Kampanya Notlarım 2: CHP'nin Hedefi Yüzde 30,46!

Birincisini dün AK Parti üzerine yazdığım Kampanya Notlarımın ikincisinde CHP'yi ele alacağım. Soru aynı: CHP'nin yerinde olsam nasıl bir kampanya yürütürdüm?

Haberin Devamı

CHP Hedefi % 30,46!

Baykal’dan bayrağı devralan Kılıçdaroğlu ve ekibi için hedef girdikleri her seçimde hedef % 30’u aşmak oldu. Bu seçimde de hedef yüzde 35 olarak ilan edildi. Bunun için de ilk aşılması gereken çıta Halkçı Parti’nin 1983 seçimlerinde almış olduğu %30,46’dır. CHP bu oyla 12 Eylül’den sonra bir sol partinin almış olduğu en yüksek oyu alacaktır.

CHP’nin Görünmez Tavan Sorunu!
Daha evvelki bir yazımda analiz ettiğim gibi CHP’nin sorunu sol adına seçimlere giren partilerin hiç bir seçimde oyların çoğunluğunu almamış olması gerçeğidir. 1970lerde 40 puan bariyerini aşan CHP’nin ardından sol adına seçime giren partiler 12 Êylül’den sonra önce 30ların altına sonra 20lerin altına inmiştir. Öyle ki 2007 seçiminde sağ partilerin aldığı toplam oy ile sol partilerin aldığı toplam oy (CHP+Bağımsızlar) arasındaki makas 50 puana çıkmıştır. Önümüzdeki seçimlerde eğer CHP 30 ve HDP 10 puan barajını aşarsa bu makas 20 puana kadar inmiş olacaktır—8 yılda ciddi bir değişim!

Haberin Devamı

CHP’deki değişimin kodları!
CHP önümüzdeki seçimde başarılı olmak için iki kritik adımı şimdiden atmış durumda. İlk olarak parti Baykal döneminden kalma seçmende karşılığı sınırlı olan ulusalcı söylemi geride bıraktı. İkinci olarak da Mansur Yavaş ve Ekmeleddin İhsanoğlu’nun parti adına aday gösterilmesi ile CHP daha önce kendisine oy vermeyen seçmenlere kapılarını açtı. CHP’ye geçmişte hiç uğramamış bu yeni seçmenler artık partiye alıcı gözle bakıyor. Bir başka ifadeyle eskiden dükkana gelmeyenler, şimdi alış veriş yapmasa da en azından içeri girip etrafa bakıyor. Peki kim bu seçmenler? CHP bu seçmenleri nasıl ikna edebilir?

CHP’nin hedef kitlesi: Ekonomik Gidişat Seçmeni!
Seçmenlerin bir kısmı ideolik bir kısmı lider bazlı bir kısmı da ekonomik gidişat seçmeni. Bu son grup oransal olarak azınlıkta. Ekonomik kriz dönemlerinde yüzde 20’yi ancak bulan bu seçmen kitlesinin önemli bir özelliği var: Diğer iki gruba nazaran bu grup oylarını stratejik olarak değiştiriyor. Yani ikna maliyeti en düşük seçmen bu seçmenler. CHP’nin bu seçimdeki en büyük fırsatı ekonomik gidişattan memnun olmayan seçmenlerin oransal olarak yüksek olması. CHP Seçim Bildirgesi işte tam da bu realitelerden yola çıkarak hazırlanmış bir yol haritası. Partinin başarısı bu yol haritasını hangi kadronun uygulayacağını kamuoyuna inandırıcı bir şekilde aktarmasına ve tabii bu yol haritasına sadık kalmasına bağlıdır.

Haberin Devamı

CHP’nin temel handikapı!

Bu bağlamda CHP’nin önündeki temel handikap parti sözcülerinin geçmişten gelen alışkanlıklarını devam ettirmekte ısrarcı olması olacaktır. CHP sözcüleri kültürel konularda ulusalcı, siyasi konularda Erdoğan karşıtı bir söylem tutturduğu ölçüde partinin yeni kalkınmacı açılımı hedefine ulaşamayacaktır. Özellikle Erdoğan’a yolsuzluklar üzerinden muhalefet etme kolaycılığı ve tabandan gelecek başkanlık karşıtı muhalefet talebi karşısında CHP’nin pozitif yeni söyleminden uzaklaşılması CHP için ciddi bir risk oluşturmaktadır. Dünkü yazımda da ifade ettiğim gibi Erdoğan ve Başkanlık odaklı bir kampanya sonucu 2015 Cumhurbaşkanlığı seçimi olacaktır. Bu da CHP için bilinen tekrarı yani 25 puan bandı demektir.

Haberin Devamı

CHP’nin Tercihi!

Özetlersem, kalkınmacı yeni CHP vizyonu kamuoyuna inandırıcı bir kadro tarafından mesaj disiplini içinde anlatıldığı ölçüde hedefine ulaşacaktır. Pozitif bir kampanya ile kendisine yönelen yeni seçmenlere daha yaşanır bir Türkiye vizyonu anlatan CHP önümüzdeki seçimlerde 30 puan bandını zorlar. Erdoğan ve Başkanlık karşıtlığında ısrar eden, kültürel konularda ulusalcı vizyonu tekrarlayan CHP ise 2011 seçimlerinde aldığı 25 puan bandına geri döner.

Başta da ifade ettiğim gibi seçimler sadece seçmenler için değil partiler için de bir tercih meselesidir. Bakalım CHP sözcüleri önümüzdeki kampanya döneminde hangi seçeneği tercih edecek.

Yazarın Tüm Yazıları