Utanç duygusu yok oldu

Güncelleme Tarihi:

Utanç duygusu yok oldu
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 16, 1997 00:00

Haberin Devamı

Alman Der Spiegel Dergisi'ne göre egoizmi ve teşhirciliği bir yaşam biçimi olarak algılamaya başlayan Almanların ar damarı çatladı. Din, kültür ve devlet üçlüsünün oluşturduğu son tabular peşpeşe yıkılırken, geleneksel değerlerin nesli de büyük bir hızla tükeniyor. Talk-showlara çıkıp, milyonlarca seyirci önünde nasıl seviştiklerini, cinsel fantazilerini, bir gecelik kaçamaklarını anlatan insanların sayısında büyük bir patlama yaşanıyor.

Sadece SAT televizyon kanalında, hafta içinde toplam 15 saat, incir çekirdeğini doldurmayacak konuların tartışıldığı ‘‘geyik-showlar'' yayınlanıyor. Alman televizyonlarında bu tür programların haftalık yayın süresi 130 saate ulaşıyor. Katılımcılar kamera önünde ‘‘Erkekler domuzdur'', ‘‘Kadınlar sadece belden aşağısıyla ilgilenir'', ‘‘Sevişmeden yaşayamam'' gibi konularda düşüncelerini açıklıyorlar.

TABULAR HIZLA YIKILIYOR

Alman toplumu özgürlüklerini kullanarak toplumsal yaşamın son tabuları birer ikişer yıkarken, başta Alman Cumhurbaşkanı Roman Herzog olmak üzere bazı Almanlar, muhafazakârlar ve din adamları bu gidişe ‘‘dur'' demenin zamanı geldiği görüşündeler. Bremen Üniversitesi sosyologlarından Profesör Hans Peter Duerr, ‘‘Tabuların ve ailevi değerlerin yıkılması, utanç duygusunun yok olması hiçbir kültürde böylesine hızlı olmamıştı. Hiçbir toplumda mahremiyetin ifşa edilmesi böylesine bir ihtirasa dönüşmemişti'' diyor.

Uzmanlara göre Almanya'da kapitalizmin en önemli anahtarlarından biri olan bireyselleşme sonucunda aile, dayanışma, sadakat, hoşgörü, tanrı korkusu, mahremiyet, insan ilişkilerinde mesafe gibi tüm değerler yok oluyor. Almanya'daki toplumsal yozlaşmayı anlamak için sadece geçen hafta Berlin'de yapılan ‘‘Aşk Geçiti''ne bakmak yeterli. Berlin sokaklarında bira içip, uyuşturucu kullanıp çılgınca dans eden bir milyon kişi çevredeki çiçek tarhlarını da ezerek geride 170 bin ton çöp bıraktılar.

Hamburglu reklam planlamacısı Peter Petermann, ‘‘Genç insanlar çok daha teşhirci hale geldiler. Kendilerini narsisizme varacak derecede seviyorlar'' diyor. Uzmanlar, gençlerin her zamankinden daha çok tüketime meraklı, zevk ve gösteriş düşkünü haline geldiğine dikkat çekiyorlar. Dış görünüşe büyük önem veren günümüz insanının estetik cerrahlarına gösterdiği ilgi de yeni trendin bir uzantısı olsa gerek.

ESTETİK AMELİYATLARDA PATLAMA

Estetik cerrahı Werner-Lothar Mang, güzelleşmek isteğiyle estetik cerrahiye başvuran insanların sayısının hızla arttığına işaret ederek, ‘‘Hatta bize Claudia Schiffer ve Richard Gere'nin fotoğraflarıyla gelip, onlara benzemek istediğini söyleyenler bile var'' diyor. ‘‘Herkes bir televizyon yıldızı gibi'' diyen Alman modacı Wolfgang Joop ise, yeni çağın anahtar sözcüklerini, ‘‘güzellik, fitness, egoizm ve tüketim'' olarak açıklıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!