Yavruvatan’a köprü

Güncelleme Tarihi:

Yavruvatan’a köprü
Oluşturulma Tarihi: Mart 15, 2000 00:00

Haberin Devamı

Anamur ile Girne'yi birbirine kavuşturan proje geliştiren ünlü mimar Ahmet Vefik Alp, ‘‘Bunun Türk-Yunan ortak projesi olmasını ve Kıbrıs'taki ayrılığı sonlandırmasını diliyorum’’ dedi. Proje gerçekleşirse, Kıbrıs'a 45 dakikada ulaşılabilecek.

BAŞBAKAN Başdanışmanı ve dünyaca ünlü mimar Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, gerek Türk turizminin, gerek Türk-Yunan dostluğunun, gerekse İnanç Turizmi'nin daha da gelişmesi için müthiş bir proje gerçekleştirdi. Anadolu ile Kıbrıs'ı tünel ve köprü ile birleştiren bir projeye imza atan Prof. Dr. Alp, Vatikan'dan Kudüs'e uzanan İnanç Turizmi'nin bir ayağını oluşturmayı da amaçlıyor.

Prof. Alp, sistemin gerçekleşmesi ile Kuzey ve Güney Kıbrıs'ta turizm patlaması olacağını belirterek ‘‘Anadolu-Kıbrıs Deniz Geçişi'nin bir 'Turko-Grek' ortak projesi olması ve adada uzun zamandır süre gelen ayrılıkları sonlandırmasını umuyorum. Bu projeyi 2 ülke birlikte gerçekleştirmelidir’’ diyor.

İTÜ'DEN DESTEK Prof. Dr. Alp'in geliştirdiği proje, İTÜ Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi Araştırma ve Uygulama Grubu'ndan, Proje Yöneticisi Prof. Dr. Yücel Odabaşı ile Doç. Dr. Kadir Sarıöz'ün hazırladığı 'Uzun Mesafeli Derin Su Geçiş Sistemi Projesi Açık Deniz ve Yüzer Sistem Mühendisliği Açısından Değerlendirme' raporunda uygulanabilir bulundu. Prof. Dr. Alp, Anadolu'nun en güney noktası Anamur Burnu'ndan Kıbrıs Adası'nın en kuzey ucuna isabet eden Kormacit Burnu'na, kısmen deniz yüzeyi üstünden yüzer, kısmen deniz altından tüp yol ile bağlanabilecek 60 kilometre uzunluğundaki 'Yüzer-Batar Yol Projesi'ni Hürriyet'e anlattı.

Prof. Alp'in projesine göre, Anamur'dan Kuzey Kıbrıs'a 45 dakikada, Girne-Lefkoşa üzerinden Gazi Magosa'ya 45 dakikada, Gazi Magosa'dan hızla feribotlarla, İsrail Haifa'ya yaklaşık 4 saatte gidilebilecek. Projeye göre, otomobil ile hiç durmadan, Türkiye'den İsrail'e toplam 6 saatte varılabilecek.

İŞTE SİSTEM Anadolu'nun en güney noktası Anamur Burnu'ndan başlayan köprü yüzer yol olarak birkaç kilometre ilerleyecek, suni ada üzerinden deniz altından yüzer tüp olarak sürecek. Geçiş Kıbrıs kıyılarına yaklaştığında, bir yapay adadan deniz üstüne çıkarak, yüzer sistemle adaya bağlanacak. Buradan da ikiye ayrılarak, bir kol KKTC Lefkoşa, Girne'ye, bir kol da Lefkoşa'nın Rum tarafına gidebilecek. Çelikten yapılma tünelde belli aralıklarla havalandırma ve acil çıkış koridorları bulunacak. Yapay adalar üzerine ilk yardım, güvenlik, gümrük, otel, oto servis işlevleri yerleştirilebilecek. Gerekirse bu yapay adalara deniz araçları da uğrayabilecek.

Yaklaşık 30 kilometre mesafeyi, deniz yüzeyinin ortalama 30 metre altında yüzer biçimde giden tüp, 3 noktada bakım, havalandırma ve acil kaçış bacalarıyla su yüzeyiyle ilişkilendirilecek. Tüp deniz dibine çelik kablolar ile bağlanacak ve ağırlıklar ile dibe sabitlenecek. Böylece, açık deniz trafiği engellenmeyecek. 60 kilometre mesafesi ve 1500 kilometre derinliği ile proje, dünyanın en büyük ve son projesi olacak.

Dünyada çok örneği var

Efes'ten Kudüs'e inanç turizmi

PROFESÖR Ahmet Vefik Alp, bu ayın sonunda Washington'da yapılacak Türk-Amerikan İlişkileri Konferansları çerçevesinde Türkiye'yi Kıbrıs'a yüzer yol, ardından da feribotla İsrail'e bağlayacak dev projesini uluslararası dünyaya açıklayacak. Prof. Alp, bu proje ile inanç turizminde patlama olacağını belirterek, şöyle diyor: Selçuk, Efes, Meryem Ana, Pamukkale, Ürgüp kiliseleri, Patara'da Saint Nicholas, Demre'de Noel Baba, Uçhisar, Ağlasun, Yalvaç, Göreme, Ürgüp, Silifke, Tarsus'da Saint Paul Kilisesi gibi inanç noktalarının ardından, otomobille Kıbrıs'ta Santa Barbaras Kilisesi'ni gezip, otomobilleriyle Gazi Magosa'dan hızlı deniz feribotlarına binerek İsrail Haifa ve Kudüs'e ulaşabilecekler.''

Dünyada çok örneği var

Tokyo Körfezi AquaLine Geçiş Sistemi: Toplam 15.4 kilometre uzunlukta. 4.4 kilometre uzunluğunda 1 köprü, 9.5 kilometre uzunluğunda su altı tüneli ve 2 suni adadan oluşuyor.

Oresund Geçiş sistemi: Danimarka ve İsveç'i birleştiriyor. 7 bin 845 metre uzunlukta 1 köprü ve 4 bin 55 metrelik 1 suni ada, 3 bin 510 metre uzunlukta 1 tünel ve 430 metrelik 1 suni adadan oluşuyor.

Great Belt Hattı: 6.8 kilometre uzunlukta 1 karayolu köprüsü, 6.6 kilometre uzunlukta 1 karayolu/demiryolu köprüsü ve 7.9 kilometre uzunlukta 1 sualtı tünelinden oluşuyor.

Chesapeake Körfezi Köprü-Tünel Geçişi: 17.65 mil uzunluğunda. 12.2 mil uzunlukta köprü, 1 mil uzunlukta 2 tünel ve 2 suni adadan oluşuyor.

Manş Tüneli: İngiltere ile Fransa'yı birleştiren bu su altı tüneli 49 kilometre uzunlukta olup, deniz tabanının 40 metre altından geçiyor

ÖNERİLEN PROJELER

Cebelitarık Geçişi: Afrika ve Avrupa kıtalarını birleştirecek geçiş için 17 mil uzunlukta su altı tüneli ve 14 mil uzunlukta köprü projeleri hazırlandı.

Fehmarn Geçişi: Danimarka'da Rodyhavn ve Almanya'da Puttgarden limanlarını 18.6 kilometre uzunlukta 1 köprü+tünel sistemi ile birleştirmeyi öneren bu proje dizayn aşamasındadır.

İngiltere-İrlanda Sualtı Tüneli: İrlanda'nın başkenti Dublin ile Galler Holyhesd'i 90 kilometre uzunlukta 1 sualtı tüneli ile birleştirmeyi hedefleyen bu projede fizibilite çalışmaları sürmektedir.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!