Her resmi bir şiir aslında

SON yıllarda üniversiteler, özel müzeler, çağdaş Türk ve Batı sanatının ustalarının yapıtlarını sergiliyorlar.

Haberin Devamı

Hiç kuşkusuz bu sergiler, Türk ve dünya resmini toplu bir halde öğrenmemizi sağlıyor. Çağdaş resim, heykel dünyasını bize farklı açılarıyla tanıtıyor. Özel müzeler kadar, İstanbul Bienali’nin, Contemporary İstanbul’un ve diğer sanat fuarlarının yararlarını da anımsatalım.
Artık sergi ziyareti alışkanlığını kazananların sayısı arttı, tatil günlerinde resmi ve özel müzeleri gezdiğimde, ilgi oranının yüksekliğini gördükçe seviniyorum.
Mourlot ve Maeght koleksiyonlarında yer alan altmış, özgün baskı eserin yer aldığı Joan Miro (1893–1983) sergisini gezerken gördüğüm ziyaretçi sayısı, iyi sergilere gösterilen ilgiyi ispatlıyordu.
20 Kasım’da açılan ve 19 Ocak 2014’e kadar MSGSÜ’ye ait Tophane-i Âmire’de ziyarete açık olan Joan Miro sergisi, sanatçının kimi afiş ve illüstrasyonlarından oluşuyor. 60 parçalık özgün baskılar, Miro gibi sıra dışı bir isme ‘giriş’ mahiyetinde...
Sergi mekânında özel kataloğu bulacaksınız, ama daha önemlisi Miro hakkında daha ayrıntılı kitapları, başka sanat tarihi kitaplarını da mekândaki standdan satın alabiliyorsunuz. Baskı resimlerini gezdikten sonra, hakkında hazırlanan kataloğu da okumanızı salık veririm.
Bu yazılarda, sanatçının yaşamı, çağdaş resim dünyasındaki yeri, ülkesindeki siyasal çalkantıların yaşamına etkisi anlatılıyor.

***

KATALOGDA sanatçıyı tanıtan iki önemli yazı var.
Zeynep İnankur, Joan Miro yazısında, sanatçının yapıtlarını özet bir bilgiyle tanıtıyor:
“Mourlot ve Maeght koleksiyonlarında yer alan altmış eserin yer aldığı bu sergide de görüleceği gibi İspanyol sanatçı Joan Miro’nun resimleri düşsel ve şiirsel bir evreni yansıtır. Canlı renklerin, biomofrik yaratıkların, arabesklerin, kadınların, kuşların, güneşin ve yıldızların göksel bir mekâna serpiştirildiği bu çocuksu ve nükteli resimler izleyiciye fantastik bir dünya sunar. (...)
Agnes de la Beaumelle’in sözleriyle Miro, ‘Yirminci yüzyılın tüm biçimci avangardlarının karşısında bize mutlak bir özgürlük dersi vermiştir ve bu da onu geçtiğimiz yüzyılın en büyük ve en olağandışı sanatçı şairlerinden biri yapar’.”
Uğursal Şark
, katalogdaki Kâğıttan Alınan İlham yazısında, onun yaratma çeşitliliğine değiniyor:
“Miro uzun kariyeri boyunca iki bine yakın baskı resim çalışması üretti. Yeni malzeme ve teknikler ile çalışmaktan keyif alan bir sanatçı olarak yalnızca yağlıboya, baskı resim ve kitap resimleri üretmek ile yetinmedi; eskiz, kolaj, seramik, heykel, sahne tasarımı, duvar resmi ve dokuma alanlarında da çalışmalar yaptı. Özellikle baskı resim, yarı-mekanik bir sanat üretim yöntemi olarak, yaratma sürecinin dayattığı sistematik kuralların oyun oynama isteğini tetiklediği Miro’ya daha fazla deneysellik imkânı tanıdı. Bu katılık başka sanatçılar için boğucu olabilirdi ancak sistemler ile oyun oynamak Miro’nun yaratıcılığını arttırır gibiydi.”

***

ÇAĞDAŞ bir ustanın yapıtlarına bir gününüzü ayırın.

Yazarın Tüm Yazıları