Yeşil Muhabbet

Güncelleme Tarihi:

Yeşil Muhabbet
Oluşturulma Tarihi: Haziran 13, 1999 00:00

Haberin Devamı

Welcome to EXPO 2000

Hannover, Birleşmiş Milletler gibiydi. Beş kıtadan bini aşkın dışişleri, basın, yayın temsilcisi bu ay başında uluslararası fuarlar kentinde ağırlandı. 1 Haziran-31 Ekim'deki EXPO 2000 Dünya Sergisi'nin mükemmel organizasyonu için son çağrılar yapıldı ve gazeteciler, televizyoncular hayli yüklü, ayrıntılı dokümanlarla masalarına döndü.

EXPO 2000'in teması gerçekten heyecan verici ve kapsamlı. ‘‘İnsan, Doğa ve Teknoloji’’. Çevreciliği ciddi, dünya işi olarak gören Almanya, ideal, yaşanabilir bir yeryüzünün altın dengeleri için yol gösteriyor. Teknoloji gelişirken, doğayla uyumlu bir hayat ilkesinin altını çiziyor.

Hannover, 1970'lerde EXPO 2000'in ev sahipliğine talip oldu. Aday kentler arasındaki amansız yarış Haziran 1990'da noktalandı ve Hannover kazandı. Tam 10 yıldır yüzyılın etkinliği için hazırlanıyor. Pistteki ‘‘Welcome to EXPO 2000’’ yazısı uçaktan rahatlıkla dikkatinizi çekiyor, kentteki hayatın Dünya Sergisi'ne endekslendiğini gösteriyordu. Yeni yollar, havaalanına üçüncü terminal, 250 kişilik organizasyon ekibiyle Hannover, 40 milyon ziyareti heyecanla bekliyor.

Yüzyılın sergisi, Almanya'nın dünyaya armağanı EXPO 2000, 170 hektara yayılıyor. Alman hükümetine 2 milyar 760 milyon marka mal olması bekleniyor. 176 ülke ile 15 uluslararası kuruluş resmen katılacağını bildirdi. En çalışkan katılımcılar Hollanda ve Finlandiya pavyon inşaat çalışmalarını başlatmışlar. Ağırdan alan Brezilya, Çad, Mali, Moğolistan, Portekiz, Burkina Faso ancak kontratlarını imzaladılar. Mültivizyon gösterisiyle sanal turdan sonra otobüs turuyla gezdiğimiz uçsuz, bucaksız gibi görünen sergi alanında hummalı bir çalışma sürüyordu.

Hava yağmurluydu. Açılış espriliydi. Alman yetkililer, ‘‘Kusursuz bir organizasyon için elimizden geleni yapıyoruz, ancak yağış kontrolumuz dışında. EXPO 2000'in ilk günü olan 1 Haziran 2000'de güneşli olur inşallah’’ dediler. EXPO 2000'in sembolü twipsy. Neden böyle bir sembol seçtiklerini merak ettiğimde ilgililer şunları söylediler: ‘‘Amacımız global olmak, global mesaj vermek. Bunun için herkesin rahatlıkla ifade edebileceği bir sembolü yeğledik. Twipsy hem sevimli hem söylemesi kolay.’’

Dünya Sergisi'nin kültürel etkinlikleri de çok zengin. Ulusal günler, rock konserleri, piyango, çeşitli sürprizlerin provası niteliğinde gösteriler Amerikanvari bir hava estirdi. Şapkası, şemsiyesi, kalemi, tabağı, sembol oyuncağıyla, cıngıl müziğinin CD'siyle EXPO 2000 hatıralarında hayli cömertti ve olimpiyatları çağrıştırıyordu.

Aşağı Saksonya Eski Maliye Bakanı, eski Doğu Almanya'nın özelleştirmesi sorumlularından, EXPO 2000 Genel Komiseri Birgit Breuel'e Türkiye'ye özel bir mesajı olup olmadığını sorduğumda, ‘‘Başaracağız. Dünyanın kalbi Hannover'de çarpacak. Ankara ile her alanda işbirliğimizin gelişmesi için büyük bir fırsat’’ dedi.

Serginin 12 alt teması var: Sağlık ve beslenme, yaşam ve çalışma, çevre ve gelişme, haberleşme ve enformasyon, tatil ve hareketlilik, eğitim ve kültür. Yüksek mimar Ragıp Buluç'un imzasını taşıyan Türk projesi çevre ve gelişme, tatil ile hareketlilik temalarını işliyor. Dünya fuarlarında deneyimli Buluç, doğa ve insanın harmonisinin vazgeçilmezliğini esas alıyor ve dün-bugün-yarın gerçeğinde zengin kültürümüze yolculuğa çıkarıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!