'Stajyer sürücü' dönemi

Güncelleme Tarihi:

Stajyer sürücü dönemi
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 25, 2003 00:00

Yeni yasayla, sürücü belgesi almak için 2 yıllık deneme süresi uygulanacak, trafik kazalarına sigorta ÅŸirketlerinin eksperleri bakacak.Türkiye'de her yıl binlerce kiÅŸinin ölümü, onbinlerce kiÅŸinin yaralanması ve ulusal ekonomiye büyük zarar veren trafik kazalarının önlenmesi ile trafikte AB standartlarına uyum saÄŸlamayı amaçlayan İçiÅŸleri Bakanlığı, Karayolları Trafik Kanunu'nda önemli deÄŸiÅŸiklikler içeren yasa taslağı hazırladı.  İçiÅŸleri Bakanlığı'nın hazırladığı ve ilgili bakanlıkların da görüşüne sunulan taslak, sürücü belgelerinin sınıflarının AB ülkelerine uygun olarak yeniden sınıflandırılmasını öngörüyor. Bu durumda, römorklu otomobil kullananlar ''BE'', TIR ve römorklu kamyon sürücüleri ''CE'' sınıfı belgeler kullanacaklar. Otobüs, midibüs, minibüs, römorklu minibüs kullanıcılarının ehliyetlerinin sınıfı ''D'', ''D1'', ''D1E'', ''DE'' olarak; traktör sürücülerininki ''f'', iÅŸ makinesi sürücülerininki ''g'', sakat ve hastaların kullandığı özel tertibatlı olarak imal edilen motosiklet ve otomobil sürücüleri ise  ''h'' sınıfı ehliyet taşıyacaklar. BELGESÄ°NE EL KONULAN, OKUL TAÅžITI KULLANAMAYACAK     Sürücü belgeleri, yeni yasayla birlikte deÄŸiÅŸtirilecek. Halen yürürlükte olan belgelerdeki ehliyetin sınıfı arka yüze alınacak ve sınıflar AB ülkelerindekine uygun ÅŸekilde yer alacak. Ehliyetin kullanmaya yetkili olduÄŸu araçların sembolleri de belgelerde bulunacak. Eski ehliyetlerin deÄŸiÅŸtirilmesi için bir yıllık süre tanınması öngörülürken, yeni sürücü belgelerinde vatandaÅŸlık numarası da yer alacak. Ağır vasıta ve otobüslerin karıştığı kazaların fazla olması nedeniyle, yasada bu araçları kullananlar için de deÄŸiÅŸiklik yapılacak. Azami ağırlığı 16 tonu geçen kamyon ve çekici türündeki araçları, 35 kiÅŸiden fazla yolcu taşıyan otobüs sürücüleri ile okul taşıtı kullanan sürücülerden, 3 yıllık ehliyet sahibi olma ÅŸartı aranacak. Okul taşıtı kullanmak için ayrıca, sürücü belgesine geçici olarak el konulma cezasına çarptırılmama hükmü de yeni hazırlanan düzenlemedeyer alıyor.        EHLÄ°YET ALMAK ZORLAÅžIYOR     Sürücü kurslarını baÅŸarıyla tamamlayanlara, yeni uygulamada stajyer sürücü belgesi verilecek. Stajyer sürücü belgesi, 2 yıl süreyle geçerli olacak. Bu süre içerisinde 2 kez kırmızı ışıkta geçen, 2 kez hız limitini aÅŸan, uyuÅŸturucu, alkollü maddelerin etkisiyle araç kullanan, asli kusurlu olarak ölümlü ve yaralamalı kazalara karışan, 60 ceza puanını dolduran stajyer sürücülerin belgeleri trafik zabıtalarınca geri alınarak iptal edilecek. Bu kiÅŸilerin yeniden sürücü belgesi alabilmesi için yeniden sürücü kurslarında eÄŸitim görüp yapılan sınavları baÅŸarıyla tamamlamaları gerekecek.  Stajyer sürücü belgesi iptal edilip tekrar almak isteyenlerin, psiko-teknik deÄŸerlendirme ve psikiyatri uzmanı tarafından muayene edilerek olumlu rapor almaları da gerekecek. Ä°kinci defa iptal olursa, yine aynı hükümler uygulanacak. Stajyer sürücü belgesi alanlar 2 yıl içinde belirtilen kuralları ihlal etmezse, asıl sürücü belgesini almaya hak kazanacaklar.     Sürücü belgesi sahibi olanlar 50 yaşına kadar 10 yılda bir, 50-65 yaÅŸ arası 5 yılda bir, 65 yaşından sonra 3 yılda bir saÄŸlık kontrolünden geçecekler.      HASARLI TRAFÄ°K KAZALARINA POLÄ°S BAKMAYACAK     Yeni düzenlemeyle, hasarlı trafik kazalarına artık trafik zabıtasıdeÄŸil sigorta ÅŸirketlerinin eksperleri bakacak. Türkiye Reasürans Åžirketler BirliÄŸi ve bu birliÄŸe baÄŸlı sigorta ÅŸirketlerinde görev yapan eksperlerin hazırlayacakları raporlar, kaza tespit tutanağı yerine geçecek. Kazalarla ilgili istatistiki bilgiler, Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri BaÅŸkanlığı'na gönderilecek. Hasarlı trafik kazalarında gecikmenin mahsurlu olduÄŸu haller ile trafik güvenliÄŸinin etkilenmesi durumunda, trafik zabıtasının müdahalehakkı korunuyor. Bu tip kazalarda adli kovuÅŸturma yapılmayacak. Uygulama, yönetmelikle düzenlenecek.  Sigorta ÅŸirketlerinin yeni uygulamaya geçebilmeleri için 2 yıllık bir süre tanınacak. Gerekirse, bu süre İçiÅŸleri Bakanlığı'nın onayıylabir yıl daha uzatılabilecek. Yasanın gerekçesinde özellikle metropol kentlerde yağışlı havalarda çok sayıda kaza olması nedeniyle trafik polislerinin müdahalesinde yetersiz kalındığı ifade edilerek, Avrupa ülkelerinde debenzer düzenlemenin olduÄŸu ifade ediliyor.      ALKOL VE HIZ, ASLÄ° KUSURTrafik kazalarının asli kusurlarına artık alkollü araç kullanma, hız sınırını ihlal, sürücü belgesi olmadan araç kullanma ve tek yönlü yollarda geri geri gitme de eklendi. Halen yürürlükteki yasada alkollüaraç kullananlar, hız limitini aÅŸanlar ve belgesiz araç kullananlar asli kusurlu sayılmıyor ve sadece para cezasına çarptırılıyordu. Kamyon, çekici ve otobüs türünde ağır vasıta kullanan sürücülerin kullanma sürelerini aÅŸmaları durumunda sürücüye uygulanan 8.5 milyon liralık ceza 265 milyon 300 bin liraya yükseltilecek. Sürücü mal sahibi deÄŸilse sahibine, iÅŸleten firma ve teÅŸebbüse de aynı miktarda para cezası düzenlenecek.      KORSAN PARKÇILAR YANDI     Özellikle büyük ÅŸehirlerde ''korsan parkçı'' olarak nitelenen ve yetkisiz oldukları halde araç park ettirenlere 3 aydan 6 aya kadar hafif hapis cezası ile 265 milyon 300 bin lira ile 532 milyon 600 bin lira para cezası verilecek.  Halen uygulanan yasada korsan parkçılara 32 milyon 100 bin lira para cezası veriliyor.      POLÄ°S, PEŞİN PARA CEZASI KESEMEYECEK     Yeni düzenlemeyle, bundan böyle trafik zabıtası yalnızca suç veya ceza tutanağı düzenleyebilecek. Tutanağın bir sureti ilgiliye, diÄŸer sureti de tahsil edilmesi amacıyla ''yetkili mal sandığına'' gönderilecek. Para cezasının takibi ve tahsilini Maliye Bakanlığı yapacak. Para cezaları, tebliÄŸ tarihini takiben 30 gün içinde ödenecek. Bu süre içinde ödenmeyen cezalar iki katına çıkarılarak 30 gün daha süre tanınacak. Bu süre içinde de ödenmezse, öngörülen ceza üç katına çıkacak.          EĞİTÄ°M PROGRAMLARI ERKEN YAYINLANACAK     Haftada en az yarım saat olan trafik eÄŸitimi ile ilgili zorunlu programların televizyon ve radyolarda geç saatlerde yayınlanmasının daönüne geçiliyor. Buna göre, radyo ve televizyonlar, trafikle ilgili eÄŸitim programlarını saat 18.00-22.00 arasında yayınlayacaklar. Bu hükme uymayan yayın kuruluÅŸları hakkında 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların KuruluÅŸ ve Yayınları Hakkındaki Kanun'un hükümleri uygulanacak. Trafikle ilgili basılı kağıt ve plakaların fiyatları; İçiÅŸleri, Bayındırlık ve Ä°skan ile Türkiye Åžoförleve Otomobilciler Federasyonu'nun temsilcileri tarafından tespit edilecek. Fiyat, İçiÅŸleri Bakanı tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girecek. Bu fiyata aykırı davranılması durumunda, 1 milyar 332 milyon 800 bin ila 2 milyar 1 milyon 100 bin lira para cezası ile birlikte 2 aydan 6 aya kadar hafif hapis cezası verilecek. Hapis cezası paraya çevrilemeyecek.      TRAFÄ°K MÜŞAVÄ°RLİĞİ KURULUYOR     Yeni düzenlemeye konulan bir ek maddede, trafik iÅŸlemleriyle ilgili iÅŸ takibi yapan kiÅŸiler ''trafik müşaviri'' olarak adlandırılıyor. Trafik müşavirlerinin faaliyetlerine, mülki amirin onayıyla izin verilecek. Bu kiÅŸiler vatandaÅŸların iÅŸlerini noterden alacakları vekaletler karşılığında yürütebilecekler. Trafik müşavirlerinin görevlerini kötüye kullanmaları durumunda, iÅŸledikleri fiil baÅŸka bir suçu oluÅŸturmuyorsa, 6 aydan bir yıla kadar hafif hapisle cezalandırılacaklar ve mülki amir tarafından yetkileri iptal edilecek.      TRAFÄ°K UZMANLARI     Yasa, 50'den fazla sürücünün çalıştığı özel kurum ve kuruluÅŸlara, bu sürücülerin eÄŸitimi ve denetlenmesini saÄŸlamak amacıyla trafik uzmanı istihdamı zorunluluÄŸu getiriyor. Trafik eÄŸitimi alan, 2 yıl fiilen trafik hizmetlerinde çalışan ve yüksekokul mezunu olan kiÅŸiler,trafik uzmanı sayılacak. Trafik uzmanı istihdam etmeyenlere, 1 milyar 332 milyon 800 bin ile 2 milyar 1 milyon 100 bin lira arasında para cezası verilecek. Bu konudaki uygulama, yönetmelikle düzenlenecek. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!