınlanmış birkaç diski de mevcut. Hepsi de iyi ama en iyisi bu, Coşkun’un yayınladığı ‘Kapın Her Çalındıkça’. Şarkı başlar başlamaz, “O mudur diyeceksin?” diye devam edenlerdenseniz, bu albümün tam zamanıdır sizler için.

Haberin Devamı

Maksat sokak coşsun
Ya Sen Ya Hiç Galatasaray, Ali ve Aysun Kocatepe, 1 Numara

Beş üzerinden üç yıldız
Galatasaray’ın şampiyon olması neticesinde piyasaya sürülmüş bir marş. Şampiyon Fenerbahçe ya da Beşiktaş olsaydı, bu marş yedekte tutulacak, başka marşlar çıkacaktı piyasaya… Popa büyük katkıları olmuş Ali Kocatepe, marş ritmi ya da yürüyüşünü sıklıkla şarkılarında kullanmışlardandır. 70’lerde Antalya ya da Mersin’deki festivaller için yaptığı çok isimli/yıldızlı şarkılar, neredeyse adlı adınca marş karakteri taşırlar zaten. ‘Ya Sen Ya Hiç’i eşi Aysun Kocaetepe ile seslendiriyor ve iki versiyonun ikisi de fena değil. Maksat bayrak ve flamalara bezenen sokaklara ve stadyumlara hareket getirmek nihayetinde.

Haberin Devamı

Alayı poz

En Renkli Türkçe rap/hip-hop şarkıları

1- Kuşu Kalkmaz, Sultana
2- Geceler Günlerimi Gömer, Barikat/Şahsenem
3- Gelsin Hayat Bildiği Gibi, Ceza/Sezen Aksu
4- Ben de İstiom, Sultana
5- Yine de Çok Cesur, Kolera/Sagopa Kajmer

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!