Hem iz hem kerteriz

Yakın tarihimize şöyle bir baktırmayı hedefleyen bir oyun. Yapıyor da. Galata Perform’da seyrettiğim ‘İz’den bahsediyorum. 60 temsil olmuş. Fırsat bulup yeni gidebildim. Sert, sıra dışı, iyi kotarılmış bir oyun.

Haberin Devamı

İz’i yeni kuşak yazarlardan Ahmet Sami Özbudak kaleme almış. Yeşim Özsoy Gülan yönetiyor. Kalabalık bir kadro. Gayet başarılı performanslar.
Galata’da eski bir apartman dairesindeyiz. Bu dairede geçen 50 sene içinde yaşamış insanların hikâyesi bu. Oyunun ilginç tarafı, bu insanları içiçe görmemiz. Tabii onlar birbirlerini görmezler ama biz 50 senelik olayları bir arada izleriz. 6-7 Eylül yağmalarını yaşayan gayrımüslim kız kardeşlerin kaderi, 1980’in anarşik atmosferinde kimliğini gizlemeye çalışan bir devrimcinin macerasıyla paralellikler taşır. 2000’li yıllardaysa ev bir travesti ve onun bıçkın sevgilisine kalmıştır. Anlatılan şeyler laylaylom masallar değil. Gayet çetin, keskin hayatlar bunlar. Oyun kelimenin tam anlamıya +18’lik zaten. Şiddet de var, seks de... Alışık olmayanlar yadırgayabilir. Fazlasıyla gerçek bir atmosferdeyiz. Tiyatroyu unutun, oyunu izlediğimiz daire pekala bir müze olurmuş. Masumiyet değil, kabahat müzesi. Son 50 senedir ne kadar haksızlıklar yapıldı, ne kadar kan ve göz yaşı döküldü, tokat gibi çarpıyor yüzümüze.
Oyun iyi de, biraz dağınık yazılmış. İlginç bir fikir ama kopuk ve anlamsız tarafları da var. 80 dakikaya bu kadar hayat sığar mı zaten? Fragman fragman ilginç, o fragmanların aynı mekanda içiçe geçmesi de hoş ama dramadan çok belgesel gibi. Karakterleri derinleştirme imkanı varken kullanılmamış, biraz Mahzun Kırmızıgül filmlerindeki gibi ‘o da olsun, bu da olsun, aman Kürt de olsun, eşcinsel de olsun’ koşuşturmasına teslim olunmuş havası var. Ama beğenenler beğeniyor. Sonuçta zevk meselesi. Ben de beğendim ama çok etkilenmedim.
Yeşim Özsoy Gülan, çağdaş tiyatromuzun en değerli isimlerinden. Çok iyi bir yazar, çok iyi bir yönetmen. Zaten bu oyunda o görsel bütünlüğü kurmak, aynı anda cereyan eden aksiyonları zaman zaman canlı kamera görüntülerine başvurarak anlatmak filan kolay işler değil. Ultra-gerçekçi bir atmosfer kurmuş. Taner Ceylan tabloları gibi, o ultra gerçeklik bambaşka bir performans algısı yaratmış. Çok ince bir iş olmuş. Ancak kurgu bu denli gerçek olabilir çünkü. Yeşim’in önderliğinde yeni yazarlar kazanıyoruz. Galata, sayesinde bir sanat semti oluyor. İz’leyelim.
www.galataperform.com

Yazarın Tüm Yazıları