Kayıtsız mısınız şikayetçi mi yoksa yaratıcı mı?

Güncelleme Tarihi:

Kayıtsız mısınız şikayetçi mi yoksa yaratıcı mı
Oluşturulma Tarihi: Mart 22, 2014 13:18

Ofislerde çeşit çeşit çalışan var. Sürekli şikayet eden, paydos için dakika sayan, hak ettiği değeri görmediğini düşünen... Flow Koçluk Okulu Akademik Direktörü Talyaa Vardar, işyerlerindeki çalışan tiplerini ve bu tiplerin nasıl kazanılacağını anlatıyor.

Haberin Devamı

Kayıtsızlar (Ziyaretçiler)
Özellikleri: İşyerinde sürekli saatine bakan, çıkmak için dakika sayanlar... Bu gruba dahil olan çalışanlar için fark yaratmak ve takıma, kuruma katkıda bulunmak pek söz konusu değil. Ucu kendisine dokunmadığı sürece, değişim ve gelişimi önemsemiyorlar. Verdiğiniz işler sonuçlandırılmıyor, çalışanda bir gelişim gözlemlemiyor, buna rağmen hep bir cevabı var ise ve davranışlarını değiştirmek için bir çaba gözlemlemiyor iseniz, çalışanınız bu grupta demektir.

Nasıl kazanabilirsiniz?
Bu çalışan her zaman mı böyleydi, yoksa dönemsel bir durum mu? Çalışan, eskiden beri sizin için kayıtsız grubunda ise, farkındalığının düşük olma ihtimali yüksek. Onu ne istediğini tanımlaması için cesaretlendirin. İyi yaptığı şeyleri takdir edin. Geri bildirim almasını sağlayın. Siz, ona geri bildirim verdikten sonra bir süre tanıyın ve bu sürede koçluk yaparak kendisi için gelişim planı hazırlamasını ve farkında olduğu gelişim alanlarını tanımlamasını sağlayın. Geri bildiriminizi sahipleniyor ve elinden geleni yapıyorsa, bu kişi yaratıcı tutumuna geçmeye adaydır. Ancak fazla bir değişim gözlemlemediyseniz, belki de el sıkışıp yolları ayırmanın zamanı gelmiştir. Çalışan dönemsel bir kayıtsızlık içindeyse, önce bu çalışanı ne kadar kazanmak istediğinizden emin olun. Böyle durumlarda kök nedeni bularak işe başlanması gerekiyor. Ardından da bu nedene göre görev değişikliği, rotasyon, kişinin fark yaratmak isteyebileceği bir proje veya bu kişiye mentorluk rolünün verilmesi gibi farklı aksiyonlarla çalışan geri kazanılabilir.

Şikâyetçiler
Özellikleri: Bu kişiler bir hedefe ulaşmaya çalışabilir ancak, hedefe ulaşmak için atmaları gereken adımları atmaz. Bu kişilerin problemlere odaklanma eğilimi yüksektir. Daha çok sorunları ve riskleri algılarlar. Bu nedenle de hedefleri başarmakla ilgili süreç gözlerinde büyüyebilir.
Bu kişiler durumların, olayların, kendilerinin farkında olabilirler; ancak iç motivasyon sistemlerinde ‘nasıl olabilir?’den ziyade ‘nasıl olamaz’a odaklanırlar.

Nasıl kazanabilirsiniz?
Bu kişinin mevcut inanç ve ezberlerini sorgulamalarını sağlayın; bunun için onun ‘bunun yolu budur’ gibi kısıtlayıcı yaklaşımlarına karşın, seçenek yaratarak, bu seçenekleri somut örneklerle örneklendirin. ‘Nasıl olamaz?’ konusunda her şikâyetlerine, ‘nasıl olabildiğine’ dair gerçek ve somut örnekler/deliller verin ve bu örneklerde neyin işe yaradığını vurgulayın. Pozitif senaryoyu da tanımlamalarını isteyin. Şikâyetlerini çok dinlemeyin, dinledikçe ve hak verdikçe bu alışkanlıklarını pekiştirmelerine destek vermiş olursunuz. Sürekli şikâyet eden birilerinin olması, ortama negatif enerji yükler. Kendinizi ve ortamdaki diğer çalışanlarınızı korumak için neler yapabileceğinizi düşünün (hafif bir müzik, açık havaya çıkmak...) Şikâyet eden kişi sadece şikâyet ediyor ve herhangi bir adım atmaya direnç gösteriyor ise profesyonel kurumlardan geri bildirim almasını sağlayabilirsiniz. Geri bildirime de direnç göstermesi durumunda, karşılıklı olarak yol ayrımını konuşmak gerekebilir.

Yaratıcılar
Özellikleri: Bu kişiler hem yaratıcıdır, hem de istenen hedefe ulaşmak için bir şeyler yapmaya isteklidir. Kurumun yatırım yapması, gelişim için önceliklendirmesi gereken gruptandır. Yaratıcılara verdiğiniz projeler yüksek ihtimalle başarıyla sonuçlanacaktır. Bu kişilerin genellikle motivasyonu yüksektir.

Nasıl kazanabilirsiniz?
Kurum, bu kişileri elde tutabilmek adına etkin bir kariyer planlaması stratejisi geliştirmelidir. Yöneticisi olarak da, başarılarını takdir etmeli, çabasını gördüğünüzü fark ettirmelisiniz. Bazen bu gruptakiler, şikâyetçiye dönüşebiliyor. Bunun sebebi, yöneticinin bu gruptakilere daha fazla iş yüklemesi sonucu bu kişilerin yorulması ve diğer ekip arkadaşlarıyla adil bir iş yükü paylaşımı olmadığını görmeleri. Bu nedenle, yöneticinin adil delegasyon yapabilmesi ve bu kişilerle yakın bir dirsek temasında olmalarını tavsiye ediyoruz.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!