İçişleri Bakanlığı sonunda yürüyen bombalara ‘dur’ dedi

ÜÇ yıldır can güvenliğini hiçe sayarak, LPG'ye dönen taksicilere artık göz yumulmayacak. Bundan böyle, İstanbul'da sadece üç firma dönüşüm yapabilecek. Güvenli dönüşüm yaptırmayan taksiler, trafikten men edilecek. LPG'li araçların trafikte dolaşabilmeleri için en geç Eylül ayına kadar ‘‘Güvenli’’ olduklarına dair rapor almaları gerekiyor.Herşey bundan tam üç yıl önce gazetelere verilen bir ilanla başladı. İstanbul'un Levent semtindeki bir oto tamircisi, verdiği bu ilanlarla, araç sahiplerine ufak bir masrafla yakıt tüketimlerini yarı yarıya düşürme vaadinde bulunuyordu.Bu ilanlar, taksiciler arasında büyük ilgi gördü. Meslektaşlarının ufak bir masrafla iki kat daha fazla kazandığını gören taksiciler, soluğu Levent'teki bu küçük tamircide almaya başladı. Bu tamircinin yaptığı işlem, ilkel yöntemlerle araçları LPG'ye dönüştürmekten başka bir şey değildi. Değişime uğrayan araçların yakıtı da benzin değil, yüzde 50 daha ucuz olan tüpgazdı.Ama yapılan işlem öyle tuttu ki, Türkiye'de yeni bir sektörün doğmasına yol açtı. Bir anda yüzlerce firma, taksileri LPG'ye dönüştürmek için birbirleriyle yarışmaya başladı.KAÇAK MERKEZLERTürkiye'nin dört bir yanında kaçak dolum merkezleri oluştu. Bu merkezler, ilk önceleri yakalanmamak için taksicilere saat 24.00'ten sonra hizmet vermeye başlıyordu. Ancak, toplumdan fazla bir tepki görmemesi, bu işlemi de kısa sürede legal hale getirdi. Hatta, taksi müşterilerini bu korsan dolum merkezlerine kaptıran benzin istasyonları bile, bu pastadan pay alma yoluna gitti. Taksicileri korsanlardan çalmak için benzinciler, istasyonlarının önüne dev pankartlarla otogaz satışını başlattıklarını duyurma yoluna gitti.Ancak, taksicilerin iki kat daha fazla kazanma hırsı, can güvenliğinin hiçe sayılmasına yol açtı ve yollarda binlerce yürüyen bombanın dolaşmasına neden oldu. Taksi müşterileri gaz kokusu solumaya mahkum edildi. Yanlış dönüşüm sonucu meydana gelen kazalarda bir çok kişi yanarak öldü. İnsanlar taksiye binmeye korkar hale geldi.SONRA BAKANLIK UYANDISonunda İçişleri Bakanlığı uyandı. Üç yıldır can güvenliğini hiçe sayarak, iki kat daha fazla kazanma uğruna LPG'ye dönen taksicilere dur dedi. Artık, İstanbul'da sadece üç firma dönüşüm yapabilecek. Kaçak dönüşüm yaptıran taksiler, trafikten men edilecek. Bugüne kadar dönüşüm yaptıran binlerce taksi de, en geç Eylül ayına kadar Makine Mühendisleri Odası'na baş vurarak, rapor almak zorunda kalacak. Bu tescil işlemi sırasında güvenli dönüşümün sağlanmadığı belirlenen araçlar da trafikten men edilecek. Uygun dönüşüm sağladığı belirlenen araçlarda ise bondrol uygulamasına gidilecek. Ayrıca, LPC'li araçların kapalı otoparklara girmesi yasaklanacak.MONTAJ TESPİT RAPORUArkadaşımız Fadime Çoban'ın Emniyet genel Müdürlüğü'nden aldığı bilgiye göre, bundan böyle araç sahipleri LPG dönüşümünü Makina Mühendisleri Odası'ndan izin alan firmalarda yaptırarak, ‘‘Montaj Tespit Raporu’’ alacaklar. ‘‘Montaj Tespit Raporu’’ daha sonra Makina Mühendisler Odası tarafından kontrol edilerek, onaylanacak. İstanbul'da LPG dönüşümünü sadece 2a Mühendislik, Çevre Otogar ve Işık Makina adlı firmalar yapacak. Bu firmaların dışında dönüşüm yapılan araçlar trafikten men edilecek.İçişleri Bakanlığı tarafından Trafik Şube Müdürlükleri'ne gönderilen genelge de ayrıca, LPG ile çalışan araçlar dönüşüm yaptırdıktan sonra ön veya arka camlarına görüşü engellemeyecek şekilde ‘‘LPG bandrolü’’ yapıştırmak zorunda kalacak.Taksiciler, bağlı bulundukları esnaf odalarına müracaat ederek Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan bu bandrolleri alabilecekler. Esnaf odaları tarafından verilen LPG bandolleri dışındakiler geçersiz sayılacak ve bunları araçlarına takanlara cezai müeyyide uygulanacak. Ayrıca, Trafik kontrollerinde araçların bagajlarına bakılarak, LPG dönüşümünün yasal olarak yapılıp yapılmadığı kontrol edilecek. Yapılan değişiklik tescil belgesine işlenmediği takdirde ise araç trafikten men edilecek. Neden yürüyen bomba?LPG ile çalışan araçların ruhsatlı istasyonlar yerine daha ucuz olduğu için tüpçülerde dolum yaptırmaları, gaz kaçağına yol açabiliyor. Bazı korsan taksilerde tank, yerine tüp bulunuyor. Bu tüplerin dibinde tortu birikebiliyor ve biriken bu tortular tıkanmaya neden olabiliyor. Bu da, araçlarda gaz kokusu yapıyor. Yasal olarak dönüşüm yaptıran ve ruhsatlı istasyonlardan gaz alan taksilerde normal şartlar altında koku olmuyor. Taksilerin bazıları sağ çamurluğu deldirmemek için dışarda olması gereken dolum ağzını bagajın içinde yaptırıyor. Bu da kaçan gazın bagajda birikmesine yol açıyor. LPG kullanım bilincinin tam olarak yerleşmediği taksilerde dolum noktaları kaporta üzerine bağlanıyor. Dönüşüm cihazları ithal edilirken de ikinci el ve eski teknoloji ile çalışan sistemler yerine, yenilerinin getirilmesinin özendirilmesi gerekiyor.
Yazarın Tüm Yazıları