Zorunlu eÄŸitim 12 yıla çıkarılacak

Güncelleme Tarihi:

Zorunlu eğitim 12 yıla çıkarılacak
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 23, 2004 00:00

Milli EÄŸitim Bakanı Hüseyin Çelik Türkiye'de zorunlu eÄŸitimi 12 yıla çıkarmak istediklerini bildirdi.TÃœSÄ°AD'ın düzenlediÄŸi ''Yükseköğretim, Bilim ve Teknolojide Yeni Yönelimler'' konulu seminerin açılışında konuÅŸan Çelik, eÄŸitimin ilköğretimden yüksek öğretime kadar ne kadar önemli olduÄŸunun, ''GüneÅŸin doÄŸudan doÄŸduÄŸunu'' söylemek kadar bilindiÄŸini, sivil toplum kuruluÅŸlarının eÄŸitim ile ilgili çalışmalar yapmasının kendisine büyük memnuniyet verdiÄŸini ifade etti. Bakan Çelik, ''EÄŸer bir toplum bütün fertleriyle, sivil toplum örgütleriyle, özel sektörüyle ve kamusuyla eÄŸitimin önemine inanmışsa, bu konuda sızlanma ve eleÅŸtiriler ortaya koyma yerine alternatifler sunmuÅŸsa o ülke doÄŸru yola girmiÅŸ demektir'' dedi.  Zorunlu eÄŸitimin 8 yıla çıkarılması ile okullaÅŸma oranında sıçrama ve ciddi ilerlemeler olduÄŸunu kaydeden Hüseyin Çelik, konuÅŸmasını şöyle sürdürdü.  ''Türkiye, zorunlu eÄŸitimini 8 yılda bırakmamalıdır. 8 yıllık zorunlu eÄŸitim çaÄŸdaÅŸ bir toplum için yeterli deÄŸildir. Ancak, alt yapısı hazırlanmadan sadece kağıt üzerinde alınacak kararların da sonuç vermeyeceÄŸi ortadadır. Biz hükümet olarak 12 yıllık zorunlu eÄŸitimi hedeflemekteyiz. Bunun zamanlamasının da çok iyi yapılması gerekiyor.'' Türkiye'de sekiz yıllık zorunlu eÄŸitimin isabetli olduÄŸunu ancak sıkıntılarıda beraberinde getirdiÄŸini ifade eden Çelik, ''Biz zorunlu eÄŸitimi 12 yıla çıkarmak istiyoruz. Hatta okul öncesi eÄŸitimi yaygınlaÅŸtırarak, Belçika'da olduÄŸu gibi keÅŸke 15 yıla çıkarabilsek'' diye konuÅŸtu.       KAMU YÖNETÄ°M REFORMU     Milli EÄŸitim Bakanlığı'nı devraldığında Türkiye'de okul öncesi eÄŸitimin yüzde 11 seviyesinde olduÄŸunu, ÅŸu anda bu rakamın yüzde 15.7'ye çıktığını belirten Hüseyin Çelik, bu konuda merkezi yönetimden ziyade yerel yönetimlerin daha etkin ve fonksiyonel olması gerektiÄŸini vurguladı.  Siirt'te okul öncesi eÄŸitimde okullaÅŸma oranının yüzde 63'e ulaÅŸtığını bildiren Çelik, ''Bizim çıkartmakta olduÄŸumuz Kamu Yönetim Reformu'nun da ne kadar isabetli olduÄŸunu bu örnek ortaya koymaktadır.Türkiye'deki eÄŸitim organizasyonun ne kadar merkeziyetçi, hantal olduÄŸunu göz önünde bulundurursanız, Kamu Yönetim Reformu'nun da ne kadar gecikmiÅŸ bir faaliyet olduÄŸunu görüyoruz'' diye konuÅŸtu.  Prens Sebahattin'in 1899'da Cenevre'de geliÅŸtirdiÄŸi projede yer alan 'KiÅŸisel GeliÅŸimcilik ve Yerinden Yönetime Geçme' anlayışının modern dünyanın bugün üzerinde durduÄŸu konular olduÄŸunu ifade eden  Milli EÄŸitim Bakanı Çelik, ÅŸunları kaydetti.''Aradan 105 yıl geçti. 105 yıl sonra biz Kamu Yönetim Reformu'nu çıkarıyoruz ve birileri (Türkiye'yi bölüyorsunuz, eyalet sistemine geçiyorsunuz, memleket elden gitti) diyor. Biz de buna sadece gülüyoruz. Milli EÄŸitim Bakanlığı'nın da aslında buna tabi olması gerekiyor.  Van'ın Bahçesaray ilçesindeki lise binasının tamiratı ile Ankara niçin uÄŸraÅŸsın. Biz niçin bunlarla vakit kaybedelim? Ä°lkokul binasının kırılan kapısı ile eÄŸer Ankara'daki bakanlığı uÄŸraÅŸtırırsanız iÅŸte bugünkü gibi olur. Ä°lköğretimi, ortaöğretimi düzenlemeden yüksek öğretimin kalitesinin artırılmasından söz edemezsiniz''  Milli EÄŸitim Bakanı Çelik, YÖK Yasası ile ilgili deÄŸiÅŸiklik yapıldığında çok ciddi tepkiler çıktığını belirterek, ''O zaman (Niye bu tepkiler var) dediler. Dedim ki (Eski alışkanlıkları söküp atmak paslı çivileri söküp atmak gibidir) Orada sözüm meclisten dışarı... Herhangi bir ÅŸahsa yönelmiÅŸ bir söz deÄŸildir'' dedi.      LÄ°SELERÄ° 4 YILA ÇIKARMA HEDEFLERÄ°MÄ°Z ARASINDABazı alışkanlıklar, yanlışlıklar, eksiklikler ve aksaklıklara kendilerinin alıştırıldığını ifade eden Hüseyin Çelik, ''Yanlış olduÄŸunu bile bile bizde bunlar kanıksanmış. Bu kanıksanmadan dolayı bunlar bize normalmiÅŸ gibi geliyor. Dolayısıyla birileri bunları deÄŸiÅŸtirmeye kalkıştığında feryat figan kopuyor'' ÅŸeklinde konuÅŸtu. Okul öncesinden yüksek öğrenime kadar eÄŸitim sisteminin ele alınması gerektiÄŸini kaydeden Çelik, ilköğretim yönetmeliÄŸinde öğrenci merkezli bir anlayış olduÄŸunu, Dünya Bankası ile yürüttükleri bir proje çerçevesinde orta öğretimin yeniden yapılandırılmasının gündemde olduÄŸunu, Türkiye'deki 73 çeÅŸit liseyi genel orta öğretim, mesleki ve teknik orta öğretim olmak üzere iki ana eksende toplayacaklarını bildirdi.  Hüseyin Çelik, bütün liseleri dört yıla çıkarmanın da kısa zamandaki hedefleri arasında olduÄŸunu söyledi.  Milli EÄŸitim Bakanı Hüseyin Çelik, ekonomideki iyileÅŸtirmelerle birlikte yüksek öğretim kurumlarının özellikle araÅŸtırma fonlarını geliÅŸtirerek oraya kaynak aktarmanın boyunlarının borcu olduÄŸunu bildirdi.   TÃœSÄ°AD'ın düzenlediÄŸi ''Yükseköğretim, Bilim ve Teknolojide Yeni Yönelimler'' konulu seminerde konuÅŸan Çelik, YÖK Yasa Tasarısı'na deÄŸinirken, akademik özgürlüğü, kurumsal özerkliÄŸi, ürettiÄŸi bilgiyi teknolojiye uygulamak üzere sanayi ve iÅŸbirliÄŸi halinde olan, ülke ve dünya gerçekleri ile iç dışlı bir üniversite için yasal alt yapının hazırlanması gerektiÄŸini söyledi.  Bakan Çelik, bunu hazırlarken de özellikle de ideolojik saplantılardan kendimizi arındırmamız gerektiÄŸini ifade ederek, şöyle devam etti: ''Dogmaları bir tarafa bırakarak dünyanın yaptığı neyse onu yapmak zorundayız. Burada da Türkiye'nin birikiminden yararlanmak istiyoruz. Marx'ın sözünü ettiÄŸi insan bedenini örnek alarak özellikle insan kolunu taklit eden teknoloji artık demode olmuÅŸtur. Marx'ın üretim ve sınıf çatışmaları ile ilgili teorileri demode olduÄŸu gibi bu konudaki anlayış da demode olmuÅŸtur.''   Türkiye'de ulusalcılık adına globalleÅŸmeye karşı çıkanların hem kendilerine hem de bulundukları topluma haksızlık ettiÄŸi görüşünü dilegetiren Hüseyin Çelik, ÅŸunları kaydetti:  ''Milli hassasiyetlerimiz sonuna kadar var olacaktır. Milli deÄŸerlerimiz her zaman başımızın tacı olacaktır. Ama globalleÅŸmeye direnmek aklın karı deÄŸildir. GloballeÅŸme akan bir su gibidir. Suyun akışını (Ben durdururum, keserim) iddiasında bulunanlar kendilerine fenalık ederler. Suyu regüle ederseniz, kontrol edebilirseniz ondan gerektiÄŸi ÅŸekilde yararlanırsınız. Suyun önü herhangi bir setle kesilirse dolduÄŸu zaman mutlaka taÅŸar ve akmaya devam eder. Hatta kontrolsüz olarak patlarsa çok daha kötü sonuçlar doÄŸurur. Akıllı insanlar suyun önüne baraj çekerler.''      ''GOL MÃœ YEDÄ°NÄ°Z?'' SORULARI     Hüseyin Çelik, YÖK Yasası'nda bazı ertelemeler yapılınca ''Geri mi çekildiniz, gol mü yediniz?'' ÅŸeklinde sorulara muhatap olduklarını belirterek, ''Karşımızda sanki bir rakip var. Bir baÅŸka düşman gücü ile çatışıyoruz ve bu konuda geri çekildik, yeniden saldırıya geçeceÄŸiz! Böyle bir ÅŸey olabilir mi? Kim kiminle ne için savaşıyor. Görüş ayrılıklarımız olabilir'' diye konuÅŸtu.  Çatışma ortamı yerine dayanışma ve uzlaÅŸma kültürünün geliÅŸmesi gerektiÄŸini kaydeden Çelik, bundan dolayı ilkokul öğrencilerinin dahil olacağı okul meclisleri ve demokrasi eÄŸitimi projesi baÅŸlattıklarını bildirdi. Hüseyin Çelik, ''AÄŸaç yaÅŸ iken eÄŸilir, aynı zamanda aÄŸaç yaÅŸ iken düzelir. Hepimiz aynı ÅŸeyleri düşünmek zorunda deÄŸiliz ama bu konuda mesafe almalıyız'' dedi.       ÃœNÄ°VERSÄ°TELERE 6.600 KADRO     Milli EÄŸitim Bakanı Çelik konuÅŸmasında, Türk ekonomisinin ölümcül bir hastalıktan kurtulduÄŸunu da ifade ederek, ÅŸunları kaydetti:  ''Ciddi bir operasyon geçirdi. Åžu anda nekahat dönemindedir. Dolayısıyla ekonomideki iyileÅŸmelerle birlikte yüksek öğretim kurumlarımızın özellikle araÅŸtırma fonlarını geliÅŸtirerek oraya kaynak aktarma boynumuzun borcudur. Herkesten çok biz bunu düşünüyoruz. Bu yıl geçen yılın iki katından fazla üniversitelerimize kadro tahsis ediyoruz. 6.600 kadroyu üniversitelere dağıtacağız''    Bilimsel kalkınma sır konusu olduÄŸunda bugünü konuÅŸma yerine geçmiÅŸe sığınmanın tercih edildiÄŸini belirten Çelik, ''Mazi düşmanlığı ne kadar kötü bir ÅŸey ise maziperestlik de o kadar kötü bir ÅŸey. Hedeflerimizi geleceÄŸe yönelik yapmak zorundayız'' diye konuÅŸtu.  EÄŸitimin okul öncesinden yüksek öğretime hatta lisans üstü dahil olmak üzere yeniden ele alınması gerektiÄŸini vurgulayan Çelik, ''Dünyadaki güzel örnekler ve bizim potansiyeli göz önünde bulundurup yeni bir yüksek öğretim alanı oluÅŸturmak zorundayız'' dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!