Hamileyi de işe aldı 40 kişilik yönetim ekibinde kadın oranı yüzde 74’e çıktı

COCA-Cola Türkiye Başkanı Galia Frayman Molinas’la geçen gün ofisinde bir yıllık görev dönemini değerlendirirken ilk günlerdeki yorumları anımsattım:

Haberin Devamı

- Siz göreve atandığınızda, “The Coca-Cola Company CEO’su ve Başkanı Muhtar Kent, Coca-Cola dünyasında özellikle yönetimde daha çok kadın görmek istiyor” yorumları yapılmıştı. Siz, personel alımında kadınlara dönük “pozitif ayrımcılık” yapıyor musunuz?
- Tersine, benim dönemimde daha çok erkek personel aldığımızı söyleyebilirim.
- Neden?
- Çünkü, Coca-Cola Türkiye’nin yönetiminde kadın oranı yüzde 74’e çıkmış bulunuyor. Şimdi durumu biraz dengelemek gerektiğini düşünüyorum.
- Kaç kişilik bir ekipten bahsediyoruz?
- 40 kişilik orta ve üst yönetim ekibi.
- Oranı yüzde 74’e çıkarmak için özel çaba harcanmış mıydı?
- Ben 14 yıldır Coca-Cola’dayım. Biz Coca-Cola dünyası içinde “en iyi insan kaynağı”na sahip olmaya bakarız. Ağırlık kadınlarda olsun diye özel bir çabamız olmamıştı. Yalnız, yetenekliyse, işe uygunsa hamile olduğunu bilerek işe aldığımız kadın elemanlarımız da var.
- Benim bildiğim kimi bankalar kadınları işe alırken, “2-3 yıl hamile kalmak yok” gibi sözleşmeler imzalatırlardı.
- Biz personelin yeteneğine odaklanırız. Coca-Cola dünyasına en çok yönetici transfer eden ülkelerden biriyiz. Kısa süre önce Ürdün ve Güney Afrika’ya birer arkadaşımızı gönderdik.
Galia Frayman Molinas yönetimindeki Coca-Cola Türkiye, “personel memnuniyeti” için bir “esnek menfaat paketi” geliştirmiş:
- Personele her yıl bir form gönderiyoruz. Maaş dışındaki haklarla ilgili seçenekler sunuyoruz. Kimi, “Ben araba istemem, full sağlık sigortası paketi verin” diyor. Yani, tercihler farklılık gösteriyor. Biz de buna uyuyoruz.
- İşe yarıyor mu bu model?
- Elbette... En azından ortaya koyduğumuz yan katkıların, personelin kendi isteğine göre yönlenmesi onları daha mutlu ediyor.
Yeniden “hamile kadın” konusuna döndüm, Molinas bir benzetme yaptı:
- Hamile kadını işe almanın, askerliğini yapmamış erkek eleman almaktan ne farkı var? Burada önemli olan planlamayı iyi yapabilmek. Onların uzun izin dönemlerinde gerekli görev kaydırmalarını gerçekleştirip, boşluğu doldurabilmek.
Dedim ya, başta bazı bankalar olmak üzere kimi işverenler kadın personeli işe alırken sözleşmeye, “2-3 yıl hamile kalmak yok” maddesi bile koyar...
O yüzden Coca-Cola Türkiye’nin bu davranışını kutlamak gerek...

Haberin Devamı

Koltuğa krizde oturdu, kendini ‘Tanrının şanslı kulu’ saydı

Haberin Devamı

COCA-Cola Türkiye Başkanı Galia Frayman Molinas, göreve 2009 başında başladığını anımsatıp, ekledi:
- Tam krizin ortasında göreve başlamış oldum. Bu benim için büyük şanstı. Hatta, kendimi “Tanrının şanslı kulu” gibi hissettim.
- Neden?
- Türkiye’de çok krizler gördük. Hepsinden de güçlenerek çıktık. Çünkü, biz kriz ortamlarında bile işlerimize hep uzun vadeli baktık, marka yatırımlarımızı kesmedik.
Molinas, Türkiye’deki Coca-Cola ailesinin distribütörlerle birlikte 10 bin kişiyi bulduğunu belirtip, ekledi:
- Sürdürülebilirliği çalışmalarımız merkezine oturttuk. Türkiye’de ortağı olduğumuz Coca-Cola İçecek’in tesisleri suyu ve enerjiyi en etkin kullananların başına yerleşti. Bursa’daki fabrikamız 90 ülke arasında bu konuda birinci oldu.
Göreve kriz ortasında başlamayı “Tanrının şanslı kulluğu” görmek, ilginç bir bakış açısı...

Haberin Devamı

Cola Turka’nın son atağı nasıl etkiledi

GALIA Frayman Molinas’a, Ülker Grubu’nun Cola Turka’da Yahşi Batı filmiyle yaptığı son atağı da sordum:
- Sektörde her zaman rekabete inanıyoruz.
- Cola Turka ilk çıktığında pazarı büyütmüştü.
- Aktif rakipler her zaman pazara yararlı oluyor.

7 kentteki 70 okulun meyve bahçesi olacak

GALIA Frayman Molinas, 200 ülkedeki organizasyon içinde kendi vakfını kuran 19’uncu Coca-Cola ülkesi olduklarını vurgulayıp, “Cappy Meyve Bahçeleri Projesi”ni anlatmaya koyuldu:
- Projeye Milli Eğitim Bakanlığı’nın desteğiyle başladık. İlköğretim okullarında öğrencilerin, öğretmenlerin, velilerin elbirliğiyle “meyve bahçesi” oluşturmasına çaba gösteriyoruz.
- Kaç ilde, kaç okulda yürüyecek bu proje?
- 7 kentimizdeki 70 ilköğretim okulunu hedefledik.
- Bahçeler nerede oluşturuluyor?
- Okulların bahçelerine meyve ağaçları dikiyoruz hep birlikte.
- Hedefiniz ne?
- Başta Coca-Cola olmak üzere gazlı içeceklerin yanı sıra meyve suyu pazarında da ön sıralardayız. Özellikle büyük kentlerdeki çocuklarımızın ağaçtan meyve yemenin ne demek olduğunu anlamasını, yaşamasını istiyoruz. Üstelik bunları kendi elleriyle dikip, bakımını gerçekleştirirlerse, anlamının daha farklı olacağına inanıyoruz.
- Proje daha da yaygınlaşacak mı?
- İlköğretim okulu sayısı artacak ama bizim amacımız çocuklarımızın bu konuda bilinçlenmesi. Projede Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi’nden de destek alıyoruz.
Aslında verilmek istenen mesaj güzel:
Sadece meyve suyuyla yetinme, taze meyvenin tadı bambaşka...

Haberin Devamı

Yılda 120 kilo meyve yiyoruz, suyunu 35 şişe tüketiyoruz

GALIA Frayman Molinas, hazır içeceklerle ilgili kişi başı tüketim karşılaştırmaları yaptı:
Türkiye’de yılda 355 şişe hazır içecek tüketiliyor.
Meksika’da bu rakam 998 şişe.
Arjantin’de kişi başı tüketim 1059 şişe.
Rusya’da ise 366 şişe.
Meyve suyu tüketimi ise Rusya’da 91, Türkiye’de 35 şişe.
Frayman, bu rakamları şöyle yorumladı:
- Türkiye pazarında gidecek daha çok yol ve potansiyel var.
Meyve suyu konusunda da Türkiye’nin geleneksel tavrına dikkat çekti:
- Türkiye’de meyve tüketim alışkanlığı daha yaygın. Kişi başına 120 kilo meyve tüketiyoruz. Meyve suyu tüketimi ise kişi başına yılda 35 şişede kalıyor.

Haberin Devamı

Tüketim ucuz ürüne kaydı

ALKOLSÜZ içeceklerin tüketiminde krizin yansıması nasıl oldu? Galia Frayman Molinas, genel eğilimi yansıttı:
- Tüketici mümkün oldukça ucuz ürünlere doğru kaydı. Bu beklenen bir durumdu.
- 2010 nasıl görünüyor?
- 2010’da büyüme planları yapıyoruz.

200 ülke arasında Türkiye 12’nci

GALIA  Frayman Molinas’a, Türkiye’nin Coca-Cola Company içindeki yeriyle ilgili son durumu sordum:
- Son birkaç yıldır 200 ülke arasında 12’nci sıradayız.
- En son baktığımda 14’üncü konumdaydınız galiba?
- Aslında 1994’e uzanırsak durum daha iyi anlaşılır. 1994’te Türkiye, 80’inci sıradaydı. 15-16 yılda 12’inci sıraya yükselmek çok önemli.

Yazarın Tüm Yazıları