Güncelleme Tarihi:

Şirketlerdeki dijital dönüşüm her zaman başarıyla sonuçlanıyor mu?
McKinsey, Deloitte ve BCG gibi küresel danışmanlık şirketlerinin araştırmaları, şirketlerdeki dijital dönüşüm projelerinin yaklaşık yüzde 70’inin başarısızlıkla sonuçlandığını ortaya koyuyor. Bu başarısızlığın ana nedeni, sanılanın aksine teknoloji seçimi değil. Asıl sorun, değişim yönetiminin eksikliği. İnsan davranışları, kurum kültürü ve süreçler dönüşmeden sadece sistemin değiştiriliyor olması. Şirketlerin dijital dönüşüm süreçleri çerçevesinde yeni sistemler kurulduğunda her şeyin kendiliğinden değişeceği sanılıyor. Oysa süreç aynıysa, refleksler eskisi gibi çalışıyorsa ve insanlar yeni teknolojiye sadece “katlanıyorsa”, o zaman dijital dönüşüm, verimlilik hamlesinden çok bir dijital işkenceye dönüşebiliyor.
Dijital dönüşümde başarının sırrı nedir?
Bugün geldiğimiz noktada görüyoruz ki dijital dönüşüm bir teknoloji yarışı değil; bir kültür ve zihniyet dönüşümüdür. İnsan, süreç ve teknolojiyi dengeli bir şekilde bir araya getirebildiğinizde, gerçek dönüşüm başlıyor. Diğer taraftan her sektörün, her şirketin olgunluk düzeyi, gereksinimleri, uyması gereken regülasyonlar birbirinden farklı olduğu için dijital dönüşümde istenen sonucu almanın tek bir reçetesi yok.
3 AYAKLI DENGE ŞART
Bacacı Yatırım Holding’in dijital dönüşüm süreci nasıl ilerledi?
Dijital dönüşümün başarısı, sadece teknolojiye değil; insan ve süreç boyutlarına da aynı ağırlıkta yatırım yapmaya bağlı. Gerçek dönüşüm ancak teknoloji, insan ve süreç ile oluşturulan üç ayaklı bir dengeyle mümkün. 45 yılı aşkın süredir 9 farklı sektörde faaliyet gösteren Bacacı Yatırım Holding olarak kendi bünyemiz ve bünyemizdeki şirketler çerçevesinde gerçekleştirdiğimiz dijital dönüşüm çalışmalarında önceliğimizi, yeni sistemler satın almaktan çok iş yapış biçimlerimizi sadeleştirmeye, süreçlerimizi iyileştirerek çalışanların günlük hayatını kolaylaştırmaya verdik. Ardından bu sadeleşmiş yapıya uygun teknolojileri süreçlere entegre ettik. “Fix the basic” yaklaşımıyla altyapımızı güçlendirdik; ERP dönüşümü, kağıtsız iş akışları ve kullanıcı deneyimini merkezine alan uygulamalarla adım adım ilerledik.
BAŞARI İNSANLARLAUYUMDAN GEÇİYOR
Bacacı Yatırım Holding’teki dijital dönüşüm yolculuğumuz bize, dijitalleşmenin en yeni teknolojiyi satın almaktan ibaret olmadığını; asıl başarının teknolojiyi süreçlerle ve insanlarla uyumlu bir şekilde bütünleştirebilmekten geçtiğini bir kez daha gösterdi.
Karmaşık süreçlere dijital makyaj yapmak yerine, önce süreçleri sadeleştirip ardından teknolojinin bu süreçlere entegre edilmesini sağladık. IT dışı ekiplerimizden, iş birimlerimizden ve kullanıcı temsilcilerinden oluşan bir “sahiplik ağı” kurduk. Rol bazlı, işe entegre eğitimlerle kullanıcılar sadece “hangi tuşa basacağını” değil, “neden öyle yaptığını” da öğrendi. Üst yönetimin görünür desteği, dönüşüm sürecinde devamlılık arz eden şeffaf ve empatik iletişimle desteklendi. Bütün bunlar da başarıyı beraberinde getirdi.
‘SEKTÖRLERİN DİNAMİKLERİNE GÖRE YOL HARİTASI ÇİZİYORUZ’
Bacacı Yatırım Holding bünyesine farklı sektörlerden şirketler dahil olduğunda bu süreci nasıl yönetiyorsunuz?
Öncelikle dijital varlıklarına ve bu varlıkların birbiriyle ne kadar entegre çalıştığını analiz ederek başlıyoruz. Şirketin bulunduğu sektörde kritik olan altyapı ve uygulama portföyünün mevcut olup olmadığını kontrol ediyoruz. Genellikle temel uygulamalar mevcut oluyor ama uygulamalar arasında entegrasyon olmadığı için veri güvenilirliği konusunda soru işaretleri oluyor.
Ardından şirketin bulunduğu dijital olgunluk seviyesine göre çok hızlı yol haritasını belirliyoruz. Olmazsa olmazlarımız da var. Yani bir şirket Bacacı Yatırım Holding bünyesine girdiği zaman kurumsal yönetişim anlamında bazı uygulamaları hemen entegre ediyoruz. Satın alma, finans, muhasebe, sözleşme yönetimi gibi kurumsal yönetişim anlamında, sektör bağımsız tüm bu konuları ana çatıya entegre ediyoruz. Ama ondan sonraki yol haritası sektörün dinamiklerine ve ilgili şirketin olgunluk seviyesine göre şekilleniyor.