Egzozu olmayan azotlu otomobil geldi

Güncelleme Tarihi:

Egzozu olmayan azotlu otomobil geldi
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 16, 2004 00:00

GeleceÄŸin egzozsuz motorları için ilginç bir alternatif sunuldu: Otomobiller azot sayesinde egzozsuz çalışabilecek. Peki bu ÅŸekilde ne kadar mesafe alabilecekler?Bildik motorlar gibi o da piston ve silindirlere sahip ve en az onlar kadar gürültülü çalışıyor. Ama alternatif motorun çok daha ilginç bir özelliÄŸi de var: çalıştığında ısınmak yerine soÄŸuyor!Go-kartın arkasındaki boru ÅŸasisinde buz kristalleri oluÅŸurken yakıt deposundaki sıvının sıcaklığı Äž197 derecede korunmakta. Azotla çalışan Gokart’ın buluşçusu bir Alman: Heinrich Schmid. Bavyera bölgesinde ‘N-Gine’ adında bir firması var. ‘N’, azotun element cetvelindeki simgesi. Azotu neredeyse sınırsız olarak elde etmek mümkün. Dünyamızın atmosferi %78 oranında azottan oluÅŸmakta. Ne var ki azot yanıcı olmadığı için motor yakıtı için uygun deÄŸildir. Fakat Schmid’in motoru zaten yanmalı motor deÄŸil, bir tür geliÅŸtirilmiÅŸ hava toplayıcısı. Fikir, basınçlı tüpteki havayla pistonlu bir motoru çalıştırmaya dayanıyordu. Bu motor, geri geriye giden bir kompresör gibi yoÄŸunlaÅŸtırılmış havanın enerjisini rotasyona çevirerek tekerlekleri döndürüyordu. Ne var ki basınçlı hava otomobili tıpkı elektrikli otomobil gibi kısa menzili yüzünden baÅŸarılı olamadı. Schmid, yakıtın iyice soÄŸutulması ve sıvı olarak depolanması halinde randımanın yükseldiÄŸini söylüyor. Bu süreçte 800 litrelik sıvı hava, bir litrenin hacmine sıkıştırılmakta. Sıvı yakıt deposu bu yüzden basınçlı hava tüplerine kıyasla üç misli hacme sahip. Ancak sıvı hava (içindeki oksijen nedeniyle) çok tesirli olduÄŸu için Schmidt azotta karar kıldı. AraÅŸtırmacının laboratuarında ÅŸu sıralar küçük bir bisküvi kutusu büyüklüğünde ve 45 PS gücündeki yuvarlak pistonlu motor azotla çalışıyor. Vitese gerek yokTıpkı elektromotorlarda olduÄŸu gibi dönüş momentinin tamamı kalkış anında hazırda bulunuyor. Azot motoru bu yüzden vitese ihtiyaç duymadığı için doÄŸrudan doÄŸruya otomobilin tekerlek göbeÄŸine monte edilebiliyor. Dur kalk durumunda yaÅŸanan kayıplar azotlu motorda söz konusu deÄŸil, çünkü otomobil durduÄŸu anda motorda hemen duruyor. Zehirli egzoz oluÅŸmuyor. SıvılaÅŸtırmak için atmosferden alınan azot, motorda kullanıldıktan sonra tekrar atmosfere salınıyor. Tabii bu dolaşım da ne yazık ki enerjisiz iÅŸlemiyor. Bir litre sıvı azotun üretimi için bir gaz fabrikası yaklaşık olarak 200 vat/saate ihtiyaç duymakta. Schmid, motorun bu enerjinin yarısıyla çalışabileceÄŸini söylüyor. Mesela küçük bir otomobilin saatte 100 km’lik bir hızla gidebilmesi için yaklaşık olarak on kilovat gerekli ve bunun maliyeti ÅŸu sıralar 15 euro civarında ve dev bir depo hacmiyle bile ancak 250km’lik bir mesafe yapılabilir. GeleceÄŸi varAzotlu motor konusunda özellikle de otomobil endüstrisini ekspersizleri çekimser. Daimler Chrysler kuruluÅŸunun motor geliÅŸtiricileri örneÄŸin, vizyonu gelecek vaat etmeyen bir geliÅŸme olarak görüyorlar ama bununla birlikte depo büyüklüğü ve menzilin çok fazla önem taşımadığı bot, Gokart veya benzeri araçlarda kullanılabileceÄŸini düşünüyorlar. N- Gine firması ÅŸimdi bu alanda geliÅŸmeler yapmak istiyor. EndüstrileÅŸme adımı ilk olarak bir Golf-Caddy fabrikasıyla atılacak. Ama fosil hammaddelerin iyice azalması halinde Schmid yeni motorun çok daha önemli bir rol oynayacağından emin. Hatta hidrojen motoruna bile iyi bir alternatif olabilir. Sonuçta patlama tehlikesi yüzünden hidrojenli otomobillerin yaygınlaÅŸabilmesi biraz şüpheli. Azotlu motor nasıl çalışıyor?Depodaki sıvı azot -197 santigrat derecede tutulmakta Azot buharlaÅŸtırıcı gövdede çevrenin sıcaklığına ulaÅŸarak buharlaşıp, genleÅŸiyor.Regülatör, genleÅŸen gazın basıncını motora iletiyor.Gazın basıncı pistonu çalıştırıyor. Egzoz borusundan yalnızca zehirsiz azot çıkıyor. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!