İnsanları ve olayları tarihe yazanlar...

İsmet SOLAK
Haberin Devamı

Çankaya Köşkü'nde, Foto Muhabirleri ödül töreninde sıcak görüntüler vardı. Cumhurbaşkanı'nın Köşk'ü açması, mesleğin bu çilekeş emekçilerine verilen en anlamlı ve duygu yüklü bir armağandı.

FMD Başkanı Bülent Hiçyılmaz'ın dediği gibi, Foto Muhabiri objektif'tir. Her fotoğraf ise tarihin kendisi'dir. Mesleğe adım atalı 35 yıl oldu. En ünlü foto muhabirlerini tanıdım. Hüseyin Ezer, Mehmet Sürenkök, Gazoz Hasan, Doğan Yukay'ı rahmetle andım. Bu neslin bir sonrası, ama şu an meslekten kopan Asaf Uçar, Mustafa Türkyılmaz, Abbas Goralı, Sökmen Baykara, Mustafa Bozdemir, Rafet Hüner, Kayhan Vandemir, Berat Yurdakul, Sami Özçoban... Adı pisliğe hiç bulaşmadan tarihe geçmiş gazeteciler...

Baktım, olayların içinde ve önünde var güçleriyle koşturan bu insanlar; gerektiğinde itilip kakılmayı, horlanıp azarlanmayı, hatta ölümü göze alan foto muhabiri arkadaşlarım, tarihin fotoğrafını çeke çeke tarihi yazmışlar. Bülent'in dediği gibi, ‘İnsanları, olayları tarihe yazmışlar.’

Şimdi Köşk'te izlerinden gelen objektiflere poz verip tarihe geçmek istiyorlar. Bence de foto muhabirleri dünyanın belki de en zor işini yapıyorlar. Siyasetçi varsa foto muhabiri ve kameraman olabileceğini bilerek, ‘‘Bu ülke varsa, foto muhabirleri de vardır. Çünkü, Cumhuriyet ve demokrasi varsa kalemler ve deklanşörler özgür olabilir’’ diyorlar:

FOTOĞRAF TARİHTİR

‘‘Fotoğraf bir andır. Habere yorum koyabilirsiniz, yeniden ve yeniden yazabilirsiniz. Ama o an var ya o an... O anı yeniden çekemezsiniz. Foto muhabirinin görevi, işte o anı yakalamak ve ölümsüzleştirmektir.’’

Foto muhabiri, hızlı karar almak ve aynı hızla uygulamak zorundadır. Bu yüzden, her zaman aramızda çekişme ve çatışmalar olmuştur. Muhabirler, bir anlamda kalem gücüyle, ‘Şunu çek, onu çek’ derler. Foto muhabirinin beyni göze indiği anda bu talepler gelince tepeleri atar. Ama et tırnaktan ayrılmaz. Koşuşturma ortaklaşa sürüp gider. Foto muhabiri o anı ya yakalar ve tarihi belgeler, ya da bir daha asla! Her zaman o an önemlidir.

Bülent de bunu da vurgulayarak, ‘‘Kimi durumlarda, bir fotoğrafın anlattığı şey, sayfalarca yazılsa, o anı yakalayan o bir tek kare kadar etkili olamaz. İşte foto muhabirliğinin gücü buradadır. Foto muhabiri objektiftir. Çünkü dünyayı, olayları yalnızca objektifinden görür. Ünlü bir iletişim bilimci, 'Haber, tarihin kısaca yazılmış müsveddesidir' diyor. Doğru bir tanım, ama, fotoğraf tarihin ta kendisidir. Çünkü biz, tarih yazarız. İnsanları, olayları tarihe yazarız’’ dedi.

Bu yarışı destekleyen sponsorlara; Ceyjans, Kentbank, Kent Şekerleme, Fuji Film, Bankkapital ve Raks'a da ödüllerini Cumhurbaşkanı Demirel verdi. Sponsor sayısının artmasını diliyorum.

CEMRE FOTOĞRAFI

Törende anılara daldık. Çubuk Barajı'nda gün boyu suya düşen cemre resmini çekmek için bekleyen acemileri... Cinayet haberi isteyen şefin masasına, ölen adamın kopan başını koyan Berat Yurdakul'u hatırladık.

Hürriyet'in simgesi rahmetli Mehmet Sürenkek'ten aktarılan anı enfesti. Mehmet Abi'ye Galatasaray-Güneş maçında görev verilir. Tüm foto muhabirleri Güneş kalesine, O Turgay'ın arkasına geçer. Derken Güneş gol atar. Mehmet Abi Rolefleks'in deklanşörüne basana kadar, top köşeye uçan Turgay'ın eline değerek ağlara takılır. Rahmetli, dönemin Cumhurbaşkanı Celal Bayar'a bile ricada bulunabilen bir fotoğraf sanatçısı. Tarihi bir istekte bulunur:

‘‘Bir defa daha atlar mısın Turgay, uçtuğun anı çekemedim de!..’’













Yazarın Tüm Yazıları