Her kent uçak istiyor

Kentler arasındaki hava ağını bir çok özel kuruluş, ya da artık önemli ölçüde zenginleşmiş olan Belediyeler gerçekleştirebilir. Eğer Eskişehir ile İzmir arasında her gün bir ya da bir kaç kez 44 yolcu gidiş gelişi saptanırsa o zaman bu işi orada Eskişehir Belediyesi, Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksek Meslek Okulu ve TAI ortaklığında bir şirketle yapabilir.Türkiye'nin gelişmesi ile birlikte her kent bir havalimanı ve uçak istemeye başladı. Hava yolculuğunun rahatlığı, konforu, fiyatların eskisi kadar pahalı olmaması bu isteği iyice kamçıladı.Türkiye'deki iç havayolu ağı iki ana merkez üzerinden çalışıyor. Yolcular bir kentten diğerine gidebilmek için mutlaka Ankara ya da İstanbul'a uçmak zorunda kalıyorlar. Bu iki merkez üzerinden yapılan transferler hem pahalıya maloluyor, hem de uçak yolculuğundan beklenen en kısa sürede ulaşım isteği gerçekleşmiyor. Adana'dan İzmir'e gidecek yolcu mutlaka Ankara ya da İstanbul'a geliyor. Trabzon'dan Gaziantep'e yolculuk yapacak bir kişi de mutlaka Ankara'ya uçmak zorunda kalıyor. Turizm sezonunda daha büyük sorunlar ortaya çıkıyor. Örneğin Antalya'dan Bodrum'a gitmek isteyen bir yolcunun uçak yolculuğu yapması kara yolculuğundan neredeyse daha uzun sürüyor. Efes'i gezen bir turistin daha sonra Kapadokya'yı görmek istemesi başlıbaşına bir sorun. Ülkemizde sanayi kuruluşlarının belli merkezlerden dağılması kentler arasındaki havayolu bağının oluşturulmasını daha da gerekli kılıyor.ÇÖZÜM NASIL OLURTürk Hava Yolları bir çok kente Ankara ve İstanbul üzerinden sefer yapıyor. Ama ne filo yapısı, ne de işletmecilik yorumu kentler arasında bir hava köprüsü kurulmasına uygun değil. Ayrıca THY uzun süredir jet motorlu uçak kullanma kararını ve kararlılığını sürdürüyor. Yani pervaneli küçük uçaklarla sefer yapmak istemiyor. Bu pazarı istekli kuruluşlara bırakmış durumda. Türkiye'nin bir çok yerinde küçük havalimanı var. Az bir yatırımla hepsi pervaneli uçakların rahatça ve güvenle iniş kalkışına uygun hale getirebilir.Böyle bir durumda öncelikle yolcu potansiyeli belirlenen kentler arasında bir hava taşımacılığının başlaması gerekiyor. THY bu konuda ciddi bir araştırma yaptırıyor. Uçak imalatcısı TAI 'de hazırladığı bir projeyi yılbaşında THY'ye sunacak.Kentler arasındaki hava ağını bir çok özel kuruluş, ya da artık önemli ölçüde zenginleşmiş olan Belediyeler gerçekleştirebilir. Eğer Eskişehir ile İzmir arasında her gün bir ya da bir kaç kez 44 yolcu gidiş gelişi saptanırsa o zaman bu işi orada Eskişehir Belediyesi, Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksek Meslek Okulu ve TAI ortaklığında bir şirketle yapabilir. Ya da tek başına bu işi üniversite üslenebilir.Kısa adı TAI olan Türk Havacılık ve Uzay Sanayi, İspanyol Casa firmasının lisansı ile Cn-235 tipi uçakları imal ediyor. Türk Hava Kuvvetleri'nde de kullanılan bu uçaklar iki motorlu, 44 koltuklu. Fiyatları 10-12 milyon Dolar civarında. Sipariş verildiğinde ilk yani birinci uçağı 18'inci ay teslim ediyorlar. Daha sonra her ay bir uçak verme imkanına sahipler. Bu uçaklar, istendiğinde koltukları çok kısa sürede sökülüp kargo uçağına çevrilebiliyor. Pilot sorunu yok. İşletilmesi pahalı değil. Bakım için yeterli tecrübeli teknik personel var. Uçaklar son derece sağlam ve önemli bir kazası yok. İşte bu pervaneli uçaklarla kentler arasında bir hava köprüsü oluşturulabilir. THY bir süre önce sefer yaptığı Çanakkale hattından çekildi. Yolcu bulamıyordu ve yapılan seferler RJ 70 ya da 100 tipi uçaklarla gerçekleştiriliyordu. Bu uçakların koltuk sayısı 79 ile 99 arasında değişiyordu. Ve son derece pahalı bir maliyet ortaya çıktı. THY Çanakkale hattından çekildikten sonra Dardanel şirketi bu hatta girdi. Yüksek karlar sağlamasa da 19 kişilik uçaklarıyla para kazanmaya başladı.HADİ BU İŞİ YAPINUlaştırma Bakanlığı'nın öncülüğünde ciddi pazar araştırmaları gerçekleştirildikten sonra Türkiye'de hava taşımacılığı kentler arasında yaygınlaştırılabilir. Antalya'dan Bodrum'a, Dalaman'dan Antalya'ya başlatılacak seferlerde mutlaka para kazanılır. Trabzon, Kayseri, Adana, Van Belediyeleri potansiyel olan diğer kentlerle hava köprüsü kurduklarında zarar etmezler. Havalimanı olan ve uçak işleyen kentlerin kalkınması da hızlanır. Bu arada TAI gibi önemli bir kuruluşumuza da ciddi bir imalat imkanı çıkar.Başta Belediyeler, turizm kuruluşları, TAI ve belkide THY'nin de katılacağı şirketler kurulabilir. Casa uçakları ile kentler birbirine bağlanmaya başlar. Ankara, İstanbul gibi merkezlerde yoğunluk azalır. Türkiye içinde bir yerden bir yere gitmek işkence olmaktan çıkar. Karayolunda kol gezen trafik canavarının iştahı azalır.Bu işi yapmak öyle göründüğü kadar zor değil. İyi bir yolcu araştırması sorunu önemli ölçüde çözer. Sonra iyi bir organizasyon büyük kolaylık sağlar. Belki THY'nin rezervasyon sistemlerinden yararlanılarak böyle bir iş için ayrı bir yatırım yapılmaz. Tek tip uçak kullanılarak maliyetler düşürülür.Bence bu işi yapmak için harekete geçmenin tam zamanı...
Yazarın Tüm Yazıları