İngiltere ince kadın çorabı pazarının yüzde 15’i Türklerin

İNCE kadın çorabında Türk üreticiler Avrupa’da başta İngiltere olmak üzere hızla pazar payını artırıyor. Öğretmen Çorapları’nın Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, artık İngiltere’de yüzde 15 pazar payını ele geçirdiklerini ve bu rakamı önümüzdeki yıl yüzde 20’ye çekmeyi hedeflediklerini söyledi.

TÜRKİYE bugün çorap üretiminde son derece güçlü bir ülke. 1 milyar dolarlık Avrupa Birliği pazarındaki yaklaşık her dört çoraptan birini Türkiye üretiyor. Üretim kapasitesi bakımından 1.5 milyar adetle dünyadaki üçüncü büyük üretici ülke. Bu rakamlar çorap pazarının geneline ilişkin. Yani kadın ve erkek tüm çorapları kapsıyor. Üretimi daha kolay erkek çoraplarında Çin son iki yıldır Türkiye’yi tehdit ederken, ince kadın çorabında Türk üreticiler Avrupa’da başta İngiltere olmak üzere hızla pazar payını artırıyor. Öğretmen Çorapları’nın Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, artık İngiltere’de yüzde 15 pazar payını ele geçirdiklerini ve bu rakamı önümüzdeki yıl yüzde 20’ye çekmeyi hedeflediklerini söylüyor. Marks&Spencer’ın (M&S) da toplam ince kadın çorap ihtiyacının yüzde 35’inin Türkiye’de ürettiklerine dikkat çeken Sami Kariyo, "Bugün M&S’ın dışında İngiltere’de Tesco, Debenhams, Boots gibi /images/100/0x0/55ead5aff018fbb8f899bab9perakende zincirlerine de Türk çorabı veriyoruz. Her 6-7 İngiliz kadınından biri Öğretmen Çorap Fabrikasında üretilen bir ürünü giyiyor. Gelecek yıl her 5 kadından biri bizim çorabımızı giyiyor olacak" diyor. Erkek çorabında Çin’in büyük bir tehdit oluşturmasına karşılık ince kadın çorabının üretiminin daha zor olduğunu belirten Sami Kariyo, Çin’i tehdit olarak görmüyor. Kuruluşunun 55’inci yılını da kutlayan Öğretmen Çorap’ın Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo ile çorap sektörünü ve ağırlıklı ince kadın çorabını, Penti’nin geleceğe bakışını konuştuk.

Türkiye’de bugün çorap pazarını büyüklüğü nedir?

-
İnce kadın çorabında 50 milyon dolar, 30-40 milyon dolarlık da erkek çorabı pazarı olduğunu tahmin ediyoruz. Toplam çorap pazarının ise ihracatla birlikte çorap sektörünün büyüklüğünü yaklaşık 1 milyar dolarlık iş hacmi yarattığını düşünüyoruz. Bunun yüzde 10’u yerli piyasa, yüzde 90’ı ihracata yönelik. 10 yıl önce Türkiye’deki pazarın toplam tüketiminin 5.5 milyon düzine civarında olduğunu konuşurduk. Bunun en az yüzde 10-15 daraldığını ve 4.5-5 milyon düzineye indiğini düşünüyorum. Miktar açısından böyle bir düşüşe karşın değer olarak düşüşün çok fazla olmadığı kanaatindeyim. Çünkü sektör katma değeri daha yüksek ürünlere yöneldi.

Türkiye çorap üretiminde dünyada nerede?

-
Biz çorabın Türkiye’de nereye doğru gideceğini 10 yıl önce tahmin etmeye çalıştık. Çorabın dünyadaki merkezi İtalya. Ama ince kadın çorap ve erkek soket çorap üretimi yavaş yavaş doğuya kayıyor. Avrupa Birliği’ndeki yaklaşık her dört çoraptan birini Türkiye üretiyor. Türkiye çorapta kuvvetli bir ülke haline geldi. Üretim kapasitesi bakımından baktığımızda 1.5 milyar adetle dünyadaki üçüncü büyük üretici ülke Türkiye. İtalya’da buna yakın bir rakama sahip. Bizim ortalama fiyatlarımız maalesef İtalyanlar’ın yüzde 40’ı seviyesinde. O yüzden İtalyanlar’ın katma değer açısından pazarının değeri daha büyük. Birinci sırada ABD var. ABD ağırlıklı olarak kendi iç pazarına hitap ediyor. İkinci büyük üretici ise Çin. Türkiye çorapta yıldızlaşma içindeyken son iki yılda Çin faktörü ortaya çıktı.

ÇİN BİZİ TEHDİT EDEMEZ

Çin malları, Türk çorabını olumsuz etkiliyor mu?

- Türkiye’de çorap üretiminin yüzde 80’ini erkek çorabı ve soket üretimi oluşturur. Çin faktöründen bu kategori çok olumsuz etkilendi. Avrupa Birliği’ne olan ihracatımız ki yaklaşık 1 milyar adet seviyesinde. Çin bu seviyeye iki yılda ulaştı. Ancak 2006 sonlarına doğru bu trendin tekrar değişmekte olduğun ve Türkiye’ye yeniden talep geldiğini görüyoruz. İnce kadın çorabına baktığımızda ise hiçbir şekilde biz böyle bir trend görmedik. İnce kadın çorabında Çin, ne AB’de ne de Türkiye’de yerli üreticilere rakip olabilecek konuma gelmedi.

İnce kadın çorabında neden size rakip olamadılar?

-
İnce kadın çorabı üretimi diğer çoraplara göre nispeten daha zor, çok daha fazla sabit sermaye yatırımı gerektiren bir iş. Daha fazla para yatırmanız, işi daha iyi bilmeniz, yönetim ve kalite olayına daha fazla sahip olmanız gerekiyor. Bütün bunlar fiyata yansıyor. Biz Avrupa’da ve Türkiye’de herhangi bir Çin tehdidi görmedik. Hatta Çin’in potansiyel bir tehdit olabileceğini düşünerek Çin’e kendimiz gittik. Bazı fabrikalardan ince kadın çorabı alma girişiminde bulunduk ama çok pişman olduk. Çok rahatlıkla önümüzdeki 3-5 yıl içinde Çin’in hala ince kadın çorabında bir tehdit olmayacağını, olamayacağını düşünüyoruz.

Kosova’da kadın çorabı Penti olarak anılıyor

Komşu ülkelere ihracatınız var mı?

- Bizim komşu ülkelerde ciddi bir ağırlığımız var. Gürcistan’da, Azerbaycan’da, Makedonya’da, Sırbistan’da önemli bir markayız. Kosova’da çorap Penti olarak anılmaya başlanmış. Ayrıca Macaristan, Slovenya’da bir sürü müşterimiz var. Biz Penti ile komşu ülkelerde çok daha ağırlıyız. Penti markasıyla ihracatımız da 1 milyon dolar seviyesinde. Biz Penti olarak 2005 yılında bütün çorap sektörü içinde ciro açısından en büyük firma haline geldik. İSO’nun ikinci 500 büyük sıralamasında 200’üncü olduk.

2006 cironuz ne olacak, 2007 beklentiniz nedir?

- 2005 yılı ciromuz yaklaşık 46 milyon YTL, 2006 yılında ise bu rakama 9 ayda ulaştık. Sene sonu ciromuzun da 55-60 milyon YTL olacağını düşünüyoruz.

Açık alanlara çorap otomatları geliyor

2007’de yeni projeleriniz olacak mı?

- 2007 kuruluşumuzun 55’inci yılı. Yeniliklerimiz sürecek. 2007 başında çorap otomatımızın lansmanını yapacağız. Makineye para atarak ürünü alabileceksiniz. Çorap sektöründe bu ilk defa yapılıyor. Satış değil, imaj ve özüm amaçlı. Bir kadının ihtiyacının bir dakikada çözümleneceği bir proje yapmak istedik. Bu otomatları havaalanları gibi açık alanlara koymak istiyoruz.

Kaç makine düşünüyorsunuz?

- Üç makineyle gireceğiz. Bir yıl içinde 15 makineye ulaşmak istiyoruz. İleride bunu çok küçük çamaşırların satış ve pazarlamasında da kullanacağız. Bu otomatlar Türkiye’de yapılıyor, yüzde 100 Türk imalatı. Bankamatik gibi ekrana basılarak kullanılabilecek.

SAMİ KARİYO

ÖĞRETMEN Çorapları’nın Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, 1958 İstanbul doğumlu. Robert Koleji’den mezun olduktan sonra Amerika’da Colombia Üniversitesi’ne gitti. Okulu bitirmeden Türkiye’ye döndü ve Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’ne girdi. Ama mezun olmadan Fransa’ya gitti ve iki yıl kaldı. 1984’de İstanbul’a gelerek aile şirketi olan Öğretmen Çorapları’nda çalışmaya başladı. Bir süre sonra şirketi devralarak Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı üstlendi. Halen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Çorap Meslek Komitesi Başkanı, İTKİB Meslek ve Eğitim Komitesi Üyesi. Çorap Sanayicileri Derneği’nin eski başkanı ve bugünkü Başkan Yardımcısı.
Yazarın Tüm Yazıları