GeriKelebek İşte kanserle savaşta ilk cephedeki gıdalar
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

İşte kanserle savaşta ilk cephedeki gıdalar

Abone Olgoogle-news

Kanser riskini azaltan en önemli gıdaları belirleyen uzmanlara göre sağlıklı yaşam için günde 5 kez sebze - meyve yemek gerekiyor.

Amerikan Kanser Enstitüsü'ne göre kanser vakalarının yüzde 80'i belirgin nedenlerden kaynaklanıyor. Kanser vakalarının yüzde 30'unun sebebi sigara, yüzde 35-50'si ise yanlış beslenmeden kaynaklanıyor.

Dünyada tüm ölüm vakalarının beşte 1'ini kanser oluşturuyor. Amerikan Kanser Enstitüsü'nün rakamlarına göre tüm kanser vakalarının yüzde 30'u sigaradan, yüzde 35-50'si ise yanlış beslenmeden kaynaklanıyor.

Amerikan Kanser Önleme Araştırma Programı'nın Başkanı Dr. John Potter, sigarayı bıraktıktan sonra sebze meyveye ağırlık vermenin kanseri önlemede en etkili silah olduğunu söyledi. Sebze ve meyvelerde bulunan anti-oksidanlar ve bazı kimyasallar, bağışıklık sistemini güçlendirerek kanserojen maddelerin hücrelere sızmasına engel oluyorlar. ‘‘Günde 5 Kez’’ sloganıyla başlatılan kampanya çerçevesinde herkese sağlıklı bir yaşam için günde 5 kez sebze ya da meyve yemesi öneriliyor. Sebze ve meyvelerde bulunan vitamin ve mineraller, kanserojen maddelerin hücrelere sızarak anormal gelişmelerini engelliyor ya da tümör hücrelerinin yayılmasını yavaşlatıyor. Amerikan Ulusal Kanser Araştırmaları Vakfı, kanserle mücadele etkin rol üstlenen sebze ve meyveleri de sıraladı.

GÜNDE 5 KEZ SEBZE-MEYVE YENMELİ

SEBZELER

Lahana, brokoli, karnıbahar, brüksel lahanası, hardal bitkisi, turp, şalgam, tere, Tatlı kabağı, patates, havuç.

Tüm sebzelerde vücudun koruyucu enzimler salgılayarak kanserojen maddelerin hücrelere sızmasını ve tümörlerin büyümesini engelleyen güçlü kimyallar bulunuyor.

BİBER

İçerdiği C ve A vitaminleri, folik asit ve potasyumla kanserle mücadele çok önemli bir kaynak. Uzmanlar, taze biberin her sofrada olmasını öneriyor.

DOMATES

Kanserle mücadele çok önemli rolü var. Salçasında, ketçap ve soslarında ‘‘likopen’’ adlı güçlü anti-oksidan bulunuyor. Likopenler prostat kanseri ve bazı diğer kanser çeşitlerinin riskini azaltıyor. Pişirilmiş domates, çiğ domatese göre daha etkili. Çünkü kanserle mücadele eden likopenler pişirilme sırasında açığa çıkıyor.

MEYVELER

Kızılcık, yaban mersini, ahududu, çilek, böğürtlen gibi meyvelerde bol miktarda C Vitamini, folik asit bulunuyor ve potasyum açısından da bir hayli zenginler. Bu tip meyveler içerdiği anti-oksidanlarla vücudu zararlı maddelere karşı koruyor.

ELMA

Elmanın kabukları bile, kanserle mücadele eden kimyasallardan ihtiva ediyor. Elma kabuğunun kolon ve karaciğer kanseri hücrelerin büyümesini engellediği bilimsel araştırmalarda da kanıtlandı.

NE İÇELİM

Su, madensuyu ve çay, kansere karşı tavsiye edilen içeceklerin başında geliyor. Şangay Kanser Enstitüsü ile Amerikalı araştırmacıların ortaklaşa yaptığı bir araştırmada, çay içenlerin, içmeyenlere göre mide ya da gırtlak kanserine yakalanma riskinin yarı yarıya azaldığı ortaya çıktı. ‘‘Polifenol’’ adlı anti-oksidan içeren çay, sağlık kaynağı. Günde 6-8 bardak sıvı alınması öneriliyor. Bu sayede iştahın bastırılarak kiloların kontrol edilebileceği de bildiriliyor.

ZEYTİNYAĞI

Özellikle de hiçbir kimyasal işleme maruz kalmadan elde edilen türleri tavsiye ediliyor. En sağlıklı yağ çeşitlerinin başında gelen zeytinyağında, E Vitamini ve bazı anti-oksidanlar bulunuyor. Zeytinyağının özellikle meme ve kolon kanserine karşı etkili olduğu bildiriliyor.


KANSER RİSKİNİ AZALTAN ÖNERİLER


YÜRÜYÜN

Yürüyüş, moralinizi ve enerjinizi artırır. Kilo kaybı, tansiyonun dengelenmesi, kemik erimesinin engellenmesi ve kanser dahil bazı hastalık riskinin azaltılmasında etkili olur.

GÜNEŞE DİKKAT

Uzmanlara göre bronz ten, sağlık belirtisi değil. Aşırı güneşlenme, ciltte kalıcı sorunlara neden olup cilt kanseri riskini artırıyor. Bilim adamları en az 15 koruma faktörlü güneş yağı öneriyor ve solariumdan da uzak durulmasını tavsiye ediyorlar.

False