GeriKelebek Bahar yorgunluğu kronik olabilir
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Bahar yorgunluğu kronik olabilir

Abone Olgoogle-news

Halsizsiniz yorgunsunuz uyku yetmiyor

BAHAR aylarında insan metabolizmasında oluşan değişikliklerle ortaya çıkan bahar yorgunluğu, tedavi edilmezse kronikleşebiliyor. Acıbadem Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Koptagel İlgün, bahar yorgunluğunun tedavi edilmesi gereken bir hastalık olduğunu söyledi.

Baharla beraber birçok kişide halsizlik, yorgunluk, eklem ağrıları, uyku isteği gibi şikayetlerin görüldüğünü belirten Prof. Dr. İlgün, kalp ve romatizma hastalıklarında da yakınmaların arttığını söyledi. Bahar yorgunluğa yönelik önlem alınmazsa ‘kronik yorgunluk sendromu’na dönüşebileceğini vurgulayan Prof. Dr. İlgün, ‘‘Eğer yakınmalar süreklilik kazanmışsa ve kendinizi her zaman halsiz ve bitkin hissediyorsanız, kronik yorgunluk ile karşı karşıyasınız’’ dedi.

YÖNETİCİLER DİKKAT EDİN

Prof. Dr. İlgün'ün verdiği bilgiye göre, baharda havadaki elektrik yükü artıyor. Bu yük pozitif ve negatif iyonlar aracılığıyla taşınıyor. Pozitif iyonlar arttıkça vücuda zindelik getiriyor. Negatif iyonların artması ise yogunluk, halsizlik ve gerginliklere neden oluyor. Havadaki elektrik yükü, taşıtların yol açtığı kirlilik, sanayi atıkları gibi nedenlerle kentte daha fazla.

Yönetici kadrosunda çalışan, sorumluluğu fazla olanlarda, halsizlik, kırıklık, boğaz ve baş ağrılarıyla gelişen kronik yorgunluk sendorumun daha etkili olabileceğini belirten Prof. Dr. İlgün, ‘‘Kronik yorgunluk sendromu olanlar, gözlerinin önünde beneklerin uçtuğunu, devamlı başağrısı ile birlikte sanki kerpetenle ensesinin sıkıldığı hissine kapıldığını söyler. Eklem ağrılarından yakınır. Bu kişilerin işteki konsantrasyonları bozulur. Eklem ağrıları ve ruhsal sıkıntılar yakasını bırakmaz’’ dedi.

Bahar yorgunluğu ve kronik yorgunluğun yanı sıra ‘mutsuzluk’ yorgunluğunun da bulunduğunu anlatan Prof. Dr. İlgün, ‘‘Kendini sürekli halsiz, isteksiz, yorgun hissedenler bu gruba giriyor. Bunların yorgunluk hisleriyle mutsuzlukları arasında bağlantı var. Mutsuzluk yorgunluğu, insanın psikolojisiyle çok yakından ilgili’’ dedi.

Günde 3 litre su için

Baharda vücut, B ve C vitaminleri ile potasyum başta olmak üzere daha çok vitamin ve minerale ihtiyaç duyar. B ve C vitaminleri sebze ve meyvelerde, potasyum da domates, patates ve kayısıda bol miktarda bulunur.

Günde 3 litre su için. Yemek yemeden ve yatmadan önce yavaş yavaş su içerek, vücudunuzun ihtiyacı olan suyu sağlayın.

Uyku ritmine dikkat edin. Rahat bir uyku için yatağa girmeden önce, günlük bütün stres nedenlerinizi aklınızdan uzaklaştırın. Hoşunuza giden konuları düşünün veya hoşlandığınız bir film seyredin.

Alkolden uzak durun. Çünkü yorgunluktan kurtulmak için alkole sarılmak, çözümü zor problemleri ortaya çıkarabilir.

Yorgunluğunen iyi ilacı kısa tatiller

Prof. Dr. Koptagel İlgün, kronik yorgunluğa yakalananların önce bunun nedenlerini araştırması gerektiğini söyledi. Neden eğer iş yoğunluğu ise ‘‘Çalışma temponuzu düşürün' diyen Prof. İlgün, neden monotonluksa ‘‘Hayatınızı renklendirin' dedi. Prof. İlgün, kronik yorgunluktan korunma yollarını şöyle sıraladı:

En iyi ilaç, tatile çıkmaktır. İmkanlarınızı zorlayarak, bir kaç günlüğüne de olsa kent dışına çıkın.

Sabahları, aç karnına, en az 5 dakika yürüyüş yapın. Ancak bu yürüyüşleri, güneşli günlerde yapmaya özen gösterin.

Her sabah, 10-15 dakika, aç karnına jimnastik yapın. Ama vücudunuzu aşırı yormaktan da kaçının.

Sofranızdan meyve ve sebzeyi eksik etmeyin. Sevmeseniz de mevsimin özelliklerini taşıyan meyve ve sebzelerin bütün çeşitlerinden bol miktarda yiyin.

False