GeriKelebek Geçmişin şarkıcıları sahnelere dönüyor yeniden basılan albümleri kapışılıyor her yerde nostalji partileri yapılıyor
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Geçmişin şarkıcıları sahnelere dönüyor yeniden basılan albümleri kapışılıyor her yerde nostalji partileri yapılıyor

Geçmişin şarkıcıları sahnelere dönüyor yeniden basılan albümleri kapışılıyor her yerde nostalji partileri yapılıyor
refid:4370608 ilişkili resim dosyası

Onlar tam "oldies but goldies". Yani eskiler ama altın değerindeler. 60’ların, 70’lerin, 80’lerin yıldızları, belki sahnelerde oldukları dönemden bile daha popülerler şu ara. Karma albümlerde onlar, kitaplarda onlar, dizi müziklerinde onlar var. Gece kulüplerindeki en kalabalık partilerde onların şarkıları çalıyor. İstiklal Caddesi’ndeki müzik dükkanlarından, aranjman çağı yıldızlarının şarkıları duyuluyor.

Belkıs Özener, Gülden Karaböcek, Neco, Erol Evgin gibi uzun zamandır ortalarda görünmeyen isimler, yeniden sahne alıyor; Seyyal Taner, Attila Atasoy gibi isimler nostalji partilerine çıkıyor. Eski ünlü şarkıların orijinal kayıtlarından yeni albümler yayınlanıyor. İlhan İrem ve Ömür Göksel gibi yepyeni albümler yapanlar da var; sırtını cover şarkılara yaslayanlar da. Üstelik bu albümler, en az yeni parçalarınki kadar satıyor. Sadece CD ya da kaset olarak değil. Bu isimlerin 70’lerde yaptığı plaklar da altın değerinde. İnternet sitelerinde eski Türkçe 45’likler değiş tokuş ediliyor. Nadir bulunan plakların fiyatı 250 YTL’ye kadar çıkıyor. Eski şarkılar, eski şarkıcılar parlayınca; her yerde sadece eskilerin sahne aldığı ya da eskilerin çalındığı oldies partileri yapılıyor. Eğlence sektörü nostaljiyi yeniden keşfetti. Müziğin eski modaları yeniden dirildi, retro fırtınasına dönüştü. Şimdi, eskiler altın değerindeler.

BELKIS ÖZENER
/images/100/0x0/55ea9041f018fbb8f8882db3


Bu rüzgarla bir albüm daha yapabilirim


Mart ayı ortasında piyasaya çıkan ve 5 hafta listebaşı kalan Yeşilçam Şarkıları, son dönemde yapılan en başarılı nostalji albümü. Satışı 50 bine yaklaşmış durumda. Yıllar sonra gelen albümünün bu denli ilgi göreceğini Belkıs Özener’in kendisi de tahmin edememiş. "Bu kadarını beklemiyordum. Bir patlama oldu. Ama bence kaliteli, düzgün, kibar bir okuma ve bozulmamış şarkılar her zaman ilgi görür. Bir özlem de vardı tabii. Annenizin sevdiği şarkılardı bunlar ve hepimiz özlemiştik. Bu rüzgarla bir albüm daha yapabilirim."

YILLAR SONRA YENİDEN SAHNEYE ÇIKTILAR

Nostalji fırtınası, yıllardır sahne almayan birçok müzisyeni de yeniden sahnelerle buluşturdu.

Akrep Nalan, sezona iki kulüpte birden başladı. Bir süre öncesine kadar perşembeleri Coco’a Gogo’da da program yapıyordu. Şimdi her salı, Nişantaşı Shu Bar’da.

Erol Evgin, 20 yıldır sahne programı yapmıyordu. Sezon boyunca her cuma, İstanbul Balmumcu’daki The Plaza Otel Roof Sky’da dinleyicileriyle buluştu.
/images/100/0x0/55ea9041f018fbb8f8882db5

İlham Gencer, her pazar, Parkorman’da brunch boyunca müzik yapıyor.

Gülden Karaböcek, ocak ayı boyunca Harbiye’de Ramada Otel’in yanındaki Paella Club Lord’da sahne aldı ama bıraktı.

Ferdi Özbeğen de, ocak sonundan bu ay başına kadar her perşembe Kokosh’ta çıktı.

Plaklar raflarda

Eğer elinizde, Hakkı Bulut’un, Orhan Gencebay’ın, Ferdi Tayfur’un LP’leri veya Asu Maralman, Ajda Pekkan, İlhan İrem gibi pop efsanelerinin 45’likleri varsa yaşadınız demektir. Bunları internet üzerinden, aradığınız plaklarla değiş tokuş edebilir veya satabilirsiniz. Barış Manço, Attila Atasoy, Belkıs Özener plağına 50 YTL isteyen de var, 48 adet yerli pop müzik plağını 400 YTL’ye satan da. Plak alım satımı yapabileceğiniz belli başlı adresler; birzamanlar.net, recordturk.com/forum, gittigidiyor.com, diskotek.arkaplan.com.tr.

Sanal değil de gerçek dünyada ise, en geniş Türkçe plak arşivine İstanbul Tünel çevresinde sıralanmış müzik dükkanları sahip. Orijinal kapaklı eski plaklar, burada ortalama 5 YTL’ye gidiyor. Çok nadir bulunan bir plağın fiyatı ise bazen 250 YTL’yi buluyor. Eski plaklar için; Beyoğlu’nda Atlas ve Aslıhan Pasajları, Kadıköy’de Moda Pasajı’ndaki dükkanlara bir uğrayın.

Bu popülerlikten, artık yerli, yabancı albümlerin de plak versiyonları yapılıyor. Zaten uzun yıllardır beri Madonna’dan Chemical Brothers’a, Robbie Williams’dan Norah Jones’a kadar pekçok isim, albümlerini plak formatında da yayınlıyor. MÜYAP’ın satış listesine göre, geçen yıl EMI’ın getirdiği yabancı plaklar 6 bin adet sattı.

Türkiye’de de son olarak Yalın’ın Bir Bakmışsın albümü 20 YTL’ye plak olarak satışa çıktı. Daha önce Bulutsuzluk Özlemi (Yol), Kayahan (Gönül Sayfam), albümlerini bu formatta yayınlamış, onları Fresh B, Sibel Tüzün, Kenan Doğulu takip etmişti. Yeni plak fiyatları CD ile hemen hemen aynı. Tekli plaklar 28 YTL, çiftliler 30-32 YTL’den satılıyor.

Oldies partileri kendi kitlesiyle DJ’inden mekanına bir sektör

Eskiler, eskilerin müziği bu kadar yükselince, 60’lar, 70’ler, 80’lerden parçaların çalındığı nostalji partileri de popüler hale geldi. Babylon’un "Oldies But Goldies" serisiyle başlayan partiler günden güne yayıldı. Bu partiler kendi takipçi kitlesini yaratmakla kalmadı, DJ’inden mekanına sektörünü de yarattı.

4 Mehmet Teoman Türkiye’de oldies’in babası sayılıyor. İlk kez 1997’de böyle bir parti yaptı.

 Naim Dilmener, partilerde, Almanya’da yaşayan Türk asıllı DJ’lerin gönderdiği remiksleri de çalıyor.

 Aslı Altan, kendi mekanı Safran’da çalıyor.

 Hakan Eren, özel partilerin DJ’i. Partilerine konuk sanatçılar getiriyor.

 Ankara’nın ünlü DJ’i Hakan Tok, bol şenlikli partilerinde karaoke yarışmaları yapıyor.

 Murat Meriç, 1999’dan beri Ankara ve İstanbul’daki partilerde çalıyor.

İstanbul Tünel’deki Babylon partilerinin dışında bir de Ossi Müzik’le Sony BMG’nin karma albüm partileri var ki, bu partilerde dönemin bütün yıldızlarını sahnede kanlı canlı görme şansınız var.

Nostalji rüzgarına Maslak’taki Parkorman da kayıtsız kalamadı. Mekanda her pazar ’brunch keyfi’nde İlham Gencer sahnede. Mekanda ayrıca, ilk ikisi Mehmet Teoman ve Hakan Eren’in katkılarıyla hazırlanan "Herıld Yani" partileri de devam edecek.

Parkorman bünyesinde bulunan bir diğer mekan Pine’da da bir dönemin yıldızlarının canlı performansları var. Geçen hafta Gülden Karaböcek bu isimlerden ilki oldu.

Bu sezon en fazla nostaljik ismi çıkaran ise İstanbul Levent’teki Coco’a Gogo. Mekanda sezon boyunca her salı Özdemir Erdoğan, her perşembe Akrep Nalan, her cumartesi de Neco sahne aldı. Performanslara ilgi büyüktü.

MÜZİK YAPIMCILARI İÇİN KARLI OLDUĞU KADAR PRESTİJLİ BİR İŞ

Odeon, Kalan Müzik, Ada Müzik, DMC ve Sony BMG, nostaljik müzik alanında en çok albüm yayınlayan müzik şirketleri. ’Eski 45’likler’ adlı ilk nostalji serisini 1999’da 8 albümle Ada Müzik yayınladı. Türkiye’nin en eski müzik şirketlerinden Odeon da, bir süredir arşivini yeni nesille buluşturmak için albümler yayınlıyor. Kalan Müzik, bugüne dek arşivlik 400’ü aşkın albüm yayınladı. Sony BMG, Hakan Eren’in müzik şirketi Ossi Müzik ve DMC ise, birçok eski albümü yeniden basıp koleksiyon olarak yayınlamayı sürdürüyor.

SAMSUN DEMİR (DMC): Tabii ki en öncelikli neden kültürel. Yeni nesle geçmişini tanıtmak. Bunun yanı sıra köklü bir şirketin kataloğunda bu tür eserlerin bulunması, şirket prestiji açısından çok önemli.

ZEYNEP GÖKTÜRK (Odeon): Odeon’un 3000 şarkılık büyük bir müzik arşivi var. Bu arşivi, hem bu şarkıları bilen kuşağın hem de yeni neslin beğenisine sunmak istedik. Beklediğimizden de fazla bir ilgi ile karşılaştık.

HASAN SALTIK (Kalan Müzik): Dünyada müzik tıkandı. Tüm dünyada eski şarkılar yeni baştan düzenleniyor. Yeni eserler üretilmiyor. Veya üretiliyor ama müzik sektörü iyi değerlendirmiyor. Bilgisayar müzik alanında tembellik yaptı. Telif hakkı konusunda sorun olmasa, aslında daha büyük bir oldies patlaması olabilir.

ORİJİNAL KAYITLARIYLA YAYINLANANLAR

ADA MÜZİK

Eski 45’likler Serisi, 1999 (Ayten Alpman, Ali Rıza Binboğa, Asu Maralman, Üç Hürel, Modern Folk Üçlüsü, Timur Selçuk, Mavi Işıklar, Hümeyra)

KALAN MÜZİK

Belkıs Özener (Sahibinin Sesinden Yeşilçam Şarkıları, 2006) Aşık Veysel (Kendi Sesinden, 2001) Zeki Müren (1955-63 Kayıtları, 2002) Zeki Müren (Saadettin Kaynak Şarkıları, 2004) Zeki Müren (Selahattin Pınar Şarkıları, 2004) Fikret Kızılok (Gün Ola Devran Döne, 1999) Cem Karaca (Cemaz’ul Evvel, 1994) Neyzen Tevfik (2001) Muharrem Ertaş (Kalktı Göç Eyledi, 1998) Tülay German (Burçak Tarlası, 2001)

ODEON

Tanju Okan 1, 2 (1999) Juanito (2000) Nesrin Sipahi (2000) Yaşar Özel (2000) Mustafa Sağyaşar (2000), Füsun Önal (2004) Nilüfer (1975, Müzik, Selam Söyle adlı üç albüm olarak, 2004), Nilüfer (Yayınlanmamış kayıtlarından oluşan Sürprizler, 2004) Türk Sanat Müziği derlemesi Evvel Zaman İçinde (2005), Müzeyyen Senar Odeon Yılları (2006)

SONY BMG

Bak Bir Varmış Bir Yokmuş 1, 2, 3 (Odeon ortak proje, 2003, 2004) En İyileriyle Seyyal Taner, Işıl Yücesoy, Güzin ile Baha, Neco, Attila Atasoy, Coşkun Demir (2005) Bir Zamanlar 1, 2 (2005) Dünden Bugüne Fikret Kızılok (2002)

DMC

Altın Mikrofon (2002) Yeni Türkü Koleksiyon 1, 2, 3 (2004, 2005) Kerem Görsev Koleksiyon 1, 2 (2004, 2005), Bulutsuzluk Özlemi Koleksiyon (2006)

DİĞERLERİ

Esmeray (Unutama Beni, Tan Müzik, 2003) Erol Evgin (İşte Öyle Bir Şey, Erol Evgin Prodüksiyon, 2006) Ali Kocatepe (Ali Kocatepe Seçkisi, YKY Müzik, 2001) 40 Yılın Listebaşı Şarkıları (Kiss Müzik, 2001) Erkin Koray (The Best of Erkin Koray, Mega Müzik, 1994) İlhan İrem (Best Of 1, 2, 3, 4, EMI, 1997-2004) Cem Karaca (Besf Of 1, 2, 3, 4, Yavuz&Burç Plakçılık, 1999, 2000) Sezen Aksu (Kaybolmayan Yıllar Serisi, SN Müzik, 2006) Nazan Öncel (Bir Şarkı Tut, Seyhan Müzik, 2006)

YENİ DÜZENLEMELERLE ÇIKANLAR (Best of’lar ya da cover’lar)

Ajda Pekkan (The Best of Ajda, Elenor, 1998) Ajda Pekkan (Diva, Universal, 2000) Nilüfer (Yeniden Yetmişe, Tempa Foneks, 1998) Zerrin Özer (Bir Zerrin Özer Arşivi, Müyada Müzik, 2000) Barış Manço (Mançoloji, Emre Plak, 1999) Cem Karaca (Mutlaka Yavrum, Tribüte Albüm, Ozan Müzik, 2005) Emel Sayın (Başrolde Emel Sayın, Raks, 1999) Nükhet Duru (Bir Nefes Gibi, Raks Müzik, 2000) Alpay (Best Of, DMC, 2002) MFÖ (MFÖ Collection, DMC, 2003) Kargo (Yıldızların Altında, Avrupa Müzik, 2005) Ömür Göksel (Touch of Quality, DMC, 2006) Muazzez Ersoy (Nostalji Serisi 1-12, Raks, EMI, 1996-1999) Melih Kibar (Yadigar 1, 2, Dost Müzik, 2001, 2004) Bülent Ortaçgil (B.O için söylenmiş B.O şarkıları, Ada Müzik, 2000) Selmi Andak (Uluslararası Ödüllü Selmi Andak Şarkıları, Sakman Prodüksiyon, 2000) Ülkü Aker (35 Yılın Şarkıları, Universal, 2002) Barış Manço (Yüreğimdeki Barış Şarkıları, 2002) Deniz Seki (Aşkların En Güzeli, Özer Plak, 2003) Erol Büyükburç&Erdener Koyutürk (Üstada Saygıyla Tango, EMI, 2006) Candan Erçetin (Chante Hier, Topkapı, 2003) Candan Erçetin (Göçmen Şarkılar, DMC, 2006) Yaşar (Sevdiğim Şarkılar, Topkapı, 2003) Zuhal Olcay (Başucu Şarkıları 1, 2, Ada Müzik, 2006)

COVER’LAMAYAN KALMADI

Pop söyleyenden rock icra edene şarkı cover’lamayan neredeyse yok. Artık hemen hemen her albümde bir cover şarkıya rastlamak mümkün. En çok şarkıları cover’lanan Sezen Aksu bile Şarkı Söylemek Lazım albümünde bir Müslüm Gürses şarkısı olan Tanrı İstemezse’yi cover’lamıştı. İlk akla gelen cover’lar şöyle: Beni Yak (Duman), Yaz Yaz Yaz (Mor ve Ötesi), Ben Böyleyim (Candan Erçetin), Uykusuz Her Gece (Teoman), Sessiz Gemi (Sertab Erener), Dile Kolay (Deniz Seki), Tanrı Misafiri (Ebru Gündeş), Paramparça (Müslüm Gürses), Arapsaçı (Funda Arar), Kadınım (Yaşar).

Erol Evgin Uzun yıllardır şarkı söylemek için, seyirciye dokunabileceğim bir yer bulamıyordum. Arabesk egemenliği ve paranın el değiştirmesiyle düzgün mekanlar ortadan kayboldu, dinleyici kitlesinin düzeyi de çok düştü. Sanatçı Erol Evgin’e hak ettiği gibi bir olgunluk dönemi yaşatmak istiyorum.

Attila Atasoy Yaptığım albüm, eski bozulmamış zamanlara ve duygulara özlemi gideren bir çalışma oldu. Hele de her şeyin bozulduğu bu zamanlarda bu şarkılar sanki çöldeki vahalar gibi.

Işıl Yücesoy Böyle bir albüm bir müzisyen için ikinci bir nüfus kağıdı gibi bir şey. Kalbime botoks yaptırmış gibi oldum. Bugünlerde Taksim’de her iki dükkanda bir Ayten Alpman ve Belkıs Özener’i duymak çok heyecan verici.

Seyyal Taner Duyguların reytinginin düştüğünü düşünüyorum. Gerçek duyguların ortaya konduğu o dönemin şarkıları bugün nefes almak gibi bir şey. Ben o zamanlar 20 yıl sonrasının müziğini yaptığımı düşünüyorum. O şarkıları dinleyen yeni nesil "Vay be, nasıl müzikler yapılmış zamanında" diyecek.

ESKİLERİN YÜKSELİŞİNDE 2 ÖNEMLİ İSİM

NAİM DİLMENER


Geç yaşanan bu akımın sebebi 12 Eylül

Türkiye’de müzikte eskilerin tekrar moda olmasında en fazla payı olan isimlerden. 1995’te Mavi Radyo’da Eski 45’likler adlı programı da bu konuda bir ilk. Sonrasında, programı İstanbul Bilsak 5.Kat’ta müzik gecelerine dönüştürdü. İki yıl sonra Gazete Pazar’da Eski 45’likler diye bir köşe yazmaya başladı. Kişisel arşiviyle de bu konuda en önemli isimlerden. Bugüne dek bu konuda çıkan birçok albümün, yapılan organizasyonun içinde yer aldı, danışmanlık yaptı. Halen nostalji ağırlıklı repertuvarıyla, her ay Babylon’da partiler (üstte) yapıyor. Belkıs Özener’in konuk olduğu en son partisi, geçtiğimiz çarşambaydı. Radikal Gazetesi’nde müzik yazarlığını sürdürüyor. Her cumartesi 13.00’te Açık Radyo’da Dünya Dönüyor adlı nostalji müzik programı da yapıyor. Türkiye’de nostalji rüzgarının bu kadar güçlü hissedilmesini 12 Eylül 1980 Darbesi’ne bağlıyor: "Yurtdışında da hep geçmişe özlem dalgası var ama orada genelde mevcut zamanın bir 10 yıl öncesi bu kapsama dahil edilir. Yani 80’lerde en fazla 70’lere kadar geri gidersiniz. Bizim ülkemizde ise 90’lı yılların ortalarından itibaren bütün bu on yıllık süreler birarada geri çağrılmaya başlandı. 60’lı, 70’li, 80’li ve 90’lı yıllar... Bunun nedeni 12 Eylül’dür. Eğer 12 Eylül olmamış olsaydı bütün bu akımlar daha önce gerçekleşir ve farklı ilerlerdi. 12 Eylül bütün kültür ve sanat hayatına bıçak gibi darbe vurdu."

HAKAN EREN

Radyoyla başladı müzik şirketi kurdu


Eskilere olan ilgisi, Naim Dilmener’in Gazete Pazar’daki yazılarını fark etmesiyle alevlenmiş. Bugün, 1960’ta ilk Türkçe plağın çıkışından, 80’lerin sonuna dek yayınlanmış tüm 45’lik ve LP’lerin yüzde 98’ine sahip olduğunu söylüyor. 1998’de Radyo D’de Bir Zamanlar ve Geçmiş Bahar Mimozaları adlı iki radyo programına başladı ve halen devam ettiriyor. Bir yandan da nostalji partileri düzenliyor. www.birzamanlar.net sitesinin sahibi ve yazarı. Geçtiğimiz yıl, sadece nostalji albümleri yayınlayacak, Ossi Müzik adlı bir müzik şirketi kurdu. Şirketten, Sony BMG desteğiyle bugüne kadar birçok nostaljik albüm yayınlandı. Yenileri de yolda. Aynı zamanda Fikret Şeneş, Fecri Ebcioğlu, Tuğrul Dağcı ve Teoman Alpay gibi dönemin ünlü söz ve müzik yazarlarının menajerliğini yapıyor. "Eğer bir patlama varsa bu patlama, öncelikle yıllardır Naim Dilmener ile birlikte yürüttüğümüz çalışmaların bir sonucudur" diyor. Kalan Müzik Hasan Saltık ve Odeon Müzik’in katkılarının da göz ardı edilemeyeceğini söylüyor.

"BEN VARIM" ALİYE DİZİSİNDE ÇIKINCAAYTEN ALPMAN YENİDEN ZİRVEDE

Nostalji patlamasından radyo ve televizyonlar da payına düşeni aldı. Radyo D, Açık Radyo gibi kanalların yanı sıra birçok radyoda artık nostalji kuşakları var.

TV’lerde ise akım bundan iki sene önce Murat Meriç ve Alper Fidaner’in TRT 2’de hazırladığı Eski 45’likler programıyla başladı. Sonra birçok kanalda, özel nostalji müzik programları birbirini takip etti. TV8 de, bir süre önce sunuculuğunu Zerrin Özer ve Fikret Hakan’ın yaptığı "70’li Yıllar" adlı bir programla bu rüzgardan yararlanmak istedi.

TV dizileri de modaya ayak uydurdu elbette. Aliye dizisinde kullanılan Ayten Alpman’ın Ben Varım şarkısı, kısa sürede her yerde çalınmaya başlandı. Şarkıya ilginin artması, Alpman’ın 1999 yılında Ada Müzik’ten yayınladığı "En İyiler" albümünü satış listelerinin zirvesine taşıdı.

Bir İstanbul Masalı’nda kullanılan Münir Nurettin Selçuk’un Beni Kör Kuyularda Merdivensiz Bıraktın, Çemberimde Gül Oya dizisinde kullanılan Sevince ve Son Aşık gibi şarkılar da bunlara örnek.

Programların, dizilerin yanında, çeşitli reklam filmlerinde de başta MFÖ’nünkiler, birçok klasik şarkının kullanılması işin başka bir boyutu.

Bitcoin ve Ethereum ne kadar?

Bitcoin ve Ethereum ne kadar?

False