Sis: Yere deÄŸen bulut

Güncelleme Tarihi:

Sis: Yere deÄŸen bulut
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 21, 2003 00:00

Sis, yere deÄŸen buluttan baÅŸka bir ÅŸey deÄŸildir. Görüş mesafesi, çok küçük damlacıklar veya buz kristalleri yüzünden, 1 km'nin altına indiÄŸi zaman sis oluÅŸtuÄŸu rapor edilir. Görüş mesafesi 300 metrenin altında olduÄŸu zaman yoÄŸun sis oluÅŸur. "Sisli bir gün" deyimi, gün boyunca en azından bir saat süresince sis görülmesi anlamına gelir.Havada, sualtında ve uzayda güvenli bir ÅŸekilde hareket edebilmek için yönümüzü doÄŸru bir ÅŸekilde algılayabilmemiz gerekir. Uçak pilotları, dalgıçlar ve astronotlar ayakları dünyanın merkezine doÄŸru yönelmediÄŸi zamanlarda yön duygularını kaybedebilir. ÖrneÄŸin, pilotun görüşünün engellendiÄŸi sisli, bulutlu veya karanlık yerlerde pilotun yön duygusu zayıfladığı için uçak kazaları çok yaygındır. DiÄŸer bir deyiÅŸle çok yoÄŸun bir siste de, yan tarafta duran ellerinizi görmeniz hemen hemen imkansız olabilir ve hatta üstünde durduÄŸunuz yer bile tamamen belirsizleÅŸebilir.En sisli yerlerÄ°ngiltere ve özellikle Londra sisleriyle tanınırlar. KarındeÅŸen Jack, Ancient Mariner veya Sherlock Holmes sissiz ne yaparlardı. Ä°ngiliz edebiyatı sis konusunda baÅŸvurulacak kaynaklarla doludur.Londra sislerinin en ölümcülü ve unutulmazı Aralık 1952'de meydana geldi. 5 Aralık'ta rüzgarların dinmesiyle sis oluÅŸmaya baÅŸladı. Bundan sonraki 3 gün boyunca sis yoÄŸunlaÅŸtı, belli bir zaman sonra görüş mesafesi birkaç metreye kadar indi. Trafik tamamen durdu ve birçok kaza meydana geldi. Cahil halk, nemle mücadele etmek için gerekenden daha çok miktarda evlerini ısıttı. Bu da daha çok kömür tozu ve sülfür dioksit üretti-havayı daha fazla zehirledi ve sisin yoÄŸunlaÅŸmasına sebep oldu.Buna raÄŸmen, insanlar, ağızlarında maskelerle, kaldırım boyunca binaların duvarlarına dayanarak yollarını bulup iÅŸlerine gittiler. Her ÅŸey kurumla kaplandı, maskelerle bile nefes almak acı verir hale geldi. Bütün bunlara bir de kaybolma hissi eklendi. Bu sisi hatırlayanlardan birisi şöyle anlatıyor: ‘Bu sis ve hava kirliliÄŸi yüzünden yalnız Londra bölgesinde toplam olarak 4000 ölüm gerçekleÅŸti. Bu sis, Ä°ngiltere’de bir Temiz Hava Hareketi'nin baÅŸlamasına sebep oldu.’SavaÅŸta sisSis bir ordunun ya da donanmanın önüne geçtiÄŸi zaman birtakım önemli sorunlar veya kolaylıklar söz konusu olur. Napolyon Mısır'ı fethetmeye kalkıştığında Ä°ngiltere’den Amiral Nelson kendisini takip etti. Nelson sisli bir gecede farkında olmadan Fransızların yanından geçti. Bu olay Napolyon'a, Mısır'ı istila etmek için zaman kazandırdı, fakat birkaç hafta sonra Nelson geri çekildi ve Fransız Filosu'nu yok etti.158 günü sisliSis deniz kıyılarında ve özellikle soÄŸuk okyanus akıntılarının bulunduÄŸu yerlerde veya kutup bölgelerinde çok yaygın olarak görülür. Sis sabit meteoroloji gözlem istasyonlarının bulunmadığı açık denizlerde de çok yaygın olduÄŸu için, dünyanın en sisli bölgesinin neresi olduÄŸunu kesin olarak bilemiyoruz. Newfoundland sahilinin tamamındaki Grand Banks bir yılda 150 gün ve 2400 saatlik yoÄŸun sisiyle belki de dünyanın en sisli bölgesidir. DiÄŸer bölgeler de buradan pek farklı deÄŸildir. California kıyısındaki Santa Catalina'da yılın 158 günü yaklaşık 1500 saat çok yoÄŸun sis vardır.Bazı bölgeler 80 günden daha fazla süreyle sislidir. Sisli yerler çoÄŸunlukla sahil bölgeleridir. Bu da özellik denizlerdeki kaza riskini arttırıyor.Işınım sisiHavanın açık olduÄŸu (ayazlı) bir geceden sonra, eÄŸer havanın çiÄŸ noktası sıcaklığı çok düşük deÄŸilse, yere yakın ince bir tabakada sis oluÅŸma ÅŸansı her zaman vardır. Bu tip sis, radyasyon (veya ışınım) sisi olarak tanımlanır, çünkü yer yüzeyi geceleri ışınım kaybıyla soÄŸur. EÄŸer hava yer yüzeyine temas ile, çiÄŸ noktası sıcaklığının altına kadar soÄŸursa muhtemelen sis oluÅŸur. Bu tip sis tabakasının kalınlığı nadiren 100 metrenin üstüne çıkar ve yer sisi olarak da adlandırılabilir.Bulutsuz veya az bulutlu gecelerde yeryüzünün soÄŸuması daha fazla olduÄŸu için sis oluÅŸması ihtimali, bulutlu gecelere nazaran açık gecelerde, daha çoktur. Bunun tersi olarak da, sabah görünen sisin açık bir günün geleceÄŸine yönelik bir iÅŸaret olduÄŸu söylenebilir. GüneÅŸ ortaya çıkınca sis, yerden yukarıya doÄŸru "yanmaya" veya yok olmaya baÅŸlar. Yer ve hava çiÄŸ noktası sıcaklığının üstüne ısıtıldığı zaman sis kaybolur, daha doÄŸrusu buharlaşır. Etrafından daha soÄŸuk olan hava ağır olduÄŸundan, bulunduÄŸu yere baÄŸlı olarak alçak yerlere doÄŸru akar ve bu durumda genellikle içindeki nem yoÄŸuÅŸtuÄŸu için, ışınım (radyasyon) sisi kapalı vadiler veya yerdeki alçak basınçlarında oluÅŸmaya baÅŸlar. Özetle, rüzgarın sakin ve bulutun az olduÄŸu gecelerin sabahı, sis daha fazla olur. Çünkü, durgun bir gecede yer yakınında oldukça soÄŸutulmuÅŸ ince bir hava tabakası vardır. Rüzgarlı bir gecede yer yakınındaki soÄŸuk hava, hemen üstündeki biraz daha sıcak olan hava ile karışır. Bu nedenle, durgun geceler çoÄŸunlukla soÄŸuk olur ve böylece durgun bir gecede sisin olma ihtimali daha yüksektir.Işınım sisinin ne zaman oluÅŸacağını önceden kestirmek mümkün. EÄŸer güneÅŸ battığında, çiÄŸ noktası sıcaklığı ile aktüel (gerçek) hava sıcaklığı arasındaki fark 5¡C'ye yakınsa ve eÄŸer rüzgarın hızı düşükse (örneÄŸin 5 knot veya daha azsa), gün aÄŸarmasına kadar ışınım sisi oluÅŸma ihtimali çok yüksektir. (ÖrneÄŸin kule kayıtlarında göre 8 Ocak 2003’te Diyarbakır’daki sisli havada olan uçak kazasında rüzgar, kuzeybatıdan 5 knot olarak esiyordu.) Taşınım sisiAdveksiyon (taşınım) meteorolojide çok sık kullanılan teknik bir terimdir. Adveksiyon, sıcaklık gibi bazı özelliklerin deÄŸiÅŸmesine sebep olan, bir hava kütlesinin yatay hareketidir. (Konveksiyon da aynı ÅŸeydir, farkı havanın dikey hareketiyle ilgili olmasıdır). Adveksiyon sisine rüzgar sebep olur fakat, ışınım sisine benzer bir ÅŸekilde, rüzgar çok güçlü olduÄŸu zaman oluÅŸamaz. Adveksiyon sisi, soÄŸuk bir yüzeyden ılık hava estiÄŸi her zaman oluÅŸabilir ve bu da dünyada sisin geniÅŸ bir alana yayılmasının en önemli sebebidir. SoÄŸuk akıntılar üstündeki sis adveksiyon sisleridir. EÄŸer ılık bölgeler yakınındaki ılık hava, daha soÄŸuk bir yüzey üstünden geçerken, temas yoluyla sıcaklığı çiÄŸ noktası sıcaklığına düşecek kadar soÄŸutulursa büyük ihtimalle sis oluÅŸacaktır.Sisin kıyı bölgelerinde çok sık oluÅŸmasının sebepleri ÅŸimdi daha iyi anlaşılabilir. Ä°lk sebep olarak, "upwelling" olarak tanımlanan bir tabiat olayı yüzünden bazı kıyı akıntıları özellikle soÄŸuk su içerirler. Ä°kinci olarak, yazın kara üzerindeki hava oldukça sıcak olabilir ve soÄŸuk akıntıların üstünden geçerken kolaylıkla çiÄŸ noktası sıcaklığına düşecek kadar soÄŸutulabilir.Kuraklığa nemSisler, aksi takdirde dünyanın en kurak bölgeleri olabilecek bazı yerlere, sisler nem de taşır. Peru, Lima için bu durum geçerlidir. Yılda 2 kilogramın biraz üstünde yağış alan Lima, Peru'da, "garua" olarak adlandırılan sürekli bir sisin sonucu olarak yeryüzü hala yemyeÅŸildir.Kutup sularında sis özellikle, karanın bir miktar ısındığı fakat suyun donma noktasında veya donma noktasına yakın bir yerde kaldığı, yaz aylarında çok yaygındır. Kutuplardaki birçok kıyı bölgeleri yılda 100 veya daha çok gün sisle karşılaşır.Åžimdiye kadar sisle ilgili anlatılan sorunların hepsi adveksiyon sisi örnekleridir. Bununla birlikte, kara üzerinde sık sık, bir adveksiyon sisi ve bir ışınım sisinin birleÅŸimi olan, bir sis de görürüz. Bu, Ä°ngiltere’de Kış ve Sonbaharda Gulf Stream'den ılık nemli hava soÄŸuk kara üzerine estiÄŸi zaman oluÅŸan sis tipidir. Cephesel sisÅžimdi okumaya bir ara verseniz, sıcak ve uzun bir duÅŸ alsanız... Bunu yaparken; (1) ısıtma faturanızı arttıracaksınız, (2) banyo duvarlarının boyasının dökülmesini kolaylaÅŸtıracaksınız ve (3) cephesel sis olarak bilinen bir ÅŸeyi banyonuzda üretmiÅŸ olacaksınız. Cephesel sis, saatlerce süren bir yağıştan sonra oluÅŸur. YaÄŸmur damlaları düşme sırasında, bulutların altındaki hava nem açısından doyana kadar, buharlaşır. DuÅŸ aldığınız zaman da banyoda aynı ÅŸey meydana gelir. Su damlacıkları hava içinde uçtukça buharlaşır ve havayı buharla doldurur. Sıcak damlalar, daha serin havayı kaldırabileceÄŸinden daha çok buharla doldurarak sis veya buÄŸuya neden olur.Bu tip sis, yerin yakınında, yaÄŸmur cephenin hemen üstündeki ılık havadan daha soÄŸuk olan yere yakın havanın içine düştüğü zaman, cephelerin yanında oluÅŸur. Sıcak cephelerde yağışlar daha uzun süreli devam ettiÄŸi için bu tip sisler, sıcak cepheler ile birlikte (soÄŸuk cephelere nazaran) daha sıklıkla görülür. Bu nedenle cephesel sis, saatlerce süren bir yağıştan sonra oluÅŸması ile diÄŸer sislerden ayırt edilir; ayrıca bu küçük bir zaman dilimi için bile olsa, kısa bir süre içinde yaÄŸmurun sona ereceÄŸine ve havanın daha ısınacağına dair önemli bir iÅŸaretidir de. Yamaç sisiABD Kansas'ın doÄŸusu deniz seviyesinin 300 m üstünde iken batısı deniz seviyesinin hemen hemen 1200 m üstündedir. DoÄŸudan gelen hava akımları her ne kadar yer seviyesi üzerinden gidiyormuÅŸ gibi görünürse de, aslında yükselmektedir. Yerin yakınındaki hava yükselmemesi için yeteri kadar soÄŸuduÄŸu ve yamaç üstüne hareket edince çiÄŸ noktasına kadar soÄŸuyabilmesi içinde yeterli neme sahip olduÄŸu zaman, sis oluÅŸacaktır. Tahmin edebileceÄŸiniz gibi bu tip sis geceleri çok sıklıkla oluÅŸur, bu nedenle bu sis yamaç üstü-ışınım sisi olarak da adlandırılabilir. Bolu Dağı gibi daÄŸlarda yamaç üstü sis çok daha yaygın olabilir. New Hampshire'daki Washington daÄŸlarının üstünde bir yılda ortalama 310 gün sis tespit edilmiÅŸtir.DaÄŸdan uzak bir mesafeden bakıldığı zaman yamaç üstü sisi bir bulut gibi görünebilir.BuÄŸu sisiKuzey kutbuna ait deniz dumanı olarak da bilinen buÄŸu sisi buÄŸu ile aynı ÅŸeydir. SoÄŸuk bir günde nefesinizi dışarıya vererek ürettiÄŸiniz buÄŸuya benzerdir. Kuzey kutbuna ait deniz dumanı genel olarak oldukça ince ve ufak görünüştedir. ÇoÄŸunlukla birkaç metre kalınlıktadır ve sadece su üstünde veya ıslak bir yüzey üzerinde oluÅŸur. Hava hemen altındaki sudan çok soÄŸuk olduÄŸu zaman buÄŸu veya deniz duman oluÅŸur.Kuzey kutbuna ait deniz dumanı, isminden de anlayacağınız gibi bu tip sis kutup bölgelerinde çok yaygın oluÅŸur. Uzun süren kutup kışlarında hava oldukça soÄŸur ve kutup okyanuslarını kaplayan buzları çatlatır. Su donma noktasında tutulsa bile üstündeki havadan hala daha soÄŸuktur.Sis oluÅŸturmaII. Dünya Savaşı sırasında bilim adamları en etkili duman perdelerinin nasıl yapılacağı üzerinde çalıştılar. Kullanılan bir metoda, bir miktar petrol yakıldı ve sonuçta duman parçaları görüş mesafesini düşürdü. Soru ÅŸuydu, minimum miktarda yakıt kullanarak maksimum derecede görüş nasıl engellenebilir? Parçacıklar, tipik sis damlacıklarından, biraz küçük olduÄŸu zaman maksimum derecede görüşte düşüş oluÅŸtuÄŸunu buldular.Bir miktar su buharı yoÄŸuÅŸtuÄŸu zaman, görüş mesafesinin düşmesi damlaların veya kristallerin ortalama büyüklüklerine baÄŸlıdır. Çok küçük damlacıkların bulunduÄŸu zamana nazaran biraz daha büyük damlacıkların bulunduÄŸu zaman, görüş mesafesi çok daha fazla sınırlandırılır... Çok küçük damlacıklar, biraz daha büyük olanlara nazaran, ışığı daha çok dağıtırlar. Damlacıklar çok daha küçük hale gelirse hava molekülleri gibi davranmaya baÅŸlar ve ışığı etkili olacak ÅŸekilde dağıtmazlar (Rayleigh saçılması). Işığın saçılması için ideal hacimdeki damlacık 1 mikrona yakın bir çaptadır. Sis damlacıkları çoÄŸunlukla 10 ve 100 mikron arası bir çaptadır. Damlacıklar ne kadar küçük olurlarsa görüş mesafesi de o kadar düşük olur.Sis dağıtılabilir miSisi temizlemenin veya en azından görüş mesafesini arttırmanın çok karışık yolları var. EÄŸer çok küçük sis damlacıkları, biraz daha geniÅŸ damlalar veya buz kristalleri tarafından deÄŸiÅŸtirilebilirse, görüş mesafesi düzelebilir. EÄŸer hava sıcaklığı donma noktasının üstündeyse, bu, sis içindeki sınırlı bir sayıdaki tuz parçalarının damlamasıyla yapılır. Her tuz parçası, önemsizlikleri veya buharlaÅŸmayı daraltan, çok küçük sis damlacıklarından su çeker. -40¡C'nin altındaki herhangi bir sis veya bulut tamamiyle buz kristallerinden oluÅŸur ve buz sisi olarak bilinir. Bu tip sisin iyi bir özelliÄŸi muhteÅŸem hale gösterilerini sık sık üretmesidir. Prof. Dr. Mikdat KadıoÄŸluÄ°TÃœ Meteoroloji MühendisliÄŸi Bölümü Öğretim Ãœyesikadioglu@itu.edu.trUçak kazalarında sisSahile yakın havaalanları sis bakımından kötü olabilecek bölgelerdir. ÖrneÄŸin, Kanarya Adaları’ndaki sis, iki 747 Jumbo jetin çarpışmasına neden oldu. Sadece Mart 1977'deki bu uçak kazasında 570'den fazla insan öldü. Boeing firması tarafından yapılan bir incelemeye göre, uçak kazalarının %40’ı iniÅŸ sırasında oluyor. Sisin özellikle iniÅŸte rol oynadığı diÄŸer kazaların bazıları: 31 Ekim 1950: Londra Havalimanı, Ä°ngiltere. Siste Vickers Viking düştü.22 Mart 1952. Frankfurt/Main Havalimanı, Almanya. KLM DC-6 yoÄŸun sis ve yaÄŸmurda inmek için piste yaklaşırken düştü.16 Aralık 1960: Booklyn Havalimanı, New York. United DC-8, New York üzerindeyken siste baÅŸka bir uçakla çarpıştı.27 Mart 1977: Los Rodeos Havalimanı, Tenerife. Saat 17:10’da sisli bir havada Pan American Boeing 747 inerken kalkmak üzere olan KLM Boeing 747 ile çarpıştı.7 Aralık 1983: Barajas Havalimanı, Madrid-Ä°spanya. YoÄŸun sis içinde AVIACO DC-9 ile IBERIA Boeing 727 çarpıştı.12 Aralık 1986: Berlin, DoÄŸu Almanya. Aeroflot Tupolev TU-134A. Sisle kaplanmış alana inerken yanlış piste girdi. 7 Haziran 1989: Paramaribo, Suriname. Surinam hava yollarına ait DC-8, üç kez yoÄŸun sisle kaplı alana inmeye teÅŸebbüs ettikten sonra ormana düştü.3 Aralık 1990: Michigan, Detroit Havalimanı, ABD. Sisli bir günde piste inen Northwest Airlines DC-9, kalkmak üzere olan Northwest Boeing 727 ile çarpıştı.16 Aralık 1997: New Brunswick, Fredericton Havalimanı Kanada. Air Canada yoÄŸun siste inmeye çalışırken pist dışına çıktı.17 Åžubat 1988: Tayvan. Çin Hava Yollarına ait Airbus A-300 sisli havada inerken pisti tutturamadı.10 Aralık 1999: Missouri Branson havalimanı, ABD. Cessna Citation sisli hava ÅŸartlarında inerken kısa kalarak piste bir kaç km kala düştü.10 Aralık 1999: Illinois, Vermilion Havaalanı. Ä°ki motorlu küçük bir uçak yağışlı ve sisli bir günde piste 1.5 km kalan mesafede düştü.21 Ekim 2001: Linate Havalimanı, Ä°talya. SAS MD 87, yoÄŸun siste yanlışlıkla pistine giren Alman Cessna Citation II jetiyle kalkış anında çarpıştı.24 Kasım 2001: Zürih Uluslararası Havalimanı, Ä°sviçre. Cossair Avro RJ100, kötü hava ÅŸartlarında inerken pistin 5 km uzağında düştü. 30 AÄŸustos 2002: Rio Branco Havalimanı, Brezilya. Linhas Arereas Embraer 120, düşük görüşte inerken pistin 1.5 km önünde düştü. Sisle iliÅŸkili bu kazaların tarihlerine bakıldığında, kazaların yaklaşık olarak yarısının aralık ayında olduÄŸu dikkat çekmektedir.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!