Kasadaki desenler

Güncelleme Tarihi:

Kasadaki desenler
Oluşturulma Tarihi: Şubat 01, 2000 00:00

Haberin Devamı

Bir çizgi filmci, bir çizgi romancı ve bir ressamın desenlerini aynı sergide buluşturmak parlak bir fikir. Bu desenleri banka kasası şeklindeki galeride sergilemek daha da parlak bir fikir. Eh, desenler de birbirinden göz alıcı olunca ‘‘İşin Başı: Çizime Farklı Yaklaşımlar’’ sergisine kayıtsız kalmak zorlaşıyor.

Sizi uyarıyoruz, Sabancı Üniversitesi Kasa Galeri'ye ilk gittiğinizde mekanın güzelliğinden çarpılıp sergiyi unutmayın. Karaköy'ün en güzel binalardan olan Eski Minerva Han, şimdilerde kasasında 16 Şubat'a kadar sürecek olan ve küratörlüğünü Selim Birsel'in yaptığı ‘‘İşin Başı: Çizime Farklı Yaklaşımlar’’ sergisini saklıyor. Bu serginin kahramanları çizgi filmci Enis Tahsin Özgür, çizgi romancı L-Manyak çizeri Kenan Yarar ve illüstratör ressam Mehmet Koyunoğlu ile konuştuk.

Enis Tahsin Özgür

Şu sıralar gösterimde olan ‘‘Tarzan’’ çizgi filminin çizer kadrosunda çalıştınız. Filmin gösterime girmesiyle sergi tarihinin denk düşmesi tesadüf mü?

Tamamen tesadüf. Disney'e 14 yılda beş kez müracaat ettim, en sonunda Paris Stüdyosu'ndaki çizer kadrosunda yer alarak ‘‘Tarzan’’da çalıştım. Paris Stüdyosu çok önemli, çünkü filmin baş animatörüyle çalıştık. Ama istifa ettim ve ayrıldıktan sonra da günlerce ‘‘Ne yaptım ben?’’ diye diye dolaştım. Şimdi bile zaman zaman öyle düşünüyorum.

Neden istifa ettiniz?

Ailemin iki çocuğundan biriyim, Amerika'da yaşayan ablamın Türkiye'ye dönme niyeti olmayınca ben dönmek zorunda kaldım. Öte yandan Paris'te de iki prodüksiyon arasındaki boşlukta durum biraz belirsizdi. Bu yüzden memlekete kesin dönüş yaptık, bakalım bu kaçıncı kesin dönüş olacak?

Kendinizi öncelikle animatör olarak mı tanımlıyorsunuz?

Tabii ki. Bu sergideki desenlerim de animasyonlarımın bir parçası. Arada es vermek için ve sıkıldığım zaman tuval üzerine resim yapıyorum. Tabii animasyonda bilgisayar tekniğini yoğun olarak kullanıyoruz ve üç boyutlu görüntüler yaratıyoruz, o başka.

Daha önce hiç sergiye katılmış mıydınız?

Hayır. Bu ilk olacak. Ama ben yurtdışında çok animasyon sergisi gördüm. Burada da bir animasyon sergisi olmasını çok olumlu buluyorum, herhalde bütün öğrencilerim gelecek. Bu sergi onlar için de çalıştıkları alanın sanat olarak görüldüğü anlamına geliyor.

Kenan Yarar yanınızda duruyor ama onun çizgilerini nasıl bulduğunuzu söyleyebilir misiniz?

Bence çok profesyonel işler, benim için biraz fazla kanlı canlı ama olsun.

Kenan Yarar

Kenan Bey, siz çizgi filmci Tahsin Özgür'ü biliyor muydunuz?

Tabii adını duymuştum, çizgi filmci arkadaşlarım var, hatta onlardan bazıları Tahsin Bey'in öğrencisi.

Çizgi filmle çizgi roman arasında nasıl farklar var sizce?

Bizim kare kare çizdiğimizi onlar hayata geçiriyor. Tabii çizgi romancıların daha kişisel bir dünyaları da var, çünkü animasyon mutlaka bir ekip işi olmak zorunda.

Sizin işleriniz bayağı kişisel, çok mu karanlık bir iç dünyanız var?

Hem de nasıl, hatta bu yüzden kız arkadaşlarım beni terk etti (gülüyor).

Kahramanlarınız da genellikle vahşi ve deli kadınlar...

Şimdi de böyle kadınlar gelip beni buluyor, ‘‘Seni kimseyle paylaşamam, öldürürüm’’ şeklinde şiddet yüklü hayran mektupları geliyor. (Bu arada Kenan Yarar'ın 100 bin civarında fanı olduğu söyleniyor.)

Yani çizemiyor olsaydınız seri katil mi olacaktınız?

Belki. Çok da iyi adam öldürürdüm üstelik. Ben çizerek temiz kalıyorum, içimdeki irini boşaltıyorum.

Bu sergi sizin de ilk serginiz değil mi?

Aslında çizgi roman karelerinin duvarda sergilenmesi ilk başta bana biraz saçma geliyordu ama beni zorla ikna ettiler. Sergideki desenler öykünün devamını getiren ilham kareleri. Benim için en vurucu ilk kareler bunlar, bu karelerde efektlerle de ses bombardımanı yarattık, çünkü çizgi roman başka türlü hareket etmiyor.

Mehmet Koyunoğlu

Siz sergi konusunda Tahsin ve Kenan beylerden daha deneyimlisiniz.

Evet. Ben ilk sergimi epey zaman önce Paris'te açmıştım. Türkiye'de Ankara ve İstanbul'daki kişisel sergilerde Galeri Nev ile çalışıyorum. Ama daha önce hiç desen sergisine katılmamıştım. Ayrıca her ikisi de çok usta olan bir çizgi romancı ve animatörle birlikte sergi açmak da ilginç bir deneyim.

Desenleriniz bu sergiye özel mi yapıldı?

Evet, yılbaşından beri bu sergi için hazırladığım işler bunlar. Arada 3 Mart'taki sergiye de resim yetiştirmeye çalışıyorum. Desen olduğu için taslak yapmadan çiziyorum ve fazla vaktimi almıyor. Bu çalışma benim için çok iyi oldu, desen yapmanın tadına tekrar vardım.

On bir tane deseni sadece bir ay içinde mi yaptınız?

Aslında on iki tane olacaktı, sonuncuyu bugün evde tamamlamaya çalıştım ama yetiştiremedim.

Desenleriniz çok yoğun, fantastik ve zamansız hikayeler anlatıyor. İzleyenlerden aldığınız en ilginç yorum neydi?

Bir keresinde sergiye gelen bir doktor hanım, işlerime bakarak beni tanıyan birine psikolojik tedavi görüp görmediğimi sormuş.

Sabancı Üniversitesi, Kasa Galeri, Bankalar Cad. No: 2, Karaköy. Tel: (0212) 292 49 39

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!